Gallring

Björk i plantering

19 inlägg 17552 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Björk i plantering

tyra  
#195767 Beslut: spar björkar av god kvalité i tydliga grupper, där de inte kommer att piska grantoppar framöver. Gör en lätt (sjökant) förstagallring, med uttag av stam med kvist för flisning.
Planteringen gjord på gammal bördig åkermark. Lämnar kvar lövtoppar och grövre underröjning.
40 meter mellan vägarna vinschning.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Björk i plantering

tyra  
#195768 Beslut: spar björkar av god kvalité i tydliga grupper, där de inte kommer att piska grantoppar framöver. Gör en lätt (sjökant) förstagallring, med uttag av stam med kvist för flisning.
Planteringen gjord på gammal bördig åkermark. Lämnar kvar lövtoppar och grövre underröjning.
40 meter mellan vägarna vinschning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björk i plantering

Torparn79  
#196051
ÅsaNisse skrev:Jag säljer inte en pinne till massa framöver. Det är bara vrak och avdrag på en dålig ersättning från början.
Då är det mycket bättre att ta allt till flis utan knorr och visserligen lägre ersättning, men inga avdrag och ett bättre resultat på avräkningsnotan.

dessutom får du väl en lägre avverkningskostnad.
ett sortiment efter klentimmer/timmer gör ju att skotningen blir effektivare.

Avatar Fallback

Re: Björk i plantering

tyra  
#196783 menade att jag tar ut stam med kvist för flisning.
skotning inget problem.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).