Gallring

Bioenergi kontra massaved

35 inlägg 24791 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bioenergi kontra massaved

Älgfoderodlare  
#407384 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:43, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Bioenergi kontra massaved

Banuso  
#696314 Hejsan!

Ja nu va de då dags å göra nått i vår 19- åriga granskog som jag bara lövröjt runt granarna 2 gånger i, och egentligen borde ställts ut glesare för 4-5 år sen då de är ca 3000 / ha!

Kör på träddelar, då det går fort med motorsåg, har skotare tillgänglig, och beståndet är för litet för å flytta skördare till och ekonomiskt klart vettigast för mej iaf.

Tänkte ta ner de från 3000 till 17-1800 /ha ca, å om 5-7 år en rejäl gallring till 900-1000 stam som får stå till slutavverkning är tanken.

Nu är delar av beståndet skadat av 6-tandade barkborren så man får hoppas resten klarar sej!😢

Återkommer me fler bilder, har ingen brådska men lär bli klart innan våren iaf😉

Avatar Fallback

Re: Bioenergi kontra massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696318 Vilken del av landet? Här får de barkborreved så flismarknaden är död. Om man inte vill ha det på tork något år.

Avatar Fallback

Re: Bioenergi kontra massaved

Banuso  
#696324 Uppland. Jo finns bra här med men precis fått flisat 4 lass från i våras, å de blir ju inga mängder i detta lilla bestånd, å alternativet hade vart sen röjning till iaf 2200/ ha.
Vanlig gallring i detta veka va inget alternativ!

Avatar Fallback

Re: Bioenergi kontra massaved

Banuso  
#696336 Som du skriver Skogsola så är ju inte tidpunkten optimal, men nu satte borrarna fart på mej, så lika bra å gå igenom hela skiftet!

För 4-5 år sen när megawattpriset låg högt hade detta vart mer rätt, menmen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).