mån 14 apr 2025, 07:32#877955alias skrev:Tralsmo skrev:Nu vet ja inte om @alias inkluderade mig i sin fråga.
Passar allafall på å påpeka att ja är inte skördar förare.
Alla beslut på min fastighet har grabben sista ordet på å han har matat många stammar genom ett aggregat både i gallring å slutavverkning.
Ja är ju numera pensionär å de är ett tag sen ja skotade me nån frekvens.
Du får gärna svara om du kan och vill.
Jag förutsätter att du och grabben vid något tillfälle har snackat ihop er om målbilderna i olika typer av skog, och hur man ska nå dit?
MVH
Alias
Där de börjar är oftast att grabben påpekar att de börjar bli dags å gallra nånstans på fastigheten.
De är ju han som har hand om planeringen både i min egen skog å i entreprenaden.
Sen går vi igenom om de kan tänkas behövas på nåt annat som inte syns likaväl.
När man gjort de där så har man ju en överblick på de närmsta åren.
Jooo ja vet planen är ju naturligtvis ett stöd ochså men min erfarenhet är att när de kommer till kritan så följer vi inte alltid föreslagna åtgärder i planen ens om ja har satt dom själv.
Målbilden hamnar ju inom 3 intervall, volym, värde, naturvård eller en kombination.
Det där ger sig oftast av sig själv å de blir sällan någon längre diskussion annat än att man får se upp så naturvärdena inte ställer till de i framtida skogsbruk me tanke på brukanderätten.
Det sistnämnda är faktiskt inget problem alls för vi har bägge ett ganska sunt förhållande till vad som är produktions skog å vad som bör vara naturvård å vissa bestånd kommer aldrig å vara lönsamma hur som.
Jo alltså det finns så mycket avdelningar med bra förutsättningar för produktion så det är inte hela välden om man skulle göra noll resultat på dom som kan utgöra bra biologisk mångfald.
I övrigt är grabben såpass rutinerad å erfaren att hur man når till målet löser han utan att vi behöver gå närmare in på de. Honörsordet är ju att inte ta för hårt å den risken ökar ju med ökande bonitet ska man ha klart för sig.
Det här med ökad stormrisk kan man ju hantera genom att lägga vägar på rätt ställe å låta dom fuktigare partierna stå tätare. även tätare ridåer mot hyggen å potentiella slutavverkningar i närtid. Granskog sätter sig enligt min mening ganska fort på frisk mark.
Sen har ja uppfattningen att en hårdare , tidig första gallring kan kompenseras genom att göra mindre uttag i eventuella kommande gallring/gallringar. Det sistnämnda påverkar ju naturligtvis ekonomin till de sämre men då får det göra det.
En av dom fastigheter ja köpt till har blivit ganska illa skött av förrförra ägaren å då handlar de mest om föryngringen. Men det är märkligt va bra de kan gå att rätta upp de me aktiv skogsskötsel.
Förra ägaren planterade å röjde en hel del så de har ja sluppit. Nu är ju focus där på ytterligare röjning å gallring.
Det här blev ju lite ot i förhållande till trådrubriken men ja kan väl knyta ihop de lite me att säga:
Tror inte att vi egentligen skulle ha nytta rent skötselmässigt av de här systemet.
Vi har ju aldrig sysslat me gallrings tabellerna utan grabben har ju kört på köttiga. Det innebär ju inte att vi inte har tabellerna i bakhuvudet men de är inget som styr de slutliga utfallet kan man säga.
Sen är de ju trotts allt så att de här lasersystemet kan ju öka erfarenheten å putsa ihop det där lilla sista som tar det hela ytterligare ett steg upp. Det är de sannolikt värt att göra.