Gallring

0 % godkända gallringar i mellersta Finland

122 inlägg 34261 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

r93  
Sandström87 skrev:Hur kan det ha blivit såhär? Förut va skogsforum en gemenskap där vi utbytte erfarenheter med varandra, nu är det ett forum där medlemmarna får försvara vårt skogsbruk mot forumägarna. Tycker även det är tråkigt att dom alltid klagar på skogsägarrörelsen. Dom har inte insett att det är skogsägarföreningarna som håller uppe virkespriset, dom betalar inte bäst jämt, det gör ingen, men föreningarna ser till så att storskogsbruket inte kan dumpa våra virkespriser.

Fredrik har pluggat sociala mediers algoritmer, för att generera mest trafik, klick etc…. Så gäller det att pusha ”dålig stämning” allt som gör folk upprörda, ledsna eller liknande generar aktivitet.

Varför tror ni Ulf får hålla på?
Varför är det bara Lars som blir ifrågasatt av ägarna?

Så har detta forumet blivit!
Och sedan kan vi välja att stanna kvar och göda detta, eller logga ut för gott.

Malwa Combi i 5:e generationen

valtra mega  
#785398Stämmer så det är inte masinen som är problemet utan den som gallrar och skogsägare som vill ha så mycket pengar som möjligt nu .
Känner entreprenör som gallrar som kan tycka när dom börjar gallra att det tillräckligt glest färdigt men skogsägaren skall ha gallrat

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Erre skrev:
isteskog skrev:Ursäkta, men jag tycker förutom ett dåligt bildval av ägarna för Forumet så är det väl viktigt att diskutera sakfrågan som är att det gallras för hårt både i Sverige och Finland! Det är ju bara att ge sig ut i verkligheten och titta där det gallrats med maskiner. Nu har jag inte tagit några grundytor efter gallring men det skulle vara intressant att göra det. Men med mitt "köttöga" så tycker jag det gallras för hårt både i 1a och senare gallringar. Det gallras nu lika hårt som på 70-80talet när det bara skulle ske en gallring pga den dåliga ekonomin på gallringarna. Jag har iaf varit aktiv i skogen sen slutet av 70-talet och sett tendensen alltför väl!

Helt enig med dig.
Allt ska kunna diskuteras. Och bör diskuteras.
Det är ju ett forum.

Bara blivit så trött på hur det ska vinklas ibland.

Ja, sakfrågan är viktig. Det verkar vara ett starkt fokus på körskadan på bilden men titta också på uttaget och stamskadorna (rotryckt gran + lutande björk bl.a.). Körskador, för höga uttag och stamskador sänker tillväxten och tillväxten är vital för skogsägarens ekonomi. Tillväxt och virkesmarknad är två viktiga beståndsdelar där det optimala för skogsägaren är hög tillväxt och höga virkespriser.

Nu riskerar vi istället låg tillväxt och låga virkespriser. Därför är detta viktigt.

Vi borde alltså jobba mot optimala gallringar som skapar stabila bestånd med höga volymer vid slutavverkning.

Här finns lite fler länkar i ämnet:

Veckans gallringsuppföljning

Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverkning?

Bra gallringstips finns också i videon från någon vecka tillbaka med en skogsentreprenör: Rottne kranspetsstyrning - nu även på skotare

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Mangan skrev:Jag är svårt att se att gallringsstyrkan är något som inte skogsägaren kan bestämma. Så vem är det som gallrar hårt, är det skogsägaren eller "industrin"?

Eller finns det bara ett sätt att sköta skogen nu helt plötsligt?

Väl formulerat.
Lagen sätter gränser men det är rimligen upp till skogsägaren att själv avgöra när och hur skogen ska skötas.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:Ja, sakfrågan är viktig. Det verkar vara ett starkt fokus på körskadan på bilden men titta också på uttaget och stamskadorna (rotryckt gran + lutande björk bl.a.). Körskador, för höga uttag och stamskador sänker tillväxten och tillväxten är vital för skogsägarens ekonomi. Tillväxt och virkesmarknad är två viktiga beståndsdelar där det optimala för skogsägaren är hög tillväxt och höga virkespriser.

