Gallring

Fått en förfrågan om bla gallring

21 inlägg 17304 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

towes  
#183931
Martin_80 skrev:Så hur går man egentligen tillväga för att kolla upp att man får en bra deal så man inte blir lurad?

Nått som gör mig lite skeptiskt är att han ville ha svar väldigt fort, idag... fick brevet i torsdags...

Att skaffa sig koll så man inte går på en mina handlar om mer än att kolla priser, speciellt vid gallring. Du bör förutom att veta om det är lämpligt för gallring i det aktuella beståndet även ha koll på begrepp som gallringsform och gallringsstyrka. Detta görs inte över en natt så om du har någon närstående som har kunskapen borde du söka hjälp av denne.
Alla inköpare är absolut inte oärliga, men dom typerna som är ute efter i första hand billig, enkel och mycket råvara finns dessvärre här o var.

Alltid när någon vill ha en påskrift fort, fort, helst igår, bör man dra öronen åt sig. Det är i alla fall min mening. Skogsbruk är långsiktigt och likaså bör både skötsel och affärer vara. Dessutom har väl priserna nått väldigt långt ner nu?

Martin_80 skrev:Jag har inte fått några papper från Mellanskog där det redovisas några priser tex. Han vill bara ha ett svar...

Såg detta när jag skrivit klart mitt svar. Det låter ännu mer som "rött ljus" för mig om du förväntas ge klartecken "in blanco". Sitt lugnt i båten. Ta när du får tid och lust med dig någon oberoende som kan skog ut och titta på skogen och agera därefter.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

nalle34  
#183939 martin 80 ställ kostnad är en vis avgift man betalar för att maskinerna kommer och gör jobbet. Är olika beroende på olika bolag.

Håller med dig towes alla inköpare är inte helt ärliga och vill bara åt biligt virke.

Viktigt är att det görs på ett serigös sätt med rätt gallrings styrka m.m. Be han komma ut och redogöra för hur han tänkt sig hur arbetet ska utföras. I dalarna har jag inte kol på vilka aktörer som finns mer.

Skriv inte på en tänk på du kan förlora pengar på det. Goggla runt lite på andra inköpare häller ta hjälp av någon granne som är skogs bonde du har förtroende för. Lätt gjort som nybörjare att bli lurad.

Fråga på här bara och visa järna lite bilder på beståndet som ska vi hjälpa dig. Titta på mina bilder i mitt foto album här så ser du en del bilder på gallrings skog och en prislista från ett anbud vid avverkning och gallring så förstår du lite vad det kostar att gallra. Ser din skog så där ut?
skogsbilder/album.php?album_id=531

Så ska vi för hoppnings hjälpa dig att inte bli lurad.

Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

towes  
#183944 Kan komplettera med en bild på hur det kan gå när en virkesköpare med råvarubehov får fria händer, eller för den delen en säljande skogsägare vill ha max netto ur en förstagallring. Denna bilden tog jag härom året och på den bördiga mark där är så är det inte mycket som står kvar:
viewtopic.php?f=29&t=9982&p=152468#p152468

Har sett andra varnande exempel, varav ett skrivits mycket om, så mycket att du knappast orkar läsa allt. Men här är en sammanfattning.
viewtopic.php?f=29&t=8975&p=161936#p161920
Avser här främst delen "felaktigt arbete" där åter igen virkeshånga köpare som rov-gallrat både i avverkningsmogna områden där så ej skulle ske och på tok för mycket. Mätte här själv på plats upp en grundyta (grundyta? se http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/A ... 377/19370/) som var extremt låg i slutavverkningsmogen skog. Idag är där både nedblåst och barkborreangripet.

Vad jag vill säga med detta är att vad du får betalt är viktigt, men det absolut viktigaste är det som står kvar. Att det unyttjar marken optimalt och utvecklas väl mot de mål du har.

Poängterar återigen (för att inte verka paranoid) att alla virkesköpare inte är "svin", det är bara en liten andel. De flesta vill vårda en långsiktig relation och kan då inte bete sig som ovan. Men man bör vara medveten om att några alltid blir de som drabbas. Kunskap är det bästa skyddet!

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Martin_80  
#185758 Ursäkta sent svar. Det blev inget med Mellanskog, brydde inte mig att höra av mig ens och Mellanskog låg inte på och kollade upp hur jag ville göra heller. Känns ju lite oseriöst det också.

Någon gång skulle det väl behövas göra nånting och då får beslutet tas i lugn och ro och efter att ha kollat med flera. Åka dit och titta och gå igenom lät som en väldigt bra idé.


nalle34 skrev:martin 80 ställ kostnad är en vis avgift man betalar för att maskinerna kommer och gör jobbet. Är olika beroende på olika bolag.

Håller med dig towes alla inköpare är inte helt ärliga och vill bara åt biligt virke.

Viktigt är att det görs på ett serigös sätt med rätt gallrings styrka m.m. Be han komma ut och redogöra för hur han tänkt sig hur arbetet ska utföras. I dalarna har jag inte kol på vilka aktörer som finns mer.

Skriv inte på en tänk på du kan förlora pengar på det. Goggla runt lite på andra inköpare häller ta hjälp av någon granne som är skogs bonde du har förtroende för. Lätt gjort som nybörjare att bli lurad.

Fråga på här bara och visa järna lite bilder på beståndet som ska vi hjälpa dig. Titta på mina bilder i mitt foto album här så ser du en del bilder på gallrings skog och en prislista från ett anbud vid avverkning och gallring så förstår du lite vad det kostar att gallra. Ser din skog så där ut?
skogsbilder/album.php?album_id=531

Så ska vi för hoppnings hjälpa dig att inte bli lurad.


Jag har pinsamt nog inte varit och kollat till skogen nått på säkert mer än 10 år :oops: varit mycket annat. Det finns säkert ett behov av gallring. Det är tom nått min pappa pratat om så länge jag kan minnas. Jag är 31år... :)

Jag har inga bilder men det ser väl ut nått i denna stilen. Lite grövre träd blandat med smått samt partier där det står lite glesare.

Bild


towes skrev:Kan komplettera med en bild på hur det kan gå när en virkesköpare med råvarubehov får fria händer, eller för den delen en säljande skogsägare vill ha max netto ur en förstagallring. Denna bilden tog jag härom året och på den bördiga mark där är så är det inte mycket som står kvar:
viewtopic.php?f=29&t=9982&p=152468#p152468

Har sett andra varnande exempel, varav ett skrivits mycket om, så mycket att du knappast orkar läsa allt. Men här är en sammanfattning.
viewtopic.php?f=29&t=8975&p=161936#p161920
Avser här främst delen "felaktigt arbete" där åter igen virkeshånga köpare som rov-gallrat både i avverkningsmogna områden där så ej skulle ske och på tok för mycket. Mätte här själv på plats upp en grundyta (grundyta? se http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/A ... 377/19370/) som var extremt låg i slutavverkningsmogen skog. Idag är där både nedblåst och barkborreangripet.

Vad jag vill säga med detta är att vad du får betalt är viktigt, men det absolut viktigaste är det som står kvar. Att det unyttjar marken optimalt och utvecklas väl mot de mål du har.

Poängterar återigen (för att inte verka paranoid) att alla virkesköpare inte är "svin", det är bara en liten andel. De flesta vill vårda en långsiktig relation och kan då inte bete sig som ovan. Men man bör vara medveten om att några alltid blir de som drabbas. Kunskap är det bästa skyddet!


Min mamma är skeptiskt till mellanskog dock pga rykten och snack... Sen har hon själv blivit felaktigt behandlad eller lurad eller vad man ska kalla det. Det skulle gallras men det vart avverkning istället. Hoppsan så det kan gå... Ingen ursäkt fick hon men två gubbar kom hem till henne och bjöd på wienerbröd "du får ju betalt" var deras försvar.

Detta har väl gjort att man är lite skeptiskt och försiktig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

towes  
#185763 På bilden du klippt in skulle jag vilja säga att det finns ett tydligt behov av underröjning (ännu ett begrepp att känna till). För om du släppt in en gallrare i ett sådant bestånd så hade det blivit lika mycket röjning som gallring med maskinen och det hade både kostat och tagit tid.

Men det får du säkert veta mer om när du tar med någon erfaren ut.

Som "uppvärmning" kan du ju läsa genom avsnitten under gallring i följande länk så får du koll på begreppen (om du inte redan har det vill säga): http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Gallra/
Speciellt gallringens grunder. Om underröjning kan du säkert söka info här på forumet, finns en hel del.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185766 Jag har en väldigt bra kontakt på Mellanskog, även om han inte verkar i Rättvik-Mora utan mer härnere i Gagnef. Där är det precis som "towes" skriver, någon som värnar om långsiktig relation, och det "trots" att jag har en liten skog.

(Hör av dig med ett PM om du vill ha hans namn)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).