tis 18 mar 2025, 16:57#875221Angående stickvägsbredd.
Bredden på skotaren är en sak.
Beståndets möjlighet för avståndet en annan sak.
Ju mer stamtätt ett bestånd är å ju bättre terräng desto mindre bredd på stickvägen är möjlig att göra i förhållande till skotarbredd.
En skotare i rätt förhållande me 3m bredd är inga problem å hålla stickvägsbredd på nån decimeter över 4 meter.
Edit, tillägg: sen beror de ju på underlaget om de behövs tillägg för å skona rötterna naturligtvis.
SKOGSFORUM ARTIKEL
33 inlägg 19619 visningar 6 följer Svara, dela mm... Gallring
Gallra eller inte gallra? Del 4 – Ja, äntligen gallringsskog
Re: Gallra eller inte gallra? Del 4 – Ja, äntligen gallrings

Re: Gallra eller inte gallra? Del 4 – Ja, äntligen gallrings
tis 18 mar 2025, 18:12#875229
Här finns en tabell över alla "gallringsskotare". Lite plottrigt kanske...
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Axl skrev:Jag tittade i instruktionen för gallring från mitt första jobb (2008). I den räknar man med en stickvågsbredd på 4 m utifrån att en gallringsskotare är 2.5 m bred! Hur många av dagens gallringsskotare är 2.5 m?
Här finns en tabell över alla "gallringsskotare". Lite plottrigt kanske...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
tis 18 mar 2025, 18:13#875230Hur många är vi som har den terrängen?
Tycker vägarna blir närmare 5 meter eller mer gallringkördaren kört igenom.
Storsten och lutningar ställer verkligen till det.
HELT annorlunda ser det ut när man nyttjat en bonnatraktor + liten boggivagn, men den tiden är nu förbi - tyvärr 🤬
Tycker vägarna blir närmare 5 meter eller mer gallringkördaren kört igenom.
Storsten och lutningar ställer verkligen till det.
HELT annorlunda ser det ut när man nyttjat en bonnatraktor + liten boggivagn, men den tiden är nu förbi - tyvärr 🤬

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).