Gallring

Alstor 850H med Keto Forst Eco rullmatat skördaraggregat

42 inlägg 7387 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Alstor 850H med Keto Forst Eco rullmatat skördaraggregat

Ryds Gård  
#905565Tja, efter att ha haft en 840H med Tapio 160 och sedan gått till Keto Forst Eco så vet jag möjligen lite om skillnaderna. Fällning går ungefär lika fort, men kvistning mer än dubbelt så fort. Sen vad man står i för skog och kan repa träd är ju extremt individuellt. Jag skulle aldrig någonsin köra stegmatat igen.

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Ryds Gård skrev:Tja, efter att ha haft en 840H med Tapio 160 och sedan gått till Keto Forst Eco så vet jag möjligen lite om skillnaderna. Fällning går ungefär lika fort, men kvistning mer än dubbelt så fort. Sen vad man står i för skog och kan repa träd är ju extremt individuellt. Jag skulle aldrig någonsin köra stegmatat igen.

Jag har svårt att se vad som går så fort. 21 träd i timmen är ju nästan 3 minuter per träd. Det är ju inte svårt att köra genom 50 träd i timmen med stegmatat. Då måste det ju mera vara maskinens kapacitet mer än aggregatet. Kranman visade ju även ett klipp på en hel timme med 108 stam i timmen tror jag det var med stegmatat. Givetvis var det helt optimalt. Men jag har ju kört snart 2000 timmar själv så jag anser att jag vet vad jag pratar om.

Användarvisningsbild

Ryds Gård  
#905567Skönt att du är nöjd.
Då behöver du ju inte överväga Keto.
Mystiskt dock att proffsmaskiner sällan kör stegmatat.....

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Ryds Gård skrev:Skönt att du är nöjd.
Då behöver du ju inte överväga Keto.
Mystiskt dock att proffsmaskiner sällan kör stegmatat.....

Jag skulle nog inte valt en proffsmaskin om produktionen är 21 stam i timmen. Hellre då en maskin för självverksamma som klarar betydligt mycket mer än så. Men kanske personal från Alstor tex Anders Olsson kan svara på om det är en normal produktion med 21 stam timmen eller möjligen att det krävs en hel del inställningar så åt du får till en vettig produktion. För det där låter inte normalt i mina öron. Vill minnas att Alstor själva för något år sen tyckte produktionen var 60-80 stam i timmen med stegmatat. Med Ketot borde det ju vara bra mycket högre än så om det fungerar som det är tänkt. Låter inte det rimligt eller vad säger du?

Användarvisningsbild

Ryds Gård  
#905570Jag är superdupernöjd med min 850H/Keto och dessutom obelånad så jag harvar obekymrat vidare i min takt. Om det blir 23 eller 123 träd i timmen kvittar. Skogen blir precis som jag vill ha den, det är det viktiga för mig.
Anders Olsson, som jag träffat flera gånger i Dingle, är för övrigt Mr Magic 🥰

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#905571Videon ja länkade, var det ryds gård som körde? Se hur en massa veds gran ej går bra genom, som ja redan sa, motorsvag mot keto eller ställfel.
Men farten och vanan kommer desto mer ni sitter och har kabintjänst, ej teori här

Flax12  
#905572Visst verkar det bättre sprutt på denna maskinen?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905574Ja Anders Olsson är duktig. Ta kontakt med han angående produktionstakten. Jag är helt säker på att det ligger i deras intresse att få upp produktionstakten 3-4 gånger. Annars tror jag det blir svårt att sälja en proffsmaskin.
Annars är jag helt enig med dig, Man får det som man vill ha det i sin skog. Ska inte spamma mer i din tråd nu. Ursäkta men var lite nyfiken bara.

Användarvisningsbild

paavo25  
1770481331_img20260207180849.jpg

I Finska maskin tidingen Koneviesti flersides inslag om allstor med keto agregat.

1770481354_img20260207180856.jpg

Bla om innom vilka ramar det skall börjas med lätt och begränsad effekt så ett lättare keto agregat.

