Gallring

Skadade eller inte

11 inlägg 7216 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skadade eller inte

moraggarn  
#121381 Där jag gallrar nu är det enbart gran ca 1ha. Som jag i annan tråd skrivit så är det ett ca 20 årigt bestånd som är orört. På samtliga träd som står där så är alla grenar från marken och 1,5-2m upp barrlösa glesa och torra. Beror detta på att det just har varit för tätt eller är det nåt fel på träden?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skadade eller inte

halvproffs  
#121384 Precis så ska det vara! Det har stått så tätt att solen ej har nått grenarna och då dör dom. Står träden för glest då blir det kraftiga kvistar och sämre kvalite på stockarna.

Avatar Fallback

Re: Skadade eller inte

moraggarn  
#121389 Det var ju bra. Jag började stamkvista några stycken( som ändå ska bort då jag ska göra väg). Det blev öppet och fint som tusan, men det fick jag ju genom forumet reda på att det var ju rent utav dumdristigt att göra(jag hade nog förmodligen gjort det på alla om ni inte stoppat mig). Det blev ju öppet och fint och alldeles ypperligt att använda på jakten :P . Nu har jag kollat lite runtomkring på angränsande marker och där är det på ett ställe nästan 3ha med stamkvistad gran, på ett annat ytterligare lika mkt. De som äger dessa skogar är gamla vana skogsgubbar,så då undrar man ju lite...Är det så farligt att trots allt stamkvista gran?(nu har jag inte tänkt riskera röta själv genom att göra detta). Men när vant skogsfolk gör så! Tänk om jag rådfrågat dom innan jag börjat, då hade jag förmodligen fått rådet att göra på detta vis och följden hade kanske blivit förstörd skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadade eller inte

halvproffs  
#121397 Skogsvårdsstyrelsen förordade stumpkvistning på 60 och en bit in på 70-talet. Alltså man skulle kvista ett antal cm ut från stam. Förmodligen är det dessa råd som sitter kvar i ryggmärgen på dom. Torra kvistar kan du försiktigt såga av mot stam för det är endast färsk kvist som drar in röta.

Avatar Fallback

Re: Skadade eller inte

moraggarn  
#121398 Är det skillnad om man tar bort torra kvistar mot stammen eller om man sågar av dom 5cm ut? För är fallet så att jag utan risk kan ta bort döda grenar så skulle det ju onekligen se lite roligare ut. Men vill inte in och rota för nära stammen pga av risken och fläka i stammen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadade eller inte

halvproffs  
#121423 Torra kvistar kan inte föra in sporer och svampar till stammen och är man bara lite försiktig så skadar man inte barken. Barken sitter inte fast på grenen som den gör på frisk kvist.

Avatar Fallback

Re: Skadade eller inte

foton  
#121471 Det är inga problem att stamkvista gran, men du måste hålla dej en bit ut från stammen.

Avatar Fallback

Re: Skadade eller inte

moraggarn  
#121507 Hur långt ut är "en bit"? Och menar du då även friska grenar? Tydligen verkar det finnas delade meningar om detta med stamkvistning av gran. Har pratat med "gubbarna i byn" om det också och den ena säger nej och den andra säger ja. Nån hade stamkvistat och hade röta i en stor del, å andra sidan hade han röta i mycket gran på ett annat område också som han inte stamkvistat på. En annan hade stamkvistat gran "hela livet" som han sa och aldrig fått några problem med det. En del säger att man ska kvista invid stammen och en del så långt ut som 15cm. Det börjar bli snurrigt detta. För helt klart blir det ju ett snyggare resultat om man kvistar, men det är ju inte det som är det viktiga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skadade eller inte

Staväng  
#121510 Jag har lärt mig att man ska kvista just utanför grenkudden även på gran. En kvarlämnad grenstump blir måste torka och självdö innan trädet kan börja valla över. kvista just utanför kudden utan att skada barken så kan trädet börja övervallningen på en gång.

Det bästa tipset för gran är nog som du redan har gjort. låt de stå tätt så att de rensar sig själva och kvista bort torrgrenarna.

Avatar Fallback

Re: Skadade eller inte

Prowler  
#121566 http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... kvistning/

Finns en pdf och lite annat om du kollar till höger på sidan. :)

Avatar Fallback

Re: Skadade eller inte

foton  
#121581 För ca. 25 år sedan högg jag granris till kyrkan varje år, ganska stora mängder. Det tog jag i granplanteringar på träd som var ca. 20 år genom att stammkvista ca. 15cm ut från stammen. Dom flesta av dom granarna är nu averkade utan några rötskador.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).