"Beståndsskadorna, alltså skador på de kvarvarande träden, var ändå få."

Så vad menar du med körskador och stamskador?

r93  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Mangan skrev:Jag är svårt att se att gallringsstyrkan är något som inte skogsägaren kan bestämma. Så vem är det som gallrar hårt, är det skogsägaren eller "industrin"?

Väl formulerat.
Lagen sätter gränser men det är rimligen upp till skogsägaren att själv avgöra när och hur skogen ska skötas.

Detta!!

Läs Lars text ett par gånger!
Hela kampanjen mot skogen är att ta bort skogsägarens frihet!

Någon annan ska bestämma hur det ska förvaltas.

Användarvisningsbild

Erre  
Fredrik Reuter skrev:
Erre skrev:Helt enig med dig.
Allt ska kunna diskuteras. Och bör diskuteras.
Det är ju ett forum.

Bara blivit så trött på hur det ska vinklas ibland.

Ja, sakfrågan är viktig. Det verkar vara ett starkt fokus på körskadan på bilden men titta också på uttaget och stamskadorna (rotryckt gran + lutande björk bl.a.). Körskador, för höga uttag och stamskador sänker tillväxten och tillväxten är vital för skogsägarens ekonomi. Tillväxt och virkesmarknad är två viktiga beståndsdelar där det optimala för skogsägaren är hög tillväxt och höga virkespriser.

Nu riskerar vi istället låg tillväxt och låga virkespriser. Därför är detta viktigt.

Vi borde alltså jobba mot optimala gallringar som skapar stabila bestånd med höga volymer vid slutavverkning.

Här finns lite fler länkar i ämnet:

Veckans gallringsuppföljning

Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverkning?

Bra gallringstips finns också i videon från någon vecka tillbaka med en skogsentreprenör: Rottne kranspetsstyrning - nu även på skotare

Ja jag tycker den bilden var att ta i.
Är nog ingen entreprenör som är stolt när det ser ut så. Å ingen markägare lär vara glad.
Så att leta upp det värsta man kan hitta i bildväg känns lite som att man är inne på skräckjournalistik eller att man är ute efter ett klickmonster.
Känns som att det spär på detta mest.
Skogsägaren mitt emellan skyttegravarna?

Användarvisningsbild

bodaedet  
#785422Jag är själv skogsägare och även gallringsentreprenör, jag känner inte alls igen mig i forumägarnas beskrivning av Sveriges skogar och gallringar.
Jag lämnar tyvärr detta forum å kommer följa @isteskog på fb istället.
Tack alla för denna tiden 😀

Användarvisningsbild

Knagge  
#785426Hårda gallringar förstör skogen.
Skogsägaren själv måste vara tydlig och säga till entreprenören vad han vill ha då blir det bra.
Eller manuell gallra själv då blir det som man vill ha det. 🌲 🌳 🌲

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
Lars Lundqvist SLU skrev:

Väl formulerat.

Ni har ju helt rätt, det finns regler och lagar och i enskilda fall är det ju svårt att se att skogsägaren inte hade alla möjligheter att bestämma hur t ex en gallring ska utföras.
Men vad som händer i skogen styrs i mycket stor utsträckning även av ideologier, föreställningar och värderingar och där har industrin och skogsföreningar mycket stor makt idag, men även byråkrater som du Lars har stor möjlighet att påverkar genom din profession. Ska skogen skötas på ett annat sätt i framtiden kommer indirekta styrmedel anpassas för att påverka skogsägarna i en ny riktning som passar nya tider. Jag är inte så orolig, ni är duktiga på detta :)