1770481389_img20260207180919.jpg

I bilderna är proto testmaskinen som körs i Finland av Finska importören

1770481408_img20260207180931.jpg

Så stod där att flertalet kunder har begärt enbart rullmatat, så har alstor, koneketonen och erkkatec utveklat denne. Parkers iqan som helhet styra allt och Anders Olsson med Erkka Hautanen har finslipat denne. Halvering av drivmotorers fart och mindre sågmotor och andra lättnader så går det. Under 8kn drivkraft nu,

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:Ja Anders Olsson är duktig. Ta kontakt med han angående produktionstakten. Jag är helt säker på att det ligger i deras intresse att få upp produktionstakten 3-4 gånger. Annars tror jag det blir svårt att sälja en proffsmaskin.
Annars är jag helt enig med dig, Man får det som man vill ha det i sin skog. Ska inte spamma mer i din tråd nu. Ursäkta men var lite nyfiken bara.

Ett proffs som kört många år i en stor maskin brukar snitta ca 70 träd per maskintimme i förstagallring med Alstor 850H och Tapio stegmatare över tid.
Detta är maskintid, inklusive uppvärmning, pauser med motorn i gång etc, så man kanske få lägga på 10% (?) på produktionen för att få siffrorna i så kallad G0-tid (effektiv arbetstid) som stora maskiner i regel mäter i.

I en fullstor skördare snittar samma proffs ca 125 träd/G0-timme över tid i förstagallring.

Det går givetvis att prestera avsevärt mer i bra bestånd med båda maskinerna, men detta är vad vi ser för siffror över tid i praktiken i förstagallring.

Vi har sagt mellan tummen och pekfingret att ett proffs producerar ca 30% mer med Keto än med Tapio i förstagallring.
Det mesta av tiden går ju åt till kranköning i gallring, därav skiljer det inte mer.

Å andra sidan innebär detta att Alstorn i praktiken ligger väldigt nära vad en fullstor maskin presterar i förstagallring och 30% mer per timme med nästan exakt samma kostnader gör såklart väldigt stor skillnad för någon som försörjer sig på maskinen.

Tester i Finland nyligen har visat att 850H med Keto i stort sett håller jämna steg med större maskiner i förstagallring.

Att Alstorn matar något långsammare än större maskiner tycks inte ha någon större inverkan. Matningen är en väldigt liten del i förstagallring och en liten maskin spar i viss mån tid på minskad krankörning jämfört med en stor maskin med långt mellan stickvägarna.

I några av videorna som finns på nätet provkör en av mina bröder maskinen och han väljer rentav att ligga på relativt lågt motorvarv (ca 1800 r/min, max är 2600r/min) bara för att minska risken för skador på stående träd, trots att detta gör att aggregatet har lite svårare med tjockare grenar.

Det upplevs i praktiken inte som något problem om man får vara med och öppna knivarna någon gång när automatiken backar, man sitter ju ändå och styr kran och aggregat liksom så något extra tryck är inget man besväras av, viktigare då att resultatet blir bra.

En annan intressant aspekt som diskuteras i Finland är att små maskiner underlättar eventuell andragallring med större maskiner eftersom de i praktiken inte gör några vägar.
Man har problem där när mellanstora maskiner förstagallrar och en stor maskin ska andragallra. Då stämmer inte stickvägsavståndet och den stora maskiner får lägga vägarna vinkelrätt mot den mellanstora maskinens vägar, vilket leder till mycket vägyta.

Med Alstorn som förstagallrings-maskin kan den som gör andragallringen lägga vägarna fritt eftersom det i praktiken inte finns några vägar från förstagallringen.

Fast diskussionerna går nu också mycket mot att göra en tidig och en sen förstagallring med Alstorn och sedan helt enkelt inte gallra mer innan slutavverkning, vilket skulle ge avsevärt högre värde kvar i skogen och mindre risk för stormskador.

Användarvisningsbild

paavo25  
#906775Anders, förstod jag enligt finska artikeln ovan, att ni har proton och utväklingen har skett i finska skogar med bla erkatec, nu minns jag ej namnet på dem andra?

Och i Finland är dessa små till första galringar nästan helt på några få maskiner så görs allt för mycket med för stora maskiner

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906778Både maskin och programvara utvecklas i Dingle men vissa återförsäljare, som Erkkatec, hjälper oss att testa och utvärdera ny teknik innan den släpps ut till kund.

Erkkatec-maskinen är snarlik de som säljs till kund, med några marginella skillnader. Det återstår att se om några av dessa skillnader är värda att implementera på alla maskiner, vi snackar finlir nu.

Maskiner har levererats till kund med Keto sedan oktober 2025, så det finns några tiotal i drift nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).