Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58749 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Skogsmange  
#203991 Kanske för att beståndet blir kasst när man inte röjer??

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

towes  
#204046 Jag tror också energisortimentet är på marknaden för att stanna och att dess efterfrågan på sikt kommer konkurrera med massaveden.

När det gäller skötseln så är det fina i kråksången med skogen att det mesta man gör kan kallas rätt (rena dumheter undantagna) så länge man följer sin egen plan och önskan. Vill man plantera gran och sedan låta den stå för fäfot så får man väl göra det. Fel eller rätt? "In the eyes of the beholder" säger jag.

Själv skulle jag aldrig göra så. Detta för att det strider mot MINA principer om bra skogsbruk. Men det betyder ju inte att det är fel för någon annan...

Skogsmange, jag personligen håller med dig i ditt tidigare inlägg. Det kan iofs på rätt mark och med rätt bestånd gå driva upp energi-gran skog utan åtgärd, men jag gillar det inte så mycket.

Jag gjorde en studie för ett antal år sedan där jag jämförde konventionellt granbruk med hybridasp. Nuvärdeskalkyler (alla intäkter och utgifter i en omloppstid omräknat till dagens värde mha räntesats) och markvärdeberäkning (nuvärdet kompenserat för omloppstidens längd).

Resultatet var att granen endast slog aspen vid 1% ränta, däröver sopade aspen banan med granen ekonomiskt. Då hade grankalkylen iofs med röjning o gallring, men aspen dras ju med initialkostnader som inte kommer igen senare. Sagt o gjort, året efter blev det både hägn o planerat men det är en helt annan historia och tråd...

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Vilebo  
#204318
Bergsmannen skrev:"Energigallring kan aldrig bli annat än en nödlösning för eftersatta bestånd."

Detta är ju en sanning som gäller nu. Vad som händer i framtiden är svårt att sia om. Det är till sist priset på råvaran som styr vad som är vettigt att plocka ur skogen. Personligen tror jag att på sikt kommer energiuttaget ur skogen vara lika viktigt som timmerproduktionen, rent ekonomiskt.


Det är ju helt korrekt att det slutligen är priset för produkten som avgör lönsamheten.
Men det är också det som är orsaken till att vi med nu känd teknik, knappast kan få högre lönsamhet med energiproduktion i de bestånd vi anlägger för konventionell "timmerproduktion". Med nuvarande tekniker sitter vi fast i stycketalens förbannelse. Vi vet alla att en skördare avverkar ungefär lika många träd oavsett medelsstam. Och nuvarande flerträdshantering ökar volymproduktionen marginellt, mot vad som behövs för att sänka kostnaden tillräcklig. Om målet är energiframställning behöver hela produktionskedjan ändras radikalt.
Kvarsstår målet att vid slutavverkning ha grov skog, måste den givetvis röjas och gallras på ett genomtänkt sätt.
Stiger energivärdet oväntat mycket i förhållande till andra sortiment, är det fortfarande billigare att producera energi i grovskog, med vår "stycketalsteknik"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).