Gallring

Min stora skräck, allergisk mot gallring

19 inlägg 21282 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Tosca  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

JensSkoog  
#220657 Har slite med noe av det samme i forhold til støv fra saging og sliping - jo finere støvet er, jo mer plage, og jo hardere trevirke jo verre er det. Rød og kløende hud og tett nese. Har lett etter forskning på allergi i forhold til trestøv, men ikke funne noe. Tørr vinterhogst gir mer støv fra treet som en sager, så det er plagsomt. Bruker bare Stihl miljøbensin og proff syntetisk kjedeolje. Prøvde vegetabilsk kjedeolje, men den reagerte jeg på og dessuten var den alt for klibbig når det var kaldt.

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

conronka  
#223315 Inga problem! Nu är det hög tid att tappa björksav.Borra ett hål i björken,Knacka inn ett litit rör 🧠 ,Tappa till dunk med slang så slipper du passa det jämt.Sedan börjar du dricka en liten squett varje dag så garanterar jag dig att allergin mot såväl björk som granar icke existerar om 12 månader.Obs! när du genomfört behandlingen och blivit fri allergin rekommenderar jag inte att du tvärslutar med saven,Du kan trappa ner men alldrig sluta helt för då kommer den tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

john85jj  
#227457 Detta har jag hört mycket om, om det är som jag tror så är du allergisk mot kådan i gran. Finns inget riktigt bra mot detta mer än att täcka så mycket av din hud som går. Har en fördetta kollega och far som lider av samma åkomma

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).