SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Dags att gynna sjÀlvverksamheten i skogen?

62 inlĂ€gg 40022 visningar 19 följer Svara, dela mm...  
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dags att gynna sjÀlvverksamheten i skogen?

bengt.a  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#749903đŸ€“ đŸ€“
80-90 skrev:
bengt.a skrev:
80-90 skrev:Det lilla jag hugger manuellt fÄr jag lika betalt för som leveransvirke . Stora Enso sÀljer jag till

Det man hugger sjÀlv Àr ju leveransvirke. Har fÄtt gallrat av HAL, ska bli intressant att se om det Àr prisskillnad pÄ det jag huggit sjÀlv.

UrsÀkta min felskrivning!! De betalar nog det samma de med . För tror inte det gÄr Ä fÄ sÀmre betalt pÄ nÄtt vis Àn vi har hÀr i v VÀrmland

😎 nĂ€, det verkar vara sĂ€mst betalat i Sverige.

Malwa Combi i 5:e generationen
AnvÀndarvisningsbild

Kalle700  
magnum_4wd skrev:TÀnkte jag skulle skriva ett AU-kontrakt med Södra, sÄlt till olika "bolag" tidigare.
Men efter att lÀst igenom kontraktet och ska till att skriva pÄ sÄ Àr man tveksam.
Övriga kontrakt har man ju sett Ă€r skrivna till köparens fördel men det finns ju möjlighet att förhandla och komma överens om vissa saker och dĂ„ skriva in det i kontraktet, i södra ska ju allt vara sĂ„ lika för alla.
Södras kontrakt som ska vara en förening för medlemmarna tycker jag nÀstan Àr Ànnu mer skrivet till södras fördel.
1. Tex. sÄ vill man inte skriva in att avverkning ska ske pÄ tjÀlad eller torr mark.
2. IntÀkter enligt södras prislista pÄ AVTALSdagen. Inget om eventuella höjningar som kan bli nÀr avverkningen sker, verkar som ett bra sÀtt att kontraktera mkt virke till dagens priser. Enligt inspektorn finns det mkt som Àr kontrakterat och detta Àr en del av Södras förklaring att de inte har nÄgon brist pÄ virke "till sÄgen" och dÀrför inte kan/vill/behöver höja priserna nÄgot nÀmnvÀrt.
3. Kostnaderna ska dock berÀknas vid avverkningstillfÀllet.
4. Sen sÄ stÄr det att kostnaden för markskoningsgarantin dras nÄgra kronor per inmÀtt m3.
5. Tycker de har högre avverkningskostnad per m3 jÀmfört med annat bolag. Verkar som södra lÀgger pÄ ett par kronor pÄ entreprenörens rÀkning, tycker det skulle vara tvÀrtom istÀllet.
6. Och till sist att de ska ha rÀnta pÄ ev. förskott, i 14 mÄnader frÄn kontraktsdag. (sen vÀnder det till en rÀnta Ät andra hÄllet)

Vad tycker ni andra om Södras kontrakt och tex. kostnader för markskoningen, avverkningskostnader och övrigt jÀmfört mot "bolagen"?
Vet att det kommer efterlikvid och utdelningar framöver med Södra men frÄgan som man funderar pÄ Àr vem som Àr bÀst egentligen, eller minst dÄligt???

