Gallring

Frågor om gallring

23 inlägg 11403 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146043
New holland patu skrev:Hur mäts timmret in i fub vid industrin?
Huvudparten av timret som betalas i m3f volymräknas tyvärr med statiska omräkningstal till matrisfub/fuskfub, oavsett verklig avsmalning.
Travmätning på massaved ger varierande volym visar det sig vid jämförelse speciellt mellan mätplatser.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

New holland patu  
#146057 det är väl bara södra än så länge som travmäter? Finns det fler sätt?

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

mackan_92  
#146836
Bertilsson skrev:
Skogsola skrev:Det är billigt men det enda som är intressant för kunden är kostnaden per kubikmeter och det biologiska resultatet. Har du egen skog att träna på eller har du kört som anställd?
Detta inläggets uttryck om biologin tycker jag har kommit bort i resonemanget.
Kunskap om gallringsuttag, trädslagsfördelning, urval, stickvägsupptagning, planering, anpassning vid bärighet och väderlek etc.
Till detta kommer rapportering (som masterchief visade) och kvalitetssäkring om du kör åt bolag som bara administrerar.


Självklart är detta en mycket viktig sak. Men detta finns det kurser på väl? Föt det är ju nästan det viktigaste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146842
mackan_92 skrev:
Bertilsson skrev:
Skogsola skrev:Det är billigt men det enda som är intressant för kunden är kostnaden per kubikmeter och det biologiska resultatet. Har du egen skog att träna på eller har du kört som anställd?
Detta inläggets uttryck om biologin tycker jag har kommit bort i resonemanget.
Kunskap om gallringsuttag, trädslagsfördelning, urval, stickvägsupptagning, planering, anpassning vid bärighet och väderlek etc.
Till detta kommer rapportering (som masterchief visade) och kvalitetssäkring om du kör åt bolag som bara administrerar.


Självklart är detta en mycket viktig sak. Men detta finns det kurser på väl? Föt det är ju nästan det viktigaste.
Jag tar med hela bakgrunden till inlägget.
Jag kanske tolkade inledningen på tråden här som att det skulle startas körning ganska snart och träning och utveckling skulle gå hand i hand som verksamheten flöt på.
Eftersom erforderlig kunskap sällan erhålles på flera år med detta upplägg ville jag lyfta fram vad jag trodde.
Att skaffa kunskap på kurser och att ha en maskin stående stilla är extra dyrt.

Min vetskap om sådana kurser är låg.

En entreprenör som står för gedigna jobb har ofta sagt: "först kvalitet och teknik. Sen tempo".

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

plyshnalle  
#147867 Mitt tips är att kolla med skogsbruks skolorna. Dom brukar ha utbildningar på olika nivåer för maskinförare. Men ska du satsa seriöst så kanske det är bäst att se till att ha ordentligt på fötterna innan du drar igång.

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

mackan_92  
#148998 Tjena igen! Tar ni lika mycket för skotaren som skördaren? typ 1800 kr timmen för båda?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

plyshnalle  
#149115
mackan_92 skrev:Tjena igen! Tar ni lika mycket för skotaren som skördaren? typ 1800 kr timmen för båda?

Mvh



Se till att göra en NOGRANN kalkyl. Du måste se till att få med alla parametrar, som kapitalkostnad, bränsleförbrukning, reparationer och service, lön, flyttning mellan olika objekt osv.
Jag gjorde det. Det är därför jag inte har någon skogsmaskin...

Skotarna där jag bor brukar ligga runt 650 kr timmen. Skördarna runt 1000 till 1100 i timmen...

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

BjörnBergstrand  
#149150 fina kalkylprogram finns hos dom som säljer johndeere frågar mn snällt kan man få en demo skiva med sej hem :)

Mitt prjektarbete i skolan gick ut på att köra igång ett bolag med en skotare, dock ej i verkligheten utan bara i teorin! Många kalkyler och bankmöten senare fick jag bra betyg :)

Banken är inte sen till att kunna låna ut pengar till en maskin om du kan visa en fin plan över dina ideer och gärna papper på att du har jobb en tid framöver!
Sen är väll att rekomendera att man jobbar några år inom yrket först innan man startar eget!

Jag startade eget efter skolan och jobbar med manuellarbeten och hoppar in i pappas maskiner då och då, men snart blir det nog en egen maskin! Det är mycket arbete när man är egen, inget vanligt 7-4 jobb utan det är en livsstil helt enkelt. antingen trivs man eller inte! Men vet du bara vad du vill och kan så satsa! man lever bara en gång! lycka till! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).