Gallring

Gallring för första gången

69 inlägg 53369 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

towes  
#229768 Tack för fina bilder. Du har ett intressant och förhoppningsvis väldigt kul projekt framför dig. Av bilderna att döma finns det gott hopp om stora delar av beståndet.

Kanske är jag underlig, men det är lite sånt här som jag tycker gör skogen så kul. Att kunna på allvar forma något för framtiden.

Lycka till.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#229771 Jag har nu kommit till några beslut iaf.

Jag kommer att starta med röjning och huggning av lövsly, främst på vägen i början av oktober. Efter det kommer jag att börja att tunna ut i gran, korta och krokiga i de tätaste områdena. Jag kommer även att plocka ur det något äldre beståndet i väster. Förhoppningsvis har jag tillräckligt kallt i slutet av dec för att köra fram med traktorn. Det ser ut som att jag även har januari till förfogande. Det är snön som oroar mig, i våras skottade jag framvedvältor innan jag kunde lasta, blev knappt hälften av hastigheten som borde varit.

Ang björken så tar jag bara dem som står tätttätt på gran. Kommer inte bli så många att det räcker till ett lass men jag behöver ved hem också.

Tack för uppmuntrande ord,tips,råd och förslag ! När det drar igång på allvar kan jag uppdatera med bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230104 husqvarna_med_sthil: du har PM

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

JensSkoog  
#232490 Kom i håg å beretta før oss hur det bær i veg. Det her er interessant!

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Nolltax AB  
#232491 Vedvälta.
Stapla som man gjorde förr, i v-form.
Understa stocken på en stubbe.
Det kan falla en meter snö, du hittar vältan likväl...

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

lissnils  
#232502
Nolltax AB skrev:Vedvälta.
Stapla som man gjorde förr, i v-form.
Understa stocken på en stubbe.
Det kan falla en meter snö, du hittar vältan likväl...

Här kallar vi det för att lägga ett "klyp".
Morsan höll på att bli vansinnig på mig i tonåren. När jag stod i hallen och klädde på mig och frågan kom var jag var på väg var ALLTID svaret: "Tä skogs ö högg ett par klyp". :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

halvproffs  
#232520 å här heter det res.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Tosca  
#232533 Klipp.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Nolltax AB  
#232609 Eskimån har en mängd namn på snö.
Starte vi en sträng kring benämningen för att stapla massaved i 45 graders vinkel vilandes på en stubbe så torde detta avlånga land kunna bjuda på ett smörgåsbord av namn...

Och trist är det att dagens mekaniserade skogsbruk gör att nästa generation tappat alla dessa namn...

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

foton  
#232622 När jag var 14 år högg jag vedres i en kraftledningsgata för 1,25 kr. Dom skulle vara minst 1 m. höga. Året var 1958.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Blivande snickare  
#232623
foton skrev:När jag var 14 år högg jag vedres i en kraftledningsgata för 1,25 kr. Dom skulle vara minst 1 m. höga. Året var 1958.

Respekt från en betydligt yngre generation.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#232774 Jag har varit upptagen en tid efter en tragedi i familjen och därför inte varit aktiv på forumet. Jag tackar för tipset med vältor och snö. Just detta är en fundering för mig eftersom jag kommer börja på barmark och köra senare när snön antagligen lagt sig. Jag kan inte annat säga än att jag längtar att få sätta igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

lissnils  
#232776 Trist med tråkigheter i familjen. Skogen är bra terapi för att bearbeta tankar och problem.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#238753 Ja då har jag startat igång med huggning av lövet i körvägen. Jag blir lika förvånad var gång hur stor skillnad det blir när man börjar ta ner och lägger iordning. Kommer bilder men jag måste hinna en bit innan det är någon mening med resultatbild.
Har även en fråga till er som har mera erfarenhet av körning med traktorn i skogen.. bitvis är det surt och jag hoppas det fryser ihop i vinter. Hjälper det att risa, lägga virke i vägen att köra på där det är som värst..gör det någon skillnad eller kommer jag att fastna om inte tjälen duger ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Blivande snickare  
#238757 Risa hjälper bra men tjäle e bättre :smile:
Du lägger så mycket ris som möjligt där det är mjukt å hjälper det inte så kan du ju göra virkesbroar där det är som värst.
Men som sagt, tjäle är bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).