lör 26 mar 2022, 14:49#753766Normalt, nÀr jag inte hugger sjÀlv, sÄ kontaktar jag flera och jÀmför priser. DÀr har jag nÄgon gÄng fÄtt mest av Forimp och nÄgon annan gÄng mer av andra. Allt verkar bero pÄ vilket sortiment uppköparna har avsÀttning för.
Att man som skogsÀgare inte vÀljer att sÀlja sitt virke till den som betalar mest, bara för att nÄgon "okunnig" skriver en massa pÄstÄenden pÄ forumet, och sedan klagar pÄ att man fÄr dÄligt betalt för virket i vÀstra VÀrmland verkar ju helt absurt i mina öron. Prova att sÀlja till andra och skaffa egen erfarenhet, som du sedan kan vidareförmedla, för dÄ vÀger dina pÄstÄenden hÀr pÄ forumet tyngre.
NÀr jag hugger sjÀlv sÄ verkar man ha sÀmre förhandlingsutrymme. För det första sÄ kÀnner jag mig nödd och tvungen att sÀlja till dom som tar 3m lÀngder pÄ massaveden, dÄ min gamla kropp inte Àr byggd att slÀpa runt pÄ fallande lÀngder i skoglig terrÀng. DÀr börjar urvalet av uppköpare att sjunka. NÄgon uppköpare man kontaktat tar 3m för att dom Àr "snÀlla", men helst hade sett att man kunde leverera fallande.
Ăr det timmer sĂ„ byter ibland en del av dom smĂ„ uppköparna lĂ€ngder titt som tĂ€tt. Det beror , sĂ€ger dom, pĂ„ vilket sĂ„gverk dom sĂ€ljer vidare till. Dom har bara vissa kvoter som ska fyllas.
Vissa vill dela pÄ grov- och klentimmer, vilket ocksÄ medför att vissa uppköpare faller bort. Till sist verkar det som att man fÄr vara tacksam att nÄgon köper virke frÄn den snart rödlistade arten, sjÀlvverksam skogsbonde.