Gallring

Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

77 inlägg 37892 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

jannee  
#760189Tror nog att vi alla, med åren efter 2018 blivit alltmer efterkloka.
En stor klimatförändring som verkar bli bestående gjort att vi alla nog måste tänka i nya banor.

Malwa Combi i 5:e generationen

r93  
#760211Att få fram björk med timmerkvalitet är inte lätt, det ska man komma ihåg om man är sugen på att pröva något nytt!

Jag har en del gammal stenig åkermark som har tagits över av björk, min far började på 80-talet att forma en lövskog av detta, han dog sen alldeles för tidigt, men jag fick hjälp av grannen att föra detta projekt vidare.

Nu så är det grov björkskog som är en dröm att gå i, det är vackert som en saga.

Men, hur mycket kvalitet det finns i beståndet är väldigt svårt att veta, det har jag upptäckt när man har gallrat genom åren, en fin stam kan ha både röta och rödkärna, lumpar man en massavedsbit så är det alltid någon kvist som förstör kvaliten.

Hade farsan prioriterat gran så hade det varit värt bra mycket mer idag, då gran och tall är bäst betalt helt enkelt, likaså har man byggt hus av tall och gran i alla tider, gran och tall kommer alltid att efterfrågas!

Nu har det kommit upp ganska mycket ek i trevlig storlek mellan björkarna så jag funderar på att sopa ner 0,5 ha i vinter och se vad som händer med ekarna, jag kommer att göra ved av allt, garanterat inte en pinne som blir vrakad.

Jag har även släppt upp björk på en gammal åker i ett eget projekt och försökt att röja så bra som möjligt, det är drygt tio år nu och växer något galet, men frågan är om det blir något vidare timmer i framtiden?

Mycket krök och klykor som man missat innan, en del ser ut som en tops då det stått för tätt etc, jag björk är galet skötselintensiv vill jag påstå!

Det är alltid bra att testa nya saker, men gör det i liten skala!

Det som var sant på forumet för fem år sedan är nu fel.

Vad som är sant om fem år får alla gissa själva.

Förlåt för wall of text

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760238I Finland har man lagt sej 30-40 år före med fokus på förädling av björk. Någon som vet något och kan berätta hur det ser ut i Sverige och Finland idag. Tänker på förädling och utfall av just timmer och rakvuxenhet, röta. Importerar/ importerade Sverige sorter från Finland.
Egen erfarenhet är bara från hur egensågad björk snabbt rasar från ”rak björk” i skogen till ”inte rakt virke”. Vetef-n om jag ens har en ”rak” björk någonstans i skogen egentligen. Är rakvuxenhet egentligen genetiskt eller är det bara betingat av beståndsskötsel? Å andra sidan, behövs det mer än skiv- och möbellängder ur rak avsalubjörk? Typ max 2,5 m, då man inte tar ut konstruktionsvirke.
Tall och gran har ju förädlats länge men hur ser det alltså ut med björkodlingen?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#760240👍 Förägdlad björk växer faktiskt så det knakar. +30% jämfört mot plantan av utvalda naturfrön. Passar boda syd och mellersta Finland.
Kvistvinkeln är större och därmed kvistarna tunnare vid sågning. Även högre tillväxt gör nytta för kvaliten. Blir rakare stammar med få kvitstar helt enket.
Efterfrågan av björk har varierat genom åren så mycket att björk inte har blivit någon poppis. Tidsfönstern är kortare vad det blir gallringarna, så efterfrågan har betydelse.
https://siemenforelia.fi/siemenet/koivu/Här är något om björk.
Senast redigerad av HannuRöj tor 09 jun 2022, 06:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#760241Jag tror att det mesta av björkplantorna som säljs till Svealand och Norrland har finskt ursprung. Finska provinienser och ibland även odlade i Finland.

För Götaland finns plantagefrö från Ekebo där det nu går att få ”Ekebo 5” men snart nästa generation ”Ekebo 6”. Den lilla förädling vi haft av björk var på väg att gå i graven men Södra och några fler räddade materialet i Ekebo från att försvinna.

Överlag är det dock fortfarande mest fokus på tall och gran när det gäller förädling och odling. Men när bolag som Sveaskog och StoraEnso planerar att öka sin björkodling så blir det nog en uppskalning. Privatskogsbruket efterfrågar också björk allt mer.

Självföryngrad vårtbjörk är ändå inget dåligt alternativ i mellansverige. Från västra Värmland österut och upp mot Gävle är det i regel fin björk som växer bra.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#760244Det stämmer mycket finskodlade björplantor säljs till mellersta Sverige.
Förädlingsprosess går fortare på lövträd så tall är lite efter björk, och granförädling har börjat lite senare.
Björk utväcklar väldigt effektiv frö, så det finns att köpa hur som. 😀 Har hört det går bra att så med Seed Gun monterad på grävmaskinskopa.

r93  
#760247Förädlade plantor är ju en annan sak, då blir kalkylen ännu sämre.

Poängen med att släppa upp björk är ju att det är ”gratis”

Förädlade frön är intressant, men hur skiljer man på förädlat björk och självsådd björk när plantorna ska röjas?

Användarvisningsbild

svampbob  
#760258Det ska bli spännande och se om jag lyckas leverera något björktimmer i år. Det var först nu i veckan som Norra meddelande att dom köpte björktimmer. Då hade redan 100 kubik potentiellt timmer gått igenom vedmaskinen. Jag sorterade ut en skotar lass ur den sista långveden som låg hemma. Körde upp det till skogen och la av det vid dom andra vältorna.
Jag tror inte att särskilt många stockar blir godkända som timmer och skeppade över till Finland.
Fin björk är svårt att få fram.

r93  
svampbob skrev:Det ska bli spännande och se om jag lyckas leverera något björktimmer i år. Det var först nu i veckan som Norra meddelande att dom köpte björktimmer. Då hade redan 100 kubik potentiellt timmer gått igenom vedmaskinen. Jag sorterade ut en skotar lass ur den sista långveden som låg hemma. Körde upp det till skogen och la av det vid dom andra vältorna.
Jag tror inte att särskilt många stockar blir godkända som timmer och skeppade över till Finland.
Fin björk är svårt att få fram.

Uppdatera gärna, jag har sålt asptimmer, björktimmer och ektimmer, ektimmer är det enda som inte gjort mig besviken.

Det som går att hitta på nätet av uppköpare av sågbart löv är ek, ask, björk, & al.

Eken är det enda som är bättre betalt än gran, vissa dimensioner även ask, men att klass A björk betalas med 550:- i grundpris är riktigt dåligt!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#760264Klass A björk går det att få betydligt bättre betalt för idag. Förutsatt stt man kan få fram lite mer än en liten trave. Både Riga Wood och en del fristående virkesköpare exporterar björkstock österut.

TS

r93  
#760267Visa gärna ett exempel på det.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#760268Riga Wood har inga priser på sin sajt nu. De förhandlar med olika virkeshandlare nu för höstens priser. Men de lär inte bli lägre än de 650 kr/m3fub som de hade för A-stock tidigare i år.

Du kan ju ringa dem och fråga. Kontaktinfo finns på sajten: https://www.rigawood.se/

TS

r93  
1654767267_96d2d2e1-4011-4163-bd49-9f01ed43a0e3.jpeg

Sitter man vid en dator så får man upp prislistan.

600:- grundpris.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#760271Den är nog inaktuell efter vad jag förstått när jag pratat med dem..,

TS

alias  
r93 skrev:
1654767267_96d2d2e1-4011-4163-bd49-9f01ed43a0e3.jpeg

Sitter man vid en dator så får man upp prislistan.

600:- grundpris.

Det är ju intressant att Riga Wood inte verkar vilja köpa klenare virke än 24 cm i topp.

Södras prislista S25 2 A2 (sågbar björk & al) har förvisso endast en kvalitetsklass och ett pris på 550 kr/m3fub men tar emot virke ner till 18 cm i topp.
Klarar man kvalitetskraven så borde sortimentsutfallet mellan sågbart och massaved bli klart trevligare med 6 cm lägre minimidiameter.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).