Gallring

0 % godkända gallringar i mellersta Finland

122 inlägg 33705 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:Länka gärna in dem här så kan vi diskutera vidare kring klippen.

Uh, att hitta det man tittat på 🙃

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter skrev:Länka gärna in dem här så kan vi diskutera vidare kring klippen.

hfab  
#787413Hur mycket kan en sådan gallring/röjning kosta?
Vilket tålamod de ska krävas av "piloten"

Användarvisningsbild

#787419Tänkte precis detsamma. Att orka sitta och pilla med detta.

Avslutat-06  
Nisse Husberg skrev:Jag är inte alls förvånad över undersökningens resultat. Kraven är heller inte för hårda - snarare tvärtom. Vi sköter vår skog (i södra Finland) helt enligt eget huvud för Skogscentralens och "experternas" rekommendationer är bara strunt. Vi kör med egna maskiner (lantbrukstraktorer med Farma lastare och en traktorprocessor med vinsch) och lämnar mycket stort mellanrum mellan stickvägarna som dessutom är smala. Då vi gallrar så lämnar vi ungefär dubbelt fler stammar per hektar än rekommendationerna. Visst har vi gallrat också enligt rekommendationerna och det blev katastrof då blötsnö och blåst knäckte det som var kvar. Så det slutade vi med.
Nu tar vi bort smala remsor från nordsidan och låter naturlig föryngring komma upp innan vi fortsätter. Det har visat sej vara mycket bättre än alla "moderna" kalhyggesmetoder. Nån jävla processor kommer inte mera in i vår skog - de får hållas i bolagens skogar. Att städa upp efter dem är ett sabla arbete så vi hugger allt själva försiktigt. Då man hugger i egen skog så tänker man mycket mer på helheten på lång sikt än kvartalsekonomerna.

Är det många i södra Finland som jobbar så? Låter som Fredrik och Torbjörn får göra en reportageresa!

röjjare  
bengt.a skrev:

Nu får man lust å dra till Finland och jobba :-) Jag har bankkonto där osv.

Användarvisningsbild

Avslutat-06 skrev:
Nisse Husberg skrev:Jag är inte alls förvånad över undersökningens resultat. Kraven är heller inte för hårda - snarare tvärtom. Vi sköter vår skog (i södra Finland) helt enligt eget huvud för Skogscentralens och "experternas" rekommendationer är bara strunt. Vi kör med egna maskiner (lantbrukstraktorer med Farma lastare och en traktorprocessor med vinsch) och lämnar mycket stort mellanrum mellan stickvägarna som dessutom är smala. Då vi gallrar så lämnar vi ungefär dubbelt fler stammar per hektar än rekommendationerna. Visst har vi gallrat också enligt rekommendationerna och det blev katastrof då blötsnö och blåst knäckte det som var kvar. Så det slutade vi med.
Nu tar vi bort smala remsor från nordsidan och låter naturlig föryngring komma upp innan vi fortsätter. Det har visat sej vara mycket bättre än alla "moderna" kalhyggesmetoder. Nån jävla processor kommer inte mera in i vår skog - de får hållas i bolagens skogar. Att städa upp efter dem är ett sabla arbete så vi hugger allt själva försiktigt. Då man hugger i egen skog så tänker man mycket mer på helheten på lång sikt än kvartalsekonomerna.

Är det många i södra Finland som jobbar så? Låter som Fredrik och Torbjörn får göra en reportageresa!

Det där var de tidiga med i Finland efter vad man läst under årens lopp. De var tidiga med kran på traktor för att ha engreppare eller mata i en processor.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#787503😀 Faktiskt är det helt marginala arealen som gallras med maskiner i traktorstorleken.

Utveckling går tyvärr åt ännu större maskiner så fem meter bredda stickvägar kommer att bli den nya normal. Förr eller senare kommer rekommentationen att följa praktiken.
Längre kran med lättare skördaraggregat är en kommande trend som möjligtgör två meter glesare stickvägnät. Rent teoretiskt borde bredare bestånd mellan stickvägarna kompensera hårda uttaget.

5m bredda stickvägarna täckte 28% av kontrollerade arealen. 1m i bredden motsvarar alltså 5,6%.
Grundytan hade ökat över kurvan med 5m bredda stickvägar, men 10% breddare bestånd. 🌲 🌲

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787533Öka till 5,5 så har man stråkgallring, med endast uttag i stickvägen. Effektivt o bra. 👍 Borde funka bra i gran i alla fall, undrar vad för test som gjorts?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avslutat-06 skrev:

Jag har inte sett någon statistik men det är nog vanligt med entreprenör son har medelstor processor här. Vi har en hel del från de egna byarna som man vet gör ett bra arbete. Sällan kommer det främmande stora processorer.

Vi har ju satsat en hel del på egna skogsmaskiner (på gamla lantbrukstraktorer) under en lång tid. I början på 90-talet köpte jag den första skogskranen med en Hakki traktorprocessor (bägge begagnade) och senare en Svensson styrbar skogsvagn och till sist två Farma skogskranar som jag svetsade fästen till direkt på traktorerna. Jag vill kunna köra i skogen med kran utan vagn för jag använder processorn som "fälljärn". Då får man omkull också stora granar precis där man vill ha dem och det är viktigt för jag sparar småskogen så jag aldrig behöver plantera. Vi har bördiga marker och får massor med plantor men man måste vara noga med att det inte kommer gräs för då kvävs de.

Nu har inte alla haft råd att satsa så mycket på skogsmaskiner utan de flesta tar bara ut gallringsvirke själva. De största träden tas vanligen med processor (entreprenör).

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#787545😮 Det hade ju redan varit 5,5m på många ställen, Mangan. Syns säkert till månen så bredda stickvägar..

Hård röjning, 5,5m vägar och lite smalare bestånd så hamnar man väl mellan rekommendationens kurvorna också.
Visst vore ståkgallring + andragallring bättre än söndergallring direkt på början 👍 .

Utmaningen är att lönsamhet är svårt att nå utan att ha en stor skotare och mycket virke per stickvägmeter.

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787638Rekommendationerna är mest för icke-aktiva skogsägare. Om man sköter skogen själv så är också gallring lönsam. Vedens pris har stigit så mycket att vi knappast kommer att sälja annat än stock och flisved i framtiden. Massaved lönar det sej inte att sätta arbete på. Med den lilla traktorprocessorn får man snabbt ihop en hel del kubik och kan strunta i alla kvalitetskrav om man säljer som flisved. Det har vår granne i Arboga gjort redan flera år tidigare men först nu har energivedens pris stigit ordentligt i Finland. Sedan är det också att beakta granbarkborren som härjar varvid tyvärr fina stora granar går som energived.

Jag minns en doktorsavhandling från SLU som konstaterade att helt ogallrad skog ger mest kubik per hektar och det är ju viktigt då energiveden kommit upp i pris. En annan undersökning kom fram till att andelen stockträd intressant nog är lika stor i ogallrad skog som i gallrad (de starkare tar överhanden). Personligen tänker jag nog gallra men ganska svagt. Gallring går snabbt med att fälla för hand mot stickvägen och köra genom processorn. Det blir smala stickvägar och ganska långt emellan. Och blir en bit ogallrad så är det ingen katastrof. Vi har stenig skog så man sätter inte stickvägarna var som helst.

Huvudsaken är att få föryngring i norra kanten av skogen och var försiktig vid fällandet. Viktigt är att inte få in gräs förrän ungskogen växt upp till en meter minst. Då sköter den sej själv.

Användarvisningsbild

paavo25  
#787694Jag gallrar själv, och stora problemet, man är för försiktig, tar för lite ut. Blir hastigt så man blir att gallra på nytt effer några år.

Slutaverkningar säljer jag på rot, ibland plantering, ibland så massa under vegetation att vänta ett-två år och röjsåg så har man ny generation på gång.

En grov skärm ett år med massa kottar i gran bjork skog med lutning blev massa slir med countyn och dess kedjor, verkligen fint jämt med ny gran och tall som ej kommer att klara älgen, men utan egentliga planteringskopstnader, ny skog på kommande.

Stora oron med självföryngring är när mina frodiga lundskogar har röta i sig... Därför, kanske bättre lönt mödan med att plantera rena fina granar, kanske.

En redan tio år sedan kalyta med björk, har björken kommit, tyvärr där även älgen varit, men med vad ved handlare nuförtiden betalar, inget stort problem? Men dit kommer skog med fart, tyvärr klungorna med gran alla röta i, så bara björken tar sig så får de bli ren björk tills ny gran kommer under.

Men vet presis just en för alldels försen kraftig gallring i ett sked och dåligt före, blött, de kan bli rigtigt fel, sedan storm på, de ble nåt lustigt
Men har även sett i rätt tidi, kanske lite för tidigt, skickliga chauförer maskinell gallring som är såå fröjd för vem som helsts öga. Träd finns, gran tall björk naturiligt, tål storm och övrigt bra, men blir att gallra på nytt kanske redan fem år.

Har prosessor osv, men för mycket bindande övrigt, vänner sagt att ta köpkänst för gallring, går idag att tala vad man vill och kan av väja att de int kommer första gallring med största möjliga xl slutaverknings maskin i oktober regnet.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#787736Det är ju lönsammare oss självverksamma gallra försiktigt och ta ut gallringsvirke flera gånger. 😀

Det som jag ser är största skilnaden mellan oss och entreprenadkonsept, och det som orsakar för hårda uttag, är j..t stora skotaren som ryms flerdubbelt virke på.
När vi är vana köra traktorn först till bakhörnan, göra u -vändan och börja lasta första lasset, börjar storskotaren lasta från första hörnan och kör åt bakhörnan. Hela vändan ryms på ett enda last. Hård uttag, och mycket virke liggandes vid stickvägen. Vid varje lyft grip full av virke. Bredda stickväg, stammarna fälls inte längre över vägen, behövs aldrig vrida och jämna rotändorna åt skärmen vid lastning. Går fortare att avlasta.
Allt detta ökar effektivitet.

Varför blir inga konveksenser om gallring går under skogslag kravet förstår jag inte.
Varför myndigheten gör ingen polisanmäla om dom på kontrollen ser för hård uttag?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#787755Detta är nu även på finska yle.https://yle.fi/a/74-20011324
Inventering gällande hela landet kommer om några veckor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).