Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 234463 visningar 61 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408835Dyker också upp i morgon.

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
IMG_1474628627.331309.jpg

Fullsatt på Skogsforums seminarie om gallring.
Ulf Johansson från SLU berättar om resultat från deras stora försöksserier.

IMG_1474628708.691811.jpg

Fredrik  
#408841Kort video från seminariet

https://www.periscope.tv/w/arO31TEzNDY5 ... q_mfF9uQ==

Användarvisningsbild

loppan  
#408845Lite bilder .

Blivande snickare  
#408848Där skulle man vilja va..

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Blivande snickare skrev:Där skulle man vilja va..

Håller med dig. :smile:

Användarvisningsbild

svampbob  
#408854Jag väntar på bilderna från "Vad har ni i glasen"
Själv så gallrar jag fin tallskog :-)

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408855Kommer ikväll vid mörkningen!
Slår upp tält.

Användarvisningsbild

loppan  
#408871Spontant så kändes mässan välarrangerad och genomtänkt.Den var även lite större än jag förväntat mig.
Att alla ingångsdatan fanns till varje cell gjorde det hela mycket intressant.Detta går att följa upp i många år.
Jag var även lite överraskad att det inte var större skillnad i resultatet mellan stor och liten maskingrupp.
Man hade lyckats hålla nere stickvägsbredden även på de stora maskinerna,så är inte alltid verkligheten.
Snyggast var dok det helt stickvägsfria och manuellgallrade cellerna,troligast även dyrast.

Det kommer att gå att diskutera mycket om de olika ekonomiska utfallen mellan cellerna i förhållande till resultatet
vad gäller ökad snö och stormfasthet.

Vi sa även på skoj att detta kanske kommer att bli skogens Borgeby fältdagar,likheter finns ;)

rikard_e  
#408873Likheter finns. Men mer skillnader. För fan va mycket bättre det här var :grin:

Töre  
#408877Har varit på första gallringsdagen i dag ,helt suveränt upplägg .har inget att klaga på .Mycket imponerad av Fredrik o Torbjörns jobb med detta.
Och även dom från forumet som ställde upp och jobba .Även maten suverän .

phh  
#408878Sitter nu i husbilen utanför mässområdet och läser faktafoldern. Gick en snabb runda när vi kom vid 1400 tiden och ska sova över för att tidigt imorgon göra en mer noggran runda i morgon. Man funderar över vad man kan läsa ut av resultatet. Är det inte stora uttag man gjort och innebär det att det enbart är en liten andragallring kvar innan slutavverkning? Om man jämför borde mängd/timme vara ett slags effektivitetsmått? Men även volym uttaget och kvar efter gallring. Med de urvalen verkar Södra och Terri ligga bra till. Samtidigt är de ekipagen kanske de dyraste att köra. Men det finns ingen analys av denna relation. Om man även tar med grundyta efter gallring syns även fördelen med de beståndsgående alternativen. Det behövs förmodligen en produktionsekonom för att väga samman alla dessa faktorer.

Larsi  
#408879En helt suverän mässa där man kunde både teoretiskt och visuellt bedöma och jämföra gallringsytorna.
Vilket arbete som nedlagt för att det skulle bli så bra.Många utställare som man kunde diskutera med och
som kunde framföra sina fördelar.Det skulle vara bra med en uppföljning om fem år för att se hur det blev och med tanke på att området är mycket ansatt av snöbrott.
Stort Tack till Fredrik ,Torbjörn och alla funktionärer som hjälpt till att ordna detta.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Mowi850  
#408883Stor eloge till Fredrik och Torbjörn som ordnat med en fantastisk mässa. Och till alla från skogsforum som var med och hjälpte till. Hoppas inerligt att det blir nåt liknande aragemang inom en snar framtid för detta var riktigt bra gort. Enda som saknades var kranmans stegmatare vart var den hade varit mycket intressant att se närmare på.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#408884Tack så mycket Mowi850!
Kranmans stegmatare fanns väl inne i deras bestånd?

Efter dag 1 så saknar jag faktiskt ord än så länge - det var länge sedan jag haft så trevligt och roligt som idag. Tack alla medlemmar, nya som gamla, som besökte oss idag!
Nu börjar vi bli ganska slitna och dessutom har vi jobb kvar ikväll så tyvärr blir min rapport just nu ganska kort.

Men håll till godo med @erre s blogg så länge, ryktet säger att det är full fart på campingen ikväll, och även då i hans blogginlägg.
Rykten säger vidare att @kronan anslutit och håller låda, om dessa rykten stämmer så blir det en upplevelse på campingen! :lol:

Återigen tack alla för idag och välkomna alla som ska till Gallringsdagarna imorgon, vi är redo för ytterligare en kanondag!

Ett extra tack också till alla frivilliga medlemmar som hjälpt till idag - det hade inte gått utan er! :-BD

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).