Gallring

Problem vid för stort stam antal

4 inlägg 7194 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem vid för stort stam antal

nalle34  
#216990 Sate i hop en youtube film som visar hur det såg ut på ett ställe vid min första gallring i år.
Tyvärr så fans det partier som träden stog på 0.5m mellan rum! Syns kanse inte på stil bilds filmen en rot stocken blir krokig i tall skog om dom får stå för tätt.

Många nybörjare tänker inte på lämnar man för högt stam antal efter sista röjning så tar skogen stryk. Men går att rätt till misstagen om man gör en försiktig gallring och åter kommer om ca. 10 år.

Har ni fler exempel på hur för högt stam antal kan påverka negativt. När det gäller filmen så är det men inte proffs kvallite prisis men ni för står nog andemeningen med filmen att visa hur det blir vid för högt stam antal.

Notera att tillväxten märkligt nog ej hade minskat på stubben en, men garanterat gjort det om några år och inte trädet knäcks av snö m.m.





   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Problem vid för stort stam antal

halvproffs  
#217012 Har aldrig hört talas om att tallen skulle bli krokig om den står för tätt. Däremot kan för täta bestånd få skador vid stora snöfall. Tall som växer på för bördig tall få krokiga stammar däremot. Årsringarna på stubben visar att den växt på bördig mark av vad jag kan utläsa av fotot
Skogsforskare här på forumet kan säkert förklara det mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: Problem vid för stort stam antal

kallen  
#217036 Tall blir rak och kvistrensad om man knör den, så troligen något annat som spelat in här.

Avatar Fallback

Re: Problem vid för stort stam antal

nalle34  
#217039 Tittar på den nya skogsjodbruksplan. si är T24 och årlig tillväxt 6.7m3 per hektar per år. Skulle va kul om skogsforkae dyker upp i strängen och förklarar lite. Tycker det är lite hög tillväxt för T24? På dom kurser jag varit på skogsvårdstyrelsen så hävdar dom tallen blir krokig vid för högt stam antal och blir krokiga p.g.a. träd kronerna tvingas söka ljus. Tyvärr så blir ju träden långa som flaggstänger med liten grönkrona.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).