SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Dags att gynna självverksamheten i skogen?

62 inlägg 39844 visningar 19 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rossignol skrev:
bengt.a skrev:Tror flisved betalas med ca 150 kr m3, gallring och skotning kostade 210 kr/ m3 fub. Hade hellre sett att de gråal och torrgran som höggs bara hade fällts och körts över. Blivit nån m3 mindre att gå back på.

Det gäller att vara tydlig med hur man vill ha det. Här kunde du låtit dem hugga och skota allt men bestämt att flisveden behåller du själv. Sedan kunde du:

Alt 1. eldat upp den. Det blir ju betydligt mindre jobb att elda med ved om man slipper huggning och skotning.

eller

Alt 2. sålt det till någon annan som eldar med ved. Då kan du låta flera potentiella köpare titta på laven och bjuda på det.

Hade redan huggit ved, var att folk och frågade på den rena björkmassaveden jag själv hade huggit, men det ville inte betalas mitt pris. Då skickar jag det.

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fryken skrev:Normalt, när jag inte hugger själv, så kontaktar jag flera och jämför priser. Där har jag någon gång fått mest av Forimp och någon annan gång mer av andra. Allt verkar bero på vilket sortiment uppköparna har avsättning för.

Att man som skogsägare inte väljer att sälja sitt virke till den som betalar mest, bara för att någon "okunnig" skriver en massa påståenden på forumet, och sedan klagar på att man får dåligt betalt för virket i västra Värmland verkar ju helt absurt i mina öron. Prova att sälja till andra och skaffa egen erfarenhet, som du sedan kan vidareförmedla, för då väger dina påståenden här på forumet tyngre.

När jag hugger själv så verkar man ha sämre förhandlingsutrymme. För det första så känner jag mig nödd och tvungen att sälja till dom som tar 3m längder på massaveden, då min gamla kropp inte är byggd att släpa runt på fallande längder i skoglig terräng. Där börjar urvalet av uppköpare att sjunka. Någon uppköpare man kontaktat tar 3m för att dom är "snälla", men helst hade sett att man kunde leverera fallande.
Är det timmer så byter ibland en del av dom små uppköparna längder titt som tätt. Det beror , säger dom, på vilket sågverk dom säljer vidare till. Dom har bara vissa kvoter som ska fyllas.
Vissa vill dela på grov- och klentimmer, vilket också medför att vissa uppköpare faller bort. Till sist verkar det som att man får vara tacksam att någon köper virke från den snart rödlistade arten, självverksam skogsbonde.

Fortfarande inte problem med 3 m gran och björk, men barr vill de helst ha fallande, om du nu inte har så det fyller åtminstone minst bil eller släp

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).