Gallring

Skadade träd och dyr gallring?

9 inlägg 6733 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skadade träd och dyr gallring?

andybernmyr  
#140277 Hej

Jag är hyfsat ny inom skog och tycker bara det blir roligare och roligare med skog, men det är mycket man ska lära sig.

vid denna avverkning som vi gör nu, en ganska sen första gallring. Det är också ca 100 kubik timmer på några ställen.

Det är lite saker jag funderar över, dels hamnar vi för andra gången i rad på en avverkningskostnad på ganska fina bestånd hyfsat nära skogsväg (runt 0-200 meter) på en kostnad på 200 kr kubiken. Jag hade röjt hyfsat innan maskinerna kom. Det var bra terräng på mycket av marken, lite stenigt på några ställen, men i grunden bra och fin terräng. Hur kan man påverka detta pris, ska man bara "ta" detta pris hur som helst? Brukar man förhandla om sådan innan eller hur går det till?

Sen var jag uppe och såg flera skador på träd där skördare/skotare varit, räknade till över 30 träd på 10 minuter i skogen...vad är praxis när det gäller detta?

Sen har vi vår skogsväg som är rejält sönderkörd...Hmm mycket att tänka på...tacksam för alla svar...



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skadade träd och dyr gallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140281 Kontrakt skrivs bäst före ingreppet är gjort. Allt är förhandlingsbart och utgångsbud brukar inte vara det bästa möjliga för motparten, så om priset bara "hamnat" på något så är det antagligen inte till din förmån.
Återställning av vägar skriver jag alltid in, men är nära nog praxis och borde gå att få fixat även utan skrivet avtal.

Ta upp dina funderingar virkesköparen. Han borde ha intresse av att hålla sina leverantörer nöjda.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Skadade träd och dyr gallring?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140282 Så mycket skador på träden är inte godkänt! Vem har avverkat?

Avatar Fallback

Re: Skadade träd och dyr gallring?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140304 På Södra är det krav på max 5% skador på kvarvarande bestånd och ett mål på max 3% skador

Avatar Fallback

Re: Skadade träd och dyr gallring?

sjohult  
#140317 hej. Avverkningskostnaden styrs utav vad man har för medelstam. Tex. ett område som har 0.10 i medelstam får du betala ca 190 kr/fub för. sen om det är över 300 m skotningsväg så plusas det på 3 kr/fub för varje 300 m vi kör med skotaren. tex om det är 600 m in till ett område och skotaren lastar 10 m3 så får du betala 6 kr/fuben för varje gång skotaren åker in och ut.

Avatar Fallback

Re: Skadade träd och dyr gallring?

blixxxt  
#140334 Ja, ta gärna reda på medelstammen så kan du nog få bättre svar.
100m3 timmer av hur mycket totalt?
Blir det hyfsad % timmer ska det bli hyfsat netto...

Användarvisningsbild

Re: Skadade träd och dyr gallring?

Mäki  
#142009 Är skadorna större än typ en tändsticksask så skall dom räknas som skada och då får det vara högst 4%skador= 1000 stammar kvar per ha så max 40 stammar skadade.
Så på 10minuter tror jag inte du gick över ett hektar så med 30 skadade träd låter det på tok för mycket.
En skada per träd räknas till ett träd är det flera skador på ett träd så är det bara en skadad stam.

Diskutera med uppköparen angående väg skadorna dom skall han ersätta oavsett vad som står i kontraktet.

Avatar Fallback

Re: Skadade träd och dyr gallring?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142017 Mäki: det är väll max 5% skadade träd det får va,dock försöker väll dom flesta(inklusive mig själv) ligga under 3%.

Priset baseras som sagts tidigare oftast på medelstammen, så en hårdare förröjning där man plockar bort absolut alla 1bits¨träd och kanske lite till höjer den tex lite, dock uppskattar ju många skogsägare om det inte ligger allt för mycket grövre röjstammar nerkapade(blir ju mindre risk för tex barkborreangrepp med)

Gallringsformen påverkar ju oxå medelstammen tex hög,låg eller kvalitetsgallring.

Även uttaget påverkar vad galllringsentreprenören behöver ha betalt. högt uttag=stora virkeshögar,gott om plats &behöver inte åka över så stort område för att få ihop volym...och tvärt om med lägre uttag=mer åkande för att få lass å mindre högar tex. (föredrar själv dock inte så höga uttag med tanke på storm &snöbrottskador och att utnyttja marken maximalt tex beror iofs på skogen och markägarens önskemål)

Användarvisningsbild

Re: Skadade träd och dyr gallring?

Mäki  
#142018 Procenttalet berör ju vilken typ av certifiering du efterföljer. Men 3-5% är alla gånger okej.

Vi använder FFCS (Finnish Forest Certification System) som är utvecklat för finska förhållanden och uppfyller kraven för trovärdig skogscertifieringssystem.
Det är utvecklat i samarbete med PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification shemes)
som är internationellt.
FCS (Forest Stewardship Council) är ett annat internationellt certifieringssystem.

Så du ser det finns många system att följa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).