Gallring
Gallring, Manuellhuggningar
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
sön 26 apr 2026, 10:31#909783Jag bryr mig inte om grundytan längre, gallrar försiktigt, men ser till att tall och löv står fritt. Granen kan stå tätare än man tror.....
TS

tis 05 maj 2026, 19:33#910256Heja Isteskog, precis så gör jag också. Både privat i kunders skogar. 😀
ons 06 maj 2026, 14:42#910290Lite kul att höra att vi är 3 gamla " Skogsuvar " som tänker tämligen lika ( man kan ju undra varför ! ) ! !
Ni får ha det så gott ni andra 2 !
PS. Förstår varför dina kunder är nöjda " Uvskogen " ! 👍 👍 👍 ! ! !
Ni får ha det så gott ni andra 2 !
PS. Förstår varför dina kunder är nöjda " Uvskogen " ! 👍 👍 👍 ! ! !
ons 06 maj 2026, 15:01#910291Testar lite med 14" på 550 i gallrings skogen.Perfekt längd på Mark II,som inte alls känns klumpig längre👍Trädet som är okvistat (på bild) där hade man tagit ut 1-2 klentimmer om det gått till försäljning 😉 👍
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Senast redigerad av Odalbonden tor 07 maj 2026, 20:14, redigerad totalt 1 gång.
ons 06 maj 2026, 16:10#910294
Utifrån bilden i inlägget så ser det nästan ut som att du hugger massaved i 3 m längder, men jag har nästan tolkat dina övriga inlägg som att du håller till en bra bit norröver, där massaved i standardlängder verkar vara ett tämligen sällsynt fenomen.
MVH
Alias
Odalbonden skrev:Testar lite med 14" på 550 i gallrings skogen.Perfekt längd på Mark II,som inte alls känns klumpig längre👍
Utifrån bilden i inlägget så ser det nästan ut som att du hugger massaved i 3 m längder, men jag har nästan tolkat dina övriga inlägg som att du håller till en bra bit norröver, där massaved i standardlängder verkar vara ett tämligen sällsynt fenomen.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 06 maj 2026, 16:39#910295 Detta var bara för att testa ut svärdet/kedjan på sågen 😉 Området 1:a gallrades med maskin för några år sedan.Men tog några i en kurva på stickvägen.Bättre än att vara på dom med skogsvagnen 👍 Bitarna är 3.5m.Och blir till ved.Ja det är i Norrbottens kustland.Korrekt här gäller fallande,men barrmassa gör jag drygt 4m för enkelhetens skull,om det går till försäljning 👍
alias skrev:Odalbonden skrev:Testar lite med 14" på 550 i gallrings skogen.Perfekt längd på Mark II,som inte alls känns klumpig längre👍
MVH
Alias
tor 07 maj 2026, 19:10#910358
Ja.Det gäller ju att fråga virkesköparen i fråga vilken längd dom vill ha.Och 4m var inga problem de gånger jag gjort lev virke.Sen beror det på andra saker.T e x om man måste släpa det en bit för att nå med kranen/ingen vinsch/kort kran o s v.Blir fort tyngre för varje + 0.5m bitarna är.Jag gick och mätte för skojs skull i en slutavv .Och det stämmer att dom drar ut massaveden uppåt 5m...
bengt.a skrev:Här vill de ha en snittlängd på 4.7m på fallande. Har gjort dem 4.9 när jag har huggit fallande.
Ja.Det gäller ju att fråga virkesköparen i fråga vilken längd dom vill ha.Och 4m var inga problem de gånger jag gjort lev virke.Sen beror det på andra saker.T e x om man måste släpa det en bit för att nå med kranen/ingen vinsch/kort kran o s v.Blir fort tyngre för varje + 0.5m bitarna är.Jag gick och mätte för skojs skull i en slutavv .Och det stämmer att dom drar ut massaveden uppåt 5m...
fre 08 maj 2026, 14:29#910402
Då bör de nog köra 3-meters massaved, i alla fall om det finns kubbsågverk i närområdet så att de behöver ha målstakar till fem stuvar på ekipaget.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
bengt.a skrev:Är ju detta att åkarna gärna vill ha maxvikt på ekipagen
Då bör de nog köra 3-meters massaved, i alla fall om det finns kubbsågverk i närområdet så att de behöver ha målstakar till fem stuvar på ekipaget.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
tor 21 maj 2026, 16:18#911084Man börjar med att hugga sig en väg till traktor/vagn 🙂 Echo 501sx.En favorit i kvistningen/gallrings skogen.Väldigt kompakt och lätt. 6kg med 13"Känns som att gränsen går vid c:a 6.5kg. Gen 1 550 xp väger 6.4 isch med 13 och är också väldigt smidig.Skulle vara interessant att få veta vad 346 (50 kubikaren) vägde med 13"Jag själv känner då verkligen av mervikten på Mark II.Den har hög tyngdpunkt.Sen att det är långt mellan bågen och bakre handtag,ser jag som en stor nackdel."Fördel" enligt hqva 🤔 ... Bredare fattning gör ju armarna kortare kan man säga 🤪 Vilket får till följd att överkroppen blir mer horisontell i förhållande till stammen 🤮
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
Senast redigerad av Odalbonden lör 23 maj 2026, 18:42, redigerad totalt 3 gånger.
tor 21 maj 2026, 17:54#911089Klämde och kände på en sådan Ehco på Skogselmia ifjol. Verkar vara en solid maskin.
ons 10 jun 2026, 12:28#912233
Vågar man fråga hur det har gått för dig med vindfällena, såhär några veckor innan midsommar?
MVH
Alias
isteskog skrev:Väldigt blandat, Alias! Ett halvt tunnland 40-årig fin tallskog ligger, sen är det strövindfällen överallt. Har faktiskt inte tittat längst bak på utskftet... Men det har jag tänkt ta senare mot våren hursomhelst. Just nu är det att skotta fram granvindfällen där jag har basvägar. Har nog huggning fram till midsommar skulle jag tro.... 🙃
Vågar man fråga hur det har gått för dig med vindfällena, såhär några veckor innan midsommar?
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 10 jun 2026, 13:38#912236Klar med det jag tänkt hugga. Är lite kvar där det är för sankt och lite i ett bestånd där det ska gallras. Ca 1500 m3f blir det nog...1.5 årshuggning, men jag klagar inte, neråt Bollnäs ser det för dj---ligt ut!
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).