Gallring

Bioenergi kontra massaved

35 inlägg 24636 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bioenergi kontra massaved

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12898 Varför är det inte fler som tar ut bioenergi (träddelar) i gallringar i stället för massaved?

Så här gör vi i gallring: Stickvägar med 40 meters mellanrum. Blir det timmer så tar vi naturligtvis reda på detta, annars kapas träden i lämpliga bitar som vi sedan kör ut med traktor och vagn. Vi låter sedan träddelarna torka ett år under papp för att få trädelarna så torra som möjligt innan vi sedan ska flisa allt innan det levereras till ett värmeverk.

Fördelarna med detta är:
Gårt väldigt snabbt att hugga när man slipper att kvista träden.
Är brösthöjdsdiametern 10 cm ökar den totala volymen på trädet med ca 25% mot att ta ut massaved.
Lite skador på kvarvarande skog när man fäller in träden mot stickvägen och drar in dessa med kranen.
Betalning:
Värmeverken betalar mellan 170-200 kr/MWh. För att få till 1 MHw behövs ca 1,2 m3 flis som är torr, dvs ca 150 kr/m3 flis. 1 m3 fub motsvara ca 2,75 m flis. Flisningskostnaden är ca 45kr/m3 flis. Vinsten blir ca 150-45=105 kr/m3 flis. Omräknat till fastpris blir det 105*2,75=280 kr/m3 fub. Då har jag inte räknat in de 20-25% mer volym som det blir när hela trädet utnyttjas. Avverkningskostnaden för traditionell gallring ligger runt 140 kr/m3 fub. Jag vet inte vad vi landar på för avverkningskostnad, men det går fort att få fram stora volymer på detta sätt.

Har vi tänkt fel, eller räknat fel, kom gärna med kommentarer.

För övrigt använder vi en Valtra M130 och Weimer 14 ton drivenvagn med radiostyrning till ventilpaket och radiostyrning till vinschen.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12903 det är onekligen intresant det du skriver om, jag har länge funderat över att prova detta själv.

Som jag ser det så vill jag ju ha ut mest möjliga peng för min skog, sen vad dom använder det till det skiter jag i.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12915 Hej Peder och välkommen till forumet!

Valde att flytta ditt ämne till gallring då jag tyckte det passade bättre in där. Det var annars intressant info du kommer med. Att inte fler satsat på bioenergi istället för massa kan ha att göra med att det är ett relativt nytt sortiment att leverera, dessutom har jag ersättning tidigare legat under massan. Jag tror det kommer bli hård konkurrens mellan bio och massa framöver, och det är kanon att du delger dina erfarenheter med oss andra!

Tack.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12940 låter intresant men hur blir det med skador på rotsystemet när ni inte får något ris att köra på?
han jag kör ihop med har ju kört klipp innan o då gjorde sveaskog den sortens gallringar i klena bestånd o man ska ju gör första gallringen tidigt för att få ett stormfast bestånd enligt dom senaste trenderna..

Avatar Fallback
Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12970 Visst kan det bli lite mer skador på rotsystemen när man inte har något ris. Vi räknar ändå med att det blir mindre skador än vid traditionell gallring med skördare och skotare. Argument: Vår traktor plus vagn väger ca 8,5 ton, stora däck och så kan man inte lasta full lastvikt eftersom att grenarna på träden är skrymmande. Vi har dubbelt så långt mellan stickvägarna och slipper att skördaren är där och kör. Ser det ut som om rötterna tar skada väntar vi tills det har frusit. //Peder

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#13503 Håller på att hugga toppbrott och funderar på om man ska prova sälja som grot istället nån som vet hur mycket man får för grot vid väg eller måste man sälja flisat?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13535
Peder skrev:Visst kan det bli lite mer skador på rotsystemen när man inte har något ris. Vi räknar ändå med att det blir mindre skador än vid traditionell gallring med skördare och skotare. Argument: Vår traktor plus vagn väger ca 8,5 ton, stora däck och så kan man inte lasta full lastvikt eftersom att grenarna på träden är skrymmande. Vi har dubbelt så långt mellan stickvägarna och slipper att skördaren är där och kör. Ser det ut som om rötterna tar skada väntar vi tills det har frusit. //Peder


Det låter som att det blir en hel del jobb och körning med detta sortiment?

/Nisse

Avatar Fallback
Scytheman  
#17121 Hej, jag är ny här i forumet och har läst en del inlägg.

Jag har en fundering på priserna för grot.

Om jag har kört ut grot när jag gallrat så det är enkelt att komma åt för både maskin som flisar och lastbilar för transport av flis därifrån.

Vad hamnar man på för pris då per m3 flis ? Skiljer det sig mycket mellan de olika bolagen om man nu har möjlighet att välja flera på orten/området man bor på ?

Kom på ytterligare en fråga, kan man på nåt sätt räkna hur mycket grot som blir ungefär 1 m3 flis?

MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17809 Hej. Jag har just avslutat en gallringsdrivning med en ponsse dual maskin där vi tog ut träddelar i en förstagallring på 16Ha.
Volymenuttaget blir onekligen högre, men markskadorna blir mycket större utan ris att gå på i vägarna.
Ska man ta ut träddelssortiment i gallring så tror jag helt klart på småmaskiner med lågt marktryck.
Hur resultatet blev rent ekonomiskt på drivningen har jag inga uppgifter på ännu.

Avatar Fallback

Re: Bioenergi kontra massaved

Håkan  
#21214
Värmeverken betalar mellan 170-200 kr/MWh. För att få till 1 MHw behövs ca 1,2 m3 flis som är torr, dvs ca 150 kr/m3 flis. 1 m3 fub motsvara ca 2,75 m flis. Flisningskostnaden är ca 45kr/m3 flis. Vinsten blir ca 150-45=105 kr/m3 flis. Omräknat till fastpris blir det 105*2,75=280 kr/m3 fub. Då har jag inte räknat in de 20-25% mer volym som det blir när hela trädet utnyttjas. Avverkningskostnaden för traditionell gallring ligger runt 140 kr/m3 fub.


Värmeverket som ska byggas i Kalmar kommer att betala ca 140-145kr/MWh enligt deras inköpsansvarig, men han påpekade att det måste till ett offertförfarande så man kan säker klämma ut lite till. Men några 170kr/MWh kommer jag inte upp i.

Avverkningskostnaden för traditionell gallring ligger runt 140 kr/m3 fub.
Låter väldigt lågt. När jag pratade med Södra (Nybro) så fick jag priser på allt mellan 170-250kr/m3 fub, det sistnämnda för klena bestånd.

Men jag är inne på samma funderingar som du, måste kunna ta ut mer om man flisar. Kanske man kan kvista men ta det klena som flis istället.? Gren och barr ger ju också näring åter till den växande skogen.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24400 Flisa rundvirke är helt nytt.
Igår slogs spånskiveindustrin om råvaran.
Idag börjar massaindustrin känna av trycket....
Råkar timmerindustrin ut för högre lägstadimensioner så vet jag inte var jag ska börja....

Avatar Fallback

Uttag av bioenergi i klena gallringar < 0,08 medelstamm

Skogsfaktorn  
#25361 Det är inte försvarbart att ta ut bioenergi ur gallringsbestånd

*Ett högt massavedspris
*Minskad tillväxt per hektar (vägarealen)
*Minskad tillväxt på grund av utförsel av kväve (barren)
*Körskador
*En hög drivningskostnad (ej utvecklad teknik)
*Bristande betalningsvilja hos värmeverken (GROT är billig)

Avatar Fallback

Re: Uttag av bioenergi i klena gallringar < 0,08 medelsta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25364
Skogsfaktorn skrev:Det är inte försvarbart att ta ut bioenergi ur gallringsbestånd

*Ett högt massavedspris


Det är bra med ett högt massavedspris.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25463 Jag köper en del av argumenten. MEN högt massavedpris det går jag inte på.
Det har sålts åtskilliga tusen m3 från Heby sågverk för att bli massa.
Endera har vi urusla massabruk här i landet eller så har utlänningarna
mycket bättre massaindustrier. Då deras råvarukostnad är betydligt högre.
Svenska undantaget är väl i så fall Södra som klarar att ge en 100 kr extra.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#25469 Jag håller med Famag massaved priserna skulle upp minimum 100kr.
300:-m3 hade vi på mitten på nittiotalet. Även timmerpriserna är för låga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).