Robbie  
#785442”Granskningsinstruktion

1. Rätt/God: Följer den lagstiftning som Skogscentralen övervakar, råden i god skogsvård samt dearbets- och kvalitetssystem som skogsbranschens professionella aktörer tillämpar.
2. Godkänt/kräver anmärkning: Avviker från skogsvårdsrekommendationerna eller från de arbets- och kvalitetssys-tem som skogsbranschens professionella aktörer tillämpar, eller från anvisningarna för planering och genomförande, men uppfyller kraven i den lagstiftning som ska övervakas”

Citerat från Google cache dokumentet. S.10
https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=se

”Inget av de gallringsobjekt som ingick i undersökningen levde upp till skogsvårdsrekommendationerna. ”

Från metsäkeskus https://www.metsakeskus.fi/sv/aktuellt/ ... dationerna

Notera i punkt 2 så kan en gallring vara GODKÄND trots att den avviker från skogsvårdsrekomendationerna. Med detta i åtanke håller jag med om att skogsforums ”nyhet” är vilseledande när det gäller rubrik och bild.

Sen när det kommer till skogskötsel, ekonomi och hårda gallringar finns det väldigt många aspekter att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#785447Dom skogsbolag som vi arbetar för i vårat område brukar för det mesta göra gallrings uppföljning där entreprenören gör detta själv efter o under tiden gallringen pågår. Det jag/vi kan märka på ett flertalet ställen som man varit o gallrat är att skogen aldrig varit skött från början o då blir det ett väldigt dilemma me uttag osv... Man går först in o underröjer ganska hårt för det som står där e för det mesta långa slanka träd o buskar som aldrig blir något av o sen kommer maskin in o tar ytterligare uttag i beståndet o detta leder för det mesta i att beståndet får en chock när man rör så kraftigt i beståndet som aldrig varit rört sen tidigare. O i dom fallen man gör dessa gallringar leder till att vid nästa storm eller blötsnö så ligger stora delar av beståndet ner efteråt. O ur ett ekonomiskt perspektiv så blir det ju ett dilemma för framförallt skogsägare som först lejer för en ganska dyr underröjning som blir i beståndet o sen för en dyr avverkning kostnad för maskin när det blir så klen avverkning som skördaren tvingas hugga o därefter för att få det att gå ihop så måste man få ut en viss volym för o täcka alla kostnader

Robbie  
#785449Feg Ungskogsröjning och/eller eftersatt gallring är grundproblemet till det du beskriver. Ofta är detta följd av en kanske inaktiv eller dumsnål skogsägare.

Avslutat-06  
Lindveden skrev:Dom skogsbolag som vi arbetar för i vårat område brukar för det mesta göra gallrings uppföljning där entreprenören gör detta själv efter o under tiden gallringen pågår. Det jag/vi kan märka på ett flertalet ställen som man varit o gallrat är att skogen aldrig varit skött från början o då blir det ett väldigt dilemma me uttag osv... Man går först in o underröjer ganska hårt för det som står där e för det mesta långa slanka träd o buskar som aldrig blir något av o sen kommer maskin in o tar ytterligare uttag i beståndet o detta leder för det mesta i att beståndet får en chock när man rör så kraftigt i beståndet som aldrig varit rört sen tidigare. O i dom fallen man gör dessa gallringar leder till att vid nästa storm eller blötsnö så ligger stora delar av beståndet ner efteråt. O ur ett ekonomiskt perspektiv så blir det ju ett dilemma för framförallt skogsägare som först lejer för en ganska dyr underröjning som blir i beståndet o sen för en dyr avverkning kostnad för maskin när det blir så klen avverkning som skördaren tvingas hugga o därefter för att få det att gå ihop så måste man få ut en viss volym för o täcka alla kostnader

Tror också att detta är väldigt vanligt tyvärr!

80-90  
bodaedet skrev:Jag är själv skogsägare och även gallringsentreprenör, jag känner inte alls igen mig i forumägarnas beskrivning av Sveriges skogar och gallringar.
Jag lämnar tyvärr detta forum å kommer följa @isteskog på fb istället.
Tack alla för denna tiden 😀

Förstår dej fullt ut . Jag har sett hur det blir efter dej å du e duktig finns inget å klaga på där . Fortsätt så 👍

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).