Gallring

Gallring för första gången

69 inlägg 53345 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#261304 Hade du kommit med den igår hade jag gråtit av lycka :) Skämt och sido så har jag lyckats få ut årets huggning som ska med bil även om än med mycket krångel, mycket pga oerfarenhet, jag hade en full grip med massapinnar som gled ur greppet och landade som ett plockepinn över den halvlastade vagnen.. Insikter har kommit och jag är glad att jag använt dessa grejor i år så jag vet var kedjan är svagast.

Det är mycket kritik av mig själv och en del av utrustningen nu men först och främst tror jag att det är jag som behöver mera träning och kunskap i hur jag nyttjar det jag har på bästa sätt. Nu var dessutom föret en par dm snö och under detta blankis. Tycker det blir obehagligt när framänden på traktorn glider iväg, speciellt där jag har slänt på ena sidan.

Nästa huggning blir till hösten och då har jag planerat för en griplastarvagn. Ska dessutom ha traktorn med så jag kan dra ihop ordentligt lätt åtkomligt med kranen när det ska ut till vägen.
Fjärrstyrd vinsch och kedjor även fram är andra saker jag gärna också skulle vilja ha. Antagligen hade dessa redan varit i min ägo om det inte vore för utgifter för frontlastare och tillbehören för denna.
Den harmoni jag känt i huggningen finns inte alls på samma sätt i körningen och det behöver åtgärdas, endera genom ändrat fokus,kunskap och/eller utrustning.

På något sätt känns det skönt att få jobba sig fram och skaffa eftersom när man vet vad man behöver och var man själv ligger i kapacitet. Det är roligt att se en bekant och vän här hemma, den kapaciteten är inte jag i närheten av, vare sig vid huggning eller skotning men förstår samtidigt vad som är möjligt med rätt kunskap och utrustning, det ger nytt mod när det går tungt, även forumet bidrar till extra energi och glädje med all kunskap här :)

Tack Erik ! Det är inte varje dag någon erbjuder sådant !

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

mrvimek  
#261501 det är klart att man ska hjälpa varandra och komma med tips och ide :) bara skicka et pm om du vill prata mera och om du behöver ha hjälp

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#348968 Lyfter min gamla gallringstråd med en tillbakablick som kan sammanfattas med meningen "det är en sak att hugga, en annan att få fram det".

Har gått i eftermiddag och tittat och jag kan kallt konstatera att jag varit för blyg i huggningen, bitvis liknar det mera en röjning men samtidigt så var det så sammanväxt att det var inte gott att göra det bättre. Det är lämnat i kanterna och jag hade med lätthet kunnat ta minst lika mycket till.

Nu har jag iaf en öppen fungerande väg där och jag har stakat ut två stickvägar från basvägen för att komma åt ända mot gränserna när jag vill tillbaka.

Vilket jäkla slit det har varit med att få ut huggningen till väg. Pulsat i snön med vajern och krånglat som en tok men ut kom det till slut. Hade jag vetat detta innan jag börjat hade jag bara tagit knappt hälften och tagit lite mera där.

Jag blev lite matt innan jag var klar och det var skotningen som tog ner mig till marken. Nu har jag beställt huggarvagnen jag borde haft från början så nu är inte detta lika besvärligt längre men jag funderar på att fara tillbaka dit igen och ta lika mycket till ... eller om jag ska vänta och börja ta för mig på annat håll..beslut beslut :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Tosca  
#348970 Nu när du rört om i beståndet klarar det ju sig några år, bättre att röra om på andra håll under tiden.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#348980
Tosca skrev:Nu när du rört om i beståndet klarar det ju sig några år, bättre att röra om på andra håll under tiden.


Ja det är precis det jag nu sitter och tänker. Det som håller emot är att det inte känns "riktigt klart" men det kan man kanske få ta så länge. Har en hel del annat jag känner för att ta mig an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

jannee  
#348981 Nu har du lärt dig av föregående "misstag", m.a.o. kommer du att gallra hårdare.
Finns några gamla teser. Du ska gallra åt grannen - eller grannen åt dig. Eller du gallra dag 1 så att det blir "bra", dagen efter går du tillbaka och tar lika mycket till. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348983 Ja det är verkligen svårt att gallra tillräckligt. Men som "janne" säger, när man gör själv så kan man alltid gå dit igen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

Göt  
#348995
husqvarna_med_sthil skrev:
Tosca skrev:Nu när du rört om i beståndet klarar det ju sig några år, bättre att röra om på andra håll under tiden.


Ja det är precis det jag nu sitter och tänker. Det som håller emot är att det inte känns "riktigt klart" men det kan man kanske få ta så länge. Har en hel del annat jag känner för att ta mig an.


Du har gjort något och det är bättre än förut...men klar blir man väl aldrig ...finns alltid saker at ta tag i och hela tiden lär man sig :grin: :-BD

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#349007 Ja det verkar vara så och det ser ut på ett annat sätt när man tittar något år efter "varför tog jag inte mera". Jaja, jag tror jag gör som så att jag lämnar området en par år och går på det igen senare. Jag skulle velat haft en tråd om taktisk tänkande runt skogsskötseln, där man kan diskutera prioriteringar på skiftet och lite olika synsätt men jag vet inte riktigt vilken kategori jag skulle kunna starta en tråd i där synpunkter på olika presenterade situationer kunde avhandlas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).