Gallring

Stihl 490 röjning?

7 inlägg 5720 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 490 röjning?

rolf edgar  
#179932 någon som vet hur bra stihl 490 är?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: röjning

BM 35  
#179936 Förutom att drivaxeln som går mellan motor och klingan small av i splajnsen efter tre veckor,,så är jag nöjd med den,,är ju ganska tung om jag jämför med 480,,men desto starkare,,vid riktigt tung röjning och sågen går för fullt hela tiden så räcker en tank en timme,,vid lättare körning en timme och kvart,,,

Användarvisningsbild

Re: röjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179938 väldigt låg bränsleförbrukning... dock missnöjd över att de nya sågarna ej klarade av att tankas med aspen under första tanken.... så man var tvungen att spilla ut det fara på macken och köpa vanligt 95 + 2 takts olja, sedan hade stihl ej skruvat fast ett par skruvar i magnapullerna vilket också ställde till med bekymmer, men annars är man nöjd med dem...

Användarvisningsbild

Re: röjning

traktorz  
#179973 -Vad menar du med att "ej klarade av att tankas med aspen under första tanken"?
-Bensin är väl bensin; Eller...?

-Fast vanligt 95 oktan är väl snarare E10, med mängden etanol inblandning.
-Alkylatbensin är väl så nära bensin man kan komma, 98 oktan har väl högst energiinnehåll. -95oktan och kommande E20 är bara elände för högpresterande småmotorer.

Användarvisningsbild

Re: röjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179977 finns info i andra trådar, men aspen klarar ej av att rengöra vissa beläggningar inne i förgasaren som däremot vanligt 95 oktan med 2 -takts soppa klarar av... Men om återförsäljaren fyller på med vanligt mackbränsle vid första tankningen så är det inget man behöver oroa sig för...

Avatar Fallback

Re: röjning

rolf edgar  
#179989 är en stihl 480c_f bra att ha i slänter och vad är så bra jag menar det måste väl bli väldigt tungt för armarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: röjning

traktorz  
#179999
SkogsGotte skrev:finns info i andra trådar, men aspen klarar ej av att rengöra vissa beläggningar inne i förgasaren som däremot vanligt 95 oktan med 2 -takts soppa klarar av... Men om återförsäljaren fyller på med vanligt mackbränsle vid första tankningen så är det inget man behöver oroa sig för...


Det där låter som humbug, rent nonsens. Dessutom står inget sådant i Stihls bruksanvisningar om alkylatbensin. Det enda som omnämns är Stihls egen MotoMix färdigblandade bränsle, samt att motorer med M-Tronic kan användas med bensin upp till E25, övriga motorer med max 10% alkoholhalt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).