Gallring

0 % godkända gallringar i mellersta Finland

122 inlägg 33627 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Helproffs  
r93 skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Sjögården skrev:”Nyheten” ligger som skräckexempel,med bild o allt, på skydda skogens FB.
Nu har ni lyckats riktigt bra .. 👎

Sånt kan man aldrig styra över. Nånstans.

Men fakta har en tendens att vinna i längden. Om vi (eller Finland) kan ha problem med att skogsägare tappar ekonomi pga för dåliga gallringar så kan man väl diskutera detta? Hur ska det annars kunna bli bättre?

Jag undrar hur reaktionen hade blivit med en bild utan körskador?

Det här är det nya sättet för sfo att tillförskaffa nya medlemmar för att skryta hur stor dom blivit, jag vågar påstå att aktiva ( medlemmar) ej överstiger ett hundra men dom vill nu ha en övergång till miljörörelsen då det är lätt att få deras medhåll med lite lätt manilpation av verkligheten 👎

Malwa Combi i 5:e generationen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785338Är mängden körskador ett kriterium för godkända gallringar? Det skulle kunna vara så men det framkommer ingenstans.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#785344Nej, inte enligt det Fredrik tidigare länkat till.
Fredrik Reuter skrev:Grundyta enligt en gallringsmall (som jag inte hittat på svenska ännu).
Min 19 m mellan stickvägar
Max 4,6 m breda stickvägar
Max 5 % skador på kvarvarande träd

Användarvisningsbild

Erre  
#785365Smaklöst val av bild. Man tar sig för pannan.

Ibland blir man sugen att sluta vara aktiv här av många anledningar.

Men det smarta är att fortsätta, och framförallt visa bilder på hur bra det kan bli. Hur mycket hänsyn vi tar, hur det ska se ut i gallringar osv.

Så får dom driva vilken agenda dom nu än må ha själva.

isteskog  
#785371Ursäkta, men jag tycker förutom ett dåligt bildval av ägarna för Forumet så är det väl viktigt att diskutera sakfrågan som är att det gallras för hårt både i Sverige och Finland! Det är ju bara att ge sig ut i verkligheten och titta där det gallrats med maskiner. Nu har jag inte tagit några grundytor efter gallring men det skulle vara intressant att göra det. Men med mitt "köttöga" så tycker jag det gallras för hårt både i 1a och senare gallringar. Det gallras nu lika hårt som på 70-80talet när det bara skulle ske en gallring pga den dåliga ekonomin på gallringarna. Jag har iaf varit aktiv i skogen sen slutet av 70-talet och sett tendensen alltför väl!

Användarvisningsbild

Erre  
isteskog skrev:Ursäkta, men jag tycker förutom ett dåligt bildval av ägarna för Forumet så är det väl viktigt att diskutera sakfrågan som är att det gallras för hårt både i Sverige och Finland! Det är ju bara att ge sig ut i verkligheten och titta där det gallrats med maskiner. Nu har jag inte tagit några grundytor efter gallring men det skulle vara intressant att göra det. Men med mitt "köttöga" så tycker jag det gallras för hårt både i 1a och senare gallringar. Det gallras nu lika hårt som på 70-80talet när det bara skulle ske en gallring pga den dåliga ekonomin på gallringarna. Jag har iaf varit aktiv i skogen sen slutet av 70-talet och sett tendensen alltför väl!

