Gallring

Skog i naturreservat?

8 inlägg 11540 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skog i naturreservat?

lars11  
#130343 Om man har skog som står på ett naturreservat, vad gäller? Kan man ta ut enstaka träd eller får man inte röra en kvist? Eller är det lokala regler?
Nån som vet?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skog i naturreservat?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130347 Hur i allt i världen kan du ha skog i ett naturreservat? Ett sånt ägs av "staten", "länsstyrelsen", "kommunen" eller nåt sånt vad jag vet. Där får du inte göra ett dugg.

Avatar Fallback

Re: Skog i naturreservat?

lars11  
#130351 Jag tror du har fel, min och andras skog ligger i ett naturvårdsområde som kallas naturreservat numera. Men jag tror att man inte får slutavverka några större områden men tänkta fråga om nån hade mer input.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skog i naturreservat?

Mäki  
#130358 Om din skog inte berörs av reservatet får du hugga precis som i vilken vanlig skog som helst, men om din skog har blivit intaget i reservatet så är det självklart fredat och du får inte röra en pinne.
Så det är bäst att du kollar upp vad som gäller i din skog, för hela din skog behöver ju inte vara fredad fast en del skulle vara det.

Avatar Fallback

Re: Skog i naturreservat?

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130386 du eller din företrädare har kanske tagit intrångsersättning för naturreservatet, då äger du marken och jakten men inte några träd på marken.

Avatar Fallback

Re: Skog i naturreservat?

Skogstok  
#131118
lars11 skrev:Om man har skog som står på ett naturreservat, vad gäller? Kan man ta ut enstaka träd eller får man inte röra en kvist? Eller är det lokala regler? Nån som vet?


Det beror på vad som står i föreskrifterna för det aktuella naturreservatet.

Exempel på föreskrifter:

A. Föreskrifter enligt 7 kap 5 § MB om inskränkningar i rätten att använda mark-
och vattenområden inom reservatet.
Utöver vad som annars gäller enligt lag är det förbjudet att:
1. Bedriva skogsbruk.
2. Fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar eller tillvarata
vindfällen.


Uvskogen skrev:Hur i allt i världen kan du ha skog i ett naturreservat? Ett sånt ägs av
"staten", "länsstyrelsen", "kommunen" eller nåt sånt vad jag vet. Där får du inte göra ett dugg.


Det vanligaste är att staten eller någon kommun som äger den mark som ingår i ett naturreservat men det förekommer även att mark som ägs av privatpersoner ingår. Det är dock alltid staten eller kommunen som fattar beslut om att bilda naturreservatet.

Du kanske tänkte på vad som gäller för nationalparker ? Där måste staten äga marken.

Ur miljöbalkens 7 kap;

Nationalpark
2 § Ett mark- eller vattenområde som tillhör staten får efter riksdagens medgivande av regeringen förklaras som nationalpark i syfte att bevara ett större sammanhängande område av viss landskapstyp i dess naturliga tillstånd eller i väsentligt oförändrat skick.

Naturreservat
4 § Ett mark- eller vattenområde får av länsstyrelsen eller kommunen förklaras som naturreservat i syfte att bevara biologisk mångfald, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer eller tillgodose behov av områden för friluftslivet.
Ett område som behövs för att skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer eller livsmiljöer för skyddsvärda arter får också förklaras som naturreservat.



Skogstok

Avatar Fallback

Re: Skog i naturreservat?

Skogshuggaren83  
#131136 Du som privatperson får icke avverka något träd i ett reservat på din mark lr utanför.
Däremot får de som sköter reservatet avverka där om det behövs för att ändra beståndet. Tex att man avverkar granskog i gallringsstorlek och lämmnar allt löv så att det blir ett rent lövbestånd som får utvecklas fritt.
Eller att gallra fram ädellöv fast gran som inte hämmar lövet får stå kvar.
Jag har själv kört dessa typer av huggning på reservat. Det är dock en speciell känsla att köra där.
Det är en ren djungel av olika regler och skötsel alternativ i reservaten.

Användarvisningsbild

Re: Skog i naturreservat?

skogsjan695xl  
#131177 I det distriktet vi kör så ligger Glasskogens naturreservat och vi kör nästan enbart inom detta reservat, största delen är Bergvik skog men även en hel del privata markägare som vi kör åt också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).