Gallring

Återföra ASKA

3 inlägg 2866 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Återföra ASKA

Lindianerna  
#122756 Pratade med Skogsstyrelsen idag o fick frågan om jag ville återföra aska till mina gallringar.
200kr/Ha skulle totalkostnaden va!!! billigt!!?

Har ni några posetiva/negativa erfarenheter av återföring av aska?
Vad ska man tänka på?
Ger det några effekter eller är det bara en deponeringslösning för värmeverken??

Va för skog ger det bäst effekt på? i planteringar eller sistagallring?

/Anders



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Återföra ASKA

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122780 På mossmarker ger det stor effekt. Där finns kväve och lågt ph, men inte fosfor och kalium.
Deponi, både ja och nej.
Vid försäljning av grot, bör det avtalas att askan ska till baka ! Utspridd.
Rimligt vore att de spred askan tillbaka, kostnadsfritt.
Nu får värmeverken betala dyrt för deponi.
Risken är att det blir kutym för värmeverken, att låta skogsägarna betala askan.
Värmeverken köper trots allt energi för en struntsumma, av skogsägarna och låder dem också betala delar av värmeverkets kostnader dvs askan

Avatar Fallback

Re: Återföra ASKA

alias  
#122868
Famag skrev:På mossmarker ger det stor effekt. Där finns kväve och lågt ph, men inte fosfor och kalium.
Deponi, både ja och nej.


För den som är intresserad av skogsbruk på torvmark - och då särskilt om diknings och askgödslingseffekter kan det vara värt att läsa den pensionerade jägmästaren och domänförvaltaren Birger Ljunghammers bok/skrift

"Torvmarksbeskogning på Sunnerbo revir."

Utgiven på Skogsstyrelsens förlag.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).