Är det slutavverkning du ska sĂ€lja sĂ„ skulle jag rekommendera dig att konkurrensutsĂ€tta din avverkning och ta in priser frĂ„n andra virkesköpare och jĂ€mföra. BĂ€sta försĂ€ljningsformen tycker jag LRK Ă€r. DĂ„ vet du vad du fĂ„r i netto per kubik nĂ€r du sĂ€ljer och det blir inga oförutsedda kostnader som tillkommer. Även rotpost Ă€r bra men dĂ€r kostar stĂ€mplingen drygt 10 kr/m3 och du fĂ„r inte tillgodorĂ€kna dig tillvĂ€xten efter skogen Ă€r stĂ€mplad och fram till avverkning.
SÀljer du annars AU till privata sÄgverk sÄ brukar man kunna fÄ garanterade fasta priser per sortiment i förvÀg.
NÀr du sÀljer till Södra sÄ Àr det precis som du beskriver. Deras kontrakt Àr till deras fördel och det Àr inte mycket de lovar och stÄr för. Du kan ex inte fÄ nÄgot garanterat netto som i LRK eller garanterade fasta priser per sortiment. Sedan nÀr jag sÄlt AU till Södra sÄ tillkommer mycket administrativa kostnader som de inte nÀmner nÄgot om eller vill prata om. TillgÀnglighetspremie fick jag med 10 kr/m3 men sedan debiterade de mycket timtid med skotaren för de pÄstod att de fÄtt lÀgga mÄnga timmar pÄ att köra ris till basvÀgar mm, sÄ hela tillgÀnglighetspremien försvann pÄ det. I mitt fall blev avverkningskostanden betydligt högre Àn vad de sagt att den skulle bli. Inför försÀljningen var jag tydlig med att jag ville de skulle presentera vad avverkningen skulle ge i netto per m3 och dÄ kan man fÄ en kalkyl av deras inspektorer men det Àr inget som de garanterar eller stÄr för. BÄde i mitt fall och flera andra jag pratat med sÄ Àr det en glÀdjekalkyl för nettot som jag sedan fick i verkligheten var lÄngt under deras bedömning sÄ jag förlorade 350 tusen kronor pÄ min avverkning mot vad deras kalkyl visade. Kan tillÀgga att mitt AU var enligt deras stampris.
Privata sÄgverk som jag sÄlt till Àr mycket smidigare och enklare att ha med att göra och de lever mer upp till det som man kommit överens om och de Àr mer mÄna om att göra mig som skogsÀgare nöjd. Men va alltid tydlig att speca i kontraktet vad du har för önskemÄl etc. För mig Àr tryggheten att veta vad man fÄr i netto pÄ en slutavverkning viktig sÄ dÄ passar LRK och rotpost mig bÀst och efter det sÄ Àr det AU med fasta priser per sortiment.

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#749921TrÄden handlar om sjÀlvverksamhet. Typ: "DÀr ligger vÀltorna. Se till att de kommer ivÀg och skicka pengar" DÀr Àr föreningarna ok för man vet vad man fÄr utan förhandlingar. Mer avancerade saker ska man inte belasta dem med för dÄ försvinner nettot i administration.

AnvÀndarvisningsbild

JerryH  
magnum_4wd skrev:TÀnkte jag skulle skriva ett AU-kontrakt med Södra, sÄlt till olika "bolag" tidigare.
Men efter att lÀst igenom kontraktet och ska till att skriva pÄ sÄ Àr man tveksam.
Övriga kontrakt har man ju sett Ă€r skrivna till köparens fördel men det finns ju möjlighet att förhandla och komma överens om vissa saker och dĂ„ skriva in det i kontraktet, i södra ska ju allt vara sĂ„ lika för alla.
Södras kontrakt som ska vara en förening för medlemmarna tycker jag nÀstan Àr Ànnu mer skrivet till södras fördel.
1. Tex. sÄ vill man inte skriva in att avverkning ska ske pÄ tjÀlad eller torr mark.
2. IntÀkter enligt södras prislista pÄ AVTALSdagen. Inget om eventuella höjningar som kan bli nÀr avverkningen sker, verkar som ett bra sÀtt att kontraktera mkt virke till dagens priser. Enligt inspektorn finns det mkt som Àr kontrakterat och detta Àr en del av Södras förklaring att de inte har nÄgon brist pÄ virke "till sÄgen" och dÀrför inte kan/vill/behöver höja priserna nÄgot nÀmnvÀrt.
3. Kostnaderna ska dock berÀknas vid avverkningstillfÀllet.
4. Sen sÄ stÄr det att kostnaden för markskoningsgarantin dras nÄgra kronor per inmÀtt m3.
5. Tycker de har högre avverkningskostnad per m3 jÀmfört med annat bolag. Verkar som södra lÀgger pÄ ett par kronor pÄ entreprenörens rÀkning, tycker det skulle vara tvÀrtom istÀllet.
6. Och till sist att de ska ha rÀnta pÄ ev. förskott, i 14 mÄnader frÄn kontraktsdag. (sen vÀnder det till en rÀnta Ät andra hÄllet)

Vad tycker ni andra om Södras kontrakt och tex. kostnader för markskoningen, avverkningskostnader och övrigt jÀmfört mot "bolagen"?
Vet att det kommer efterlikvid och utdelningar framöver med Södra men frÄgan som man funderar pÄ Àr vem som Àr bÀst egentligen, eller minst dÄligt???

Bara en snabb reflektion... Jag har alltid fÄtt vÀlja om jag vill ha prislista enligt avtalsdatum eller inmÀtningsdatum, oavsett om det varit egenhuggt virke dÀr jag skrivit kontrakt pÄ hösten o levererat i mars, eller om det varit en avverkning.

SÄ om du vill ha pris efter inmÀtningsdatum sÄ be om att fÄ ett nytt kontrakt med detta.

AnvÀndarvisningsbild

Fryken  
#753004Det man hugger sjÀlv Àr ju leveransvirke. Har fÄtt gallrat av HAL, ska bli intressant att se om det Àr prisskillnad pÄ det jag huggit sjÀlv.[/quote]
UrsÀkta min felskrivning!! De betalar nog det samma de med . För tror inte det gÄr Ä fÄ sÀmre betalt pÄ nÄtt vis Àn vi har hÀr i v VÀrmland[/quote]
😎 nĂ€, det verkar vara sĂ€mst betalat i Sverige.[/quote]

Borta i era trakter finns vÀl Àven VVDS, Moelven, Rottneros och Forimp. GÄr vÀl att stÀlla uppköparna mot varandra för att fÄ upp priset pÄ eran virkesleverans?
Hörde frÄn en bekant att Forimps timmerpriser vippade runt 900kr strecket. MÄste vÀl vara ett ypperligt alternativ för den som vill fÄ ut ett mervÀrde ur skogen. DÄ mÄste vÀl snart dom andra komma efter.

AnvÀndarvisningsbild

Fryken skrev:Det man hugger sjÀlv Àr ju leveransvirke. Har fÄtt gallrat av HAL, ska bli intressant att se om det Àr prisskillnad pÄ det jag huggit sjÀlv.

UrsÀkta min felskrivning!! De betalar nog det samma de med . För tror inte det gÄr Ä fÄ sÀmre betalt pÄ nÄtt vis Àn vi har hÀr i v VÀrmland[/quote]
😎 nĂ€, det verkar vara sĂ€mst betalat i Sverige.[/quote]

Borta i era trakter finns vÀl Àven VVDS, Moelven, Rottneros och Forimp. GÄr vÀl att stÀlla uppköparna mot varandra för att fÄ upp priset pÄ eran virkesleverans?
Hörde frÄn en bekant att Forimps timmerpriser vippade runt 900kr strecket. MÄste vÀl vara ett ypperligt alternativ för den som vill fÄ ut ett mervÀrde ur skogen. DÄ mÄste vÀl snart dom andra komma efter.[/quote]

Finns ju lite att lÀsa om Forimp pÄ forumet. Inte sÄ blida ord. Finns Àven de som hyllar dem, jag har inte tÀnkt att anlita dem. Rottneros Àger ju Nykvist Skog, de Àr bra. Men vet inte om de betalar mer för massaveden och timmer gÄr till HAL. VVDS har jag inte haft kontakt med nÄn gÄng. Moelven har jag haft kontakt med en gÄng om leveransvirke, bjöd drygt 100 kr/m3 mindre för timmer Àn HAL. Men de har i höst och vinter haft tvÄ drivningar bredvid mig, och dÀr hade de tydligen bÀsta budet.

AnvÀndarvisningsbild

Fryken  
#753766Normalt, nÀr jag inte hugger sjÀlv, sÄ kontaktar jag flera och jÀmför priser. DÀr har jag nÄgon gÄng fÄtt mest av Forimp och nÄgon annan gÄng mer av andra. Allt verkar bero pÄ vilket sortiment uppköparna har avsÀttning för.

Att man som skogsÀgare inte vÀljer att sÀlja sitt virke till den som betalar mest, bara för att nÄgon "okunnig" skriver en massa pÄstÄenden pÄ forumet, och sedan klagar pÄ att man fÄr dÄligt betalt för virket i vÀstra VÀrmland verkar ju helt absurt i mina öron. Prova att sÀlja till andra och skaffa egen erfarenhet, som du sedan kan vidareförmedla, för dÄ vÀger dina pÄstÄenden hÀr pÄ forumet tyngre.

NÀr jag hugger sjÀlv sÄ verkar man ha sÀmre förhandlingsutrymme. För det första sÄ kÀnner jag mig nödd och tvungen att sÀlja till dom som tar 3m lÀngder pÄ massaveden, dÄ min gamla kropp inte Àr byggd att slÀpa runt pÄ fallande lÀngder i skoglig terrÀng. DÀr börjar urvalet av uppköpare att sjunka. NÄgon uppköpare man kontaktat tar 3m för att dom Àr "snÀlla", men helst hade sett att man kunde leverera fallande.
Är det timmer sĂ„ byter ibland en del av dom smĂ„ uppköparna lĂ€ngder titt som tĂ€tt. Det beror , sĂ€ger dom, pĂ„ vilket sĂ„gverk dom sĂ€ljer vidare till. Dom har bara vissa kvoter som ska fyllas.
Vissa vill dela pÄ grov- och klentimmer, vilket ocksÄ medför att vissa uppköpare faller bort. Till sist verkar det som att man fÄr vara tacksam att nÄgon köper virke frÄn den snart rödlistade arten, sjÀlvverksam skogsbonde.

80-90  
#753812Har sÄlt till de mesta hÀr i v VÀrmland Ä alla har tagit emot 3 m ..

AnvÀndarvisningsbild

Fryken skrev:Normalt, nÀr jag inte hugger sjÀlv, sÄ kontaktar jag flera och jÀmför priser. DÀr har jag nÄgon gÄng fÄtt mest av Forimp och nÄgon annan gÄng mer av andra. Allt verkar bero pÄ vilket sortiment uppköparna har avsÀttning för.

Att man som skogsÀgare inte vÀljer att sÀlja sitt virke till den som betalar mest, bara för att nÄgon "okunnig" skriver en massa pÄstÄenden pÄ forumet, och sedan klagar pÄ att man fÄr dÄligt betalt för virket i vÀstra VÀrmland verkar ju helt absurt i mina öron. Prova att sÀlja till andra och skaffa egen erfarenhet, som du sedan kan vidareförmedla, för dÄ vÀger dina pÄstÄenden hÀr pÄ forumet tyngre.

NÀr jag hugger sjÀlv sÄ verkar man ha sÀmre förhandlingsutrymme. För det första sÄ kÀnner jag mig nödd och tvungen att sÀlja till dom som tar 3m lÀngder pÄ massaveden, dÄ min gamla kropp inte Àr byggd att slÀpa runt pÄ fallande lÀngder i skoglig terrÀng. DÀr börjar urvalet av uppköpare att sjunka. NÄgon uppköpare man kontaktat tar 3m för att dom Àr "snÀlla", men helst hade sett att man kunde leverera fallande.
Är det timmer sĂ„ byter ibland en del av dom smĂ„ uppköparna lĂ€ngder titt som tĂ€tt. Det beror , sĂ€ger dom, pĂ„ vilket sĂ„gverk dom sĂ€ljer vidare till. Dom har bara vissa kvoter som ska fyllas.
Vissa vill dela pÄ grov- och klentimmer, vilket ocksÄ medför att vissa uppköpare faller bort. Till sist verkar det som att man fÄr vara tacksam att nÄgon köper virke frÄn den snart rödlistade arten, sjÀlvverksam skogsbonde.

Det rÀcker med det jag hört om Forimp, har inte tÀnkt att ha nÄgot krÄngel med sista kronan. Det handlar ju inte om pris i enbart vÀstra VÀrmland, det handlar om pris i hela mellansverige, lÀser ju vad massavedpriser Àr bÄde söderut och norrut. Mycket högre Àn mellansverige.

AnvÀndarvisningsbild

Fryken skrev:Normalt, nÀr jag inte hugger sjÀlv, sÄ kontaktar jag flera och jÀmför priser. DÀr har jag nÄgon gÄng fÄtt mest av Forimp och nÄgon annan gÄng mer av andra. Allt verkar bero pÄ vilket sortiment uppköparna har avsÀttning för.

Rottneros kan vÀl inte ta annat Àn 3 m, ren gran och björk ? Har under Ären Àven sÄlt till Nykvist Skog. Det mesta jag har levererat Àr ju egenhÀndigt avverkat med motorsÄg, förutom gallring med maskin i Är och ifjol, via HAL. SÄ visst har man ringt och kollat, utom till Stora pga hur de tillförskaffat sig sina Àgor. Har heller inte haft med Mellanskog att göra, inte sett eller hört nÄn direkt fördel. Det Àr hela svenska virkesmarknaden som inte fungerar nÀr Finlands verkar fungera pÄ ett annat sÀtt.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#753931😀 Det Ă€r efterfĂ„gan av energi som driver marknaden, Ă„tminstone hĂ€r i kustsnĂ€ra omrĂ„den. Energi köpes mest av lokala aktörer, sĂ„ efterfrĂ„gan av flis har satt bottenpriset Ă€ven för gallringsvirke.

Kanske Àr en skillnad att befolkningen i Sverige befinner mer södra delarna i landet sÄ uppvÀrmnings sÀsong Àr kortare, vilket i sitt del betyder för lÄnga Äterbetaningstider för CHP -vÀrke.

Men sĂ„ lĂ€nge gallringsvirke har inget annat alternativ Ă€n massa sĂ„ ökar inte priset. LĂ€get i Sverige verkar motsvara det som det var hĂ€r före bioenergibomen.. đŸ€”

AnvÀndarvisningsbild

#753977Tror flisved betalas med ca 150 kr m3, gallring och skotning kostade 210 kr/ m3 fub. Hade hellre sett att de grÄal och torrgran som höggs bara hade fÀllts och körts över. Blivit nÄn m3 mindre att gÄ back pÄ.

AnvÀndarvisningsbild

machonisti  
#753978Det har blivit en liten vinst dĂ„ jag lĂ„tit bolag hugga och skota torrgran och al. Vill minnas att partiet kostade 450 € och fick 480 € av en lokal entreprenör.

AnvÀndarvisningsbild

#754044Vid slutavverkning eller att egenhÀndigt fÄ ut flisved till vÀg ger nÄgot netto nu. Tror det var 2012 som man fick 270 kr/m3 för flisved.

AnvÀndarvisningsbild

Rossignol  
bengt.a skrev:Tror flisved betalas med ca 150 kr m3, gallring och skotning kostade 210 kr/ m3 fub. Hade hellre sett att de grÄal och torrgran som höggs bara hade fÀllts och körts över. Blivit nÄn m3 mindre att gÄ back pÄ.

Det gÀller att vara tydlig med hur man vill ha det. HÀr kunde du lÄtit dem hugga och skota allt men bestÀmt att flisveden behÄller du sjÀlv. Sedan kunde du:

Alt 1. eldat upp den. Det blir ju betydligt mindre jobb att elda med ved om man slipper huggning och skotning.

eller

Alt 2. sÄlt det till nÄgon annan som eldar med ved. DÄ kan du lÄta flera potentiella köpare titta pÄ laven och bjuda pÄ det.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).