Gallring

Stamkvistning - hur stor diameter meningsfullt?

33 inlägg 13731 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning - hur stor diameter meningsfullt?

HannuRöj  
skogshare skrev:
HannuRöj skrev:😀 Batteridrivna effektiva sax med teleskopskaft finns.
Till eksempel Milwaukee 18V 3008-20.

Har du någon information om prestanda och praktiska erfarenheter?

Ursäkta, Skogshare. Jag hade missat din fråga.
Nu har jag inte själv batterimaskiner, men upp till 1000 klipp lovas med en 6 Ah batteri. Lika många klipp räcker en batteri på liten handsekatör också.

😀 Men orsaken till varför sökte jag fram trådet är en tall som borde ha stamkvistat redan länge sen. Trädet är den första i rad i bra tallmark brevid en häll, så kvistarna kommer att växa så länge trädet lever. Nu klippte jag av bara de kvistarna som var iväg, men ändo skulle stamkvistningen göra flera nytta även nu:
-Vägen och sikten hålls öppet så det går att köra med maskiner och arbeta i närheten även i fortsättningen.
-Kommer inte bli kvistfritt timmer, men sågbart timmer ändå. Kvaliten ökar från massa till vanlig sågtimmer.
-Behövs inte banka fram-bak med skördaren när den dagen kommer.
-Tallarna bakom den här träd får nytta av jämnare kronhöjden i beståndet.

Fälla trädet är ingen lösning. Flyttar bara problemet till nästa träd.

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

machonisti  
#874160Som ung trodde jag hårt på stamkvistning. Men med 100 plus hektar så blir arbetsmängden övermäktig. Att röja och gallra på rätt tid kan hjälpa naturlig stamkvistning. På gran under björkskärm brukar jag decimera kvistar då jag ändå är där. Såga inte för nära stammen då blir det inte lyckat.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#874164😀 Ja, utan någon speciell behov är det inte lönsamt. Bra föryngring och ungskogskötseln gjort som det ska, det räcker ju långt.
Glesa, viltskadade eller flersiktade bestånden kan förbättras mycket. Förbättrad sik gör mycket då man har småa gallringsmaskiner.
Hinderna och marken syns bättre till hytten vilket minskar kedja- och slangbrott och ökar effektivitet.
Vindfällor eller bensindunkar behövs aldrig söka, man kan alltid gå rakt fram till objektet och sånt..
Arbetstiden betalar sig tillbaks ganska långt tycker jag.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).