Gallring

Småskaligt

8 inlägg 4860 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Småskaligt

sojoh  
#153309 Har 10 har 25 årig tall som ska förstagallras i närtid. Beståndet är inte röjt men underröjt för några år sedan. Det är ett riktigt fint bestånd med god tillväxt och vill göra en 'kvalitetsgallring' helst med småskaliga maskiner. Beståndet finns norr om Skuleskogen i Ånngermanland. Nu undrar om nån på Skogsforum vet om det finns gallringsgrupp med mindre maskiner i trakten. Jag är inte skogsräv som tror mig kunna särsklit mycket om gallring eller annat i skogen men det här är kanske ett sätt att lära sig. Ge gärna synpunkter på inriktningen mot småskaligt och annat.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Småskaligt

foton  
#153381 Om jag var du skulle jag göra beståndet så likvärdikt som möjligt. Det innebär att du tar bort dom största träden.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt

mashun02  
#153382 25 år i Norrland och redo för gallring. Har mitt en bit ovanför ca 15 mil men där är det gallring kring 50 år. Blir avis. Men det finns en vimekgrupp i Bjurholm. Ring vimek och fråga så kan de ge kontaktinfo

Avatar Fallback

Re: Småskaligt

haggloader  
#153393 Det kan ju inte skilja 25 år i gallringstid över 15 mil...?

Avatar Fallback

Re: Småskaligt

sojoh  
#154027 Tack för tipset om Vimek, har slängt ut en fråga.

En förstagallring vid 50 år låter lite mycke. Undrar vad det blir för slutavverkningsålder då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småskaligt

Skogshuggarn  
#154030 Skraltigare eller bättre bonitet kan skilja bara mellan några 100 m.
Inget att fästa sig vid alltså, sett över 15 mil

Avatar Fallback

Re: Småskaligt

mashun02  
#154095 Ca 12 meter högt när jag gallrar. Då är grundytorna ca 25-26. Åldern 45-55 år t18-t22.
Det ger en medelhöjd tillväxt på 24cm. röjjer vid ca 10-15 års ålder och fyra meter.

Andragallrar ca 15-20 år efter ev ytterligare en ( timmerställning) vid 90 och slutavverkar vid 120 på normal tall.

Ibland gallrar jag fler gånger ( små bestånd).

Avatar Fallback

Re: Småskaligt

haggloader  
#154308
Skogshuggarn skrev:Skraltigare eller bättre bonitet kan skilja bara mellan några 100 m.
Inget att fästa sig vid alltså, sett över 15 mil
Enskild bestånd kan givetvis skilja över 15 mil, men knappast i medelvärde…

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).