Gallring
Tråden om gallringsdagarna 2016
lör 24 sep 2016, 21:25#409084Tack alla som var med under dagarna så många kompisar har jag nog aldrig fått på så kort tid och har lust att bibehålla.

lör 24 sep 2016, 21:37#409090Ja det var riktigt bra, kul o få se några ansikten på flera medlemar. Träffade på en härlig kille från Finland, som inte verkade ligga latsidan. Fick även se hur en liten flicka sprang fram till JensSkoog och frågade om julklapparna. Men krama tomten vågade hon inte göra.
Jag upplevde också att flera utställare hade en mycket bra attityd. De verkade trivas bättre här än på Elmia.
Tyvärr blev det för mycket av de goda dryckerna på fredagen att man fick lämna walk over på lördagen.. Bättring utlovas.
Slutligen ett tack till Fredrik och Torbjörn och alla andra som hjälpte till.
Jag upplevde också att flera utställare hade en mycket bra attityd. De verkade trivas bättre här än på Elmia.
Tyvärr blev det för mycket av de goda dryckerna på fredagen att man fick lämna walk over på lördagen.. Bättring utlovas.

Slutligen ett tack till Fredrik och Torbjörn och alla andra som hjälpte till.
//Henke månskensskogsbonde
lör 24 sep 2016, 22:11#409102Vill bara instämma i kören och tacka för en mycket bra mässa. Lagom stor och inget krafs som inte hade där att göra. Bara en sådan sak att inte alla bara var ute för att sälja, utan även argumentera/diskutera gjorde mässan annorlunda. Det enda önskemålet jag vill framföra är att det gärna kunde varit lite mera löv i bestånden. Dels så är det väl något som det kommer att finnas mera av i framtiden och samtidigt brukar ju maskinerna få bekänna färg
.
Med vänlig hälsning
Kungsis
Med vänlig hälsning
Kungsis
sön 25 sep 2016, 06:36#409122Instämmer i att detta var ett trevligt arrangemang. Träffade många från forumet och det var kul att få snackas vid.
Ser gärna liknande träffar i framtiden. Kul med den gemenskapen som skogsintresset ger.
Tack för detta Fredrik och Torbjörn!
Ser gärna liknande träffar i framtiden. Kul med den gemenskapen som skogsintresset ger.
Tack för detta Fredrik och Torbjörn!
sön 25 sep 2016, 06:51#409124Håller med om att det var mycket lätt att få prata med utställarna och pratade med många av dom.
Något som är ovanligt på Elmia där ingen ingen verkar ha tid.
Det kändes även som att alla som var på plats hade ett genuint intresse för skogsbruk,både besökare och utställare.
Något som är ovanligt på Elmia där ingen ingen verkar ha tid.
Det kändes även som att alla som var på plats hade ett genuint intresse för skogsbruk,både besökare och utställare.
Inpediment är till för att övervinnas.
sön 25 sep 2016, 11:39#409158Då man hemma igen efter en resa som startade i torsdags. Många events har man varit på men inget liknande det i Tidaholm. I minnet fastnar speciellt de många trevliga och passionerade skogsägare man mött samt Husqvarnas huggare som var grym med motorsågen i hand.
Tack för ett trevligt event och hoppas vi träffas igen hälsar Skäribo från Finland
Tack för ett trevligt event och hoppas vi träffas igen hälsar Skäribo från Finland
Re: Tråden om gallringsdagarna 2016
sön 25 sep 2016, 12:20#409163En dag efteråt måste jag bara tacka alla trevliga människor var med o fixade detta evenemang.
Om jag kan vara med när nästa anordnas ska jag nog ta mej en allvarlig funderare över mitt boende så jag kan vara med hela kvällen på campen...
Även om duschen o sängen var skön så kändes det som missade en hel del snack, wiskey och annat oidentifierat i flytande form.
Fredrik Torbjörn Tåndemåla mfl helt suveränt arbete att förverkliga denna ide, tror att andra som fixar skogsdagar får nåt att fundera på
Om jag kan vara med när nästa anordnas ska jag nog ta mej en allvarlig funderare över mitt boende så jag kan vara med hela kvällen på campen...
Även om duschen o sängen var skön så kändes det som missade en hel del snack, wiskey och annat oidentifierat i flytande form.
Fredrik Torbjörn Tåndemåla mfl helt suveränt arbete att förverkliga denna ide, tror att andra som fixar skogsdagar får nåt att fundera på
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
sön 25 sep 2016, 12:47#409167
Ja, du skulle har varit där över natten - marken, sovsäcken och presenningen höll länge för mig, och
det var så hög fukthalt i natten, att skägget var aldels blött när jag vaknade så det höll som dusch
gnisten83 skrev:Även om duschen o sängen var skön så kändes det som missade en hel del snack, wiskey och annat oidentifierat i flytande form.
Ja, du skulle har varit där över natten - marken, sovsäcken och presenningen höll länge för mig, och
det var så hög fukthalt i natten, att skägget var aldels blött när jag vaknade så det höll som dusch
Jack of all trades, master of none!
sön 25 sep 2016, 13:31#409181Hej och tack alla som fixade dessa kanondagar (Fredrik, Torbjörn och alla andra)! Jag reste dit i lördags, med en tydligt förutfattad mening om små, kontra stora maskiner i en förstagallring och trodde att jag nu bara skulle få den "bekräftad". När jag åkte hem var jag inte alls lika tvärsäker längre och hade dessutom en hel del nya intryck, tankar och idéer att fundera över. Det här var definitivt till nytta för mina kommande gallringar. Intressanta seminarier och helt enkelt en toppendag!
sön 25 sep 2016, 17:10#409198
Det var som fan! Det var oväntat. Men berodde det delvis på att Vimek även gjorde det största uttaget/ha också?
Ängagärdet skrev:Chainsaw Charlie skrev:Det grämer mig lite att jag inte kunde delta för det verkade finnas massor att diskutera både dagen och på kvällen
En sak jag fastnade för är Erres bild på Vimeks beståndsdata. Det är i mina ögon ett brutalt uttag i en förstagallring! Om man nu tvunget ska plocka ut 45 % av virkesförrådet så kan man lika gärna göra det billigare med en större konventionell maskin.
Hoppas data på övriga celler släpps så vi som inte var där åtminstone får nöjet att göra lite fjärranalys.
Då är ju bara "problemet" att vimeks skördare producerade mest fub/h av alla maskinerna!
Det var som fan! Det var oväntat. Men berodde det delvis på att Vimek även gjorde det största uttaget/ha också?
Here's to a logger who fills a need,
from houses to paper, from one little seed.
For those of you who wish to disagree,
try wiping your arse without felling a tree.
from houses to paper, from one little seed.
For those of you who wish to disagree,
try wiping your arse without felling a tree.
sön 25 sep 2016, 19:27#409215Detta tyckte jag var kul i Husqvarnas monter, för den insatte är det ingen tvekan om att X-cut är en småländsk produkt
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
sön 25 sep 2016, 19:58#409223
De flesta skaraborgare säger kostar de nåt å va ger jag!
gnisten83 skrev:De komiska är att min sambo som kommer från Falköpingstrakten har påtalat för mej att smålänningar som jag frågar"vad kostar de?" medan skaraborgarna frågar " köstar de nåt?"
De sista frasen hörde jag några ggr i insläppet med
De flesta skaraborgare säger kostar de nåt å va ger jag!
sön 25 sep 2016, 20:13#409226
Kan du precisera lite av vad du kommit fram till. Jag tror inte alla har dragit samma slutsatser och tycker reflektionen från var och en kan vara intressant. Jag för min del tror att vimeks imponerande prestation har en del med det oerhört stamtäta beståndet samt en väldigt smidig maskin och en relativt klen medelstam. Lägger man sen till i stort sett optimal terräng och drivningsförhållande för små maskiner så blir det lätt för dem o briljera. Ja ni läste rätt att Seb är till viss del kritisk även då det gäller små maskiner, med det är bara prestationen som jag tror hade sett helt annorlunda ut i grövre bestånd och sämre terräng. För övrigt tyckte jag nog att ytorna såg prydliga ut i stort. Så ser det inte ut i verkligheten enligt mig. Har ett antal gallringar utförda med identiska maskiner och av samma bolag i liknande skog som absolut inte såg ut som detta.
goodman skrev:Hej och tack alla som fixade dessa kanondagar (Fredrik, Torbjörn och alla andra)! Jag reste dit i lördags, med en tydligt förutfattad mening om små, kontra stora maskiner i en förstagallring och trodde att jag nu bara skulle få den "bekräftad". När jag åkte hem var jag inte alls lika tvärsäker längre och hade dessutom en hel del nya intryck, tankar och idéer att fundera över. Det här var definitivt till nytta för mina kommande gallringar. Intressanta seminarier och helt enkelt en toppendag!
Kan du precisera lite av vad du kommit fram till. Jag tror inte alla har dragit samma slutsatser och tycker reflektionen från var och en kan vara intressant. Jag för min del tror att vimeks imponerande prestation har en del med det oerhört stamtäta beståndet samt en väldigt smidig maskin och en relativt klen medelstam. Lägger man sen till i stort sett optimal terräng och drivningsförhållande för små maskiner så blir det lätt för dem o briljera. Ja ni läste rätt att Seb är till viss del kritisk även då det gäller små maskiner, med det är bara prestationen som jag tror hade sett helt annorlunda ut i grövre bestånd och sämre terräng. För övrigt tyckte jag nog att ytorna såg prydliga ut i stort. Så ser det inte ut i verkligheten enligt mig. Har ett antal gallringar utförda med identiska maskiner och av samma bolag i liknande skog som absolut inte såg ut som detta.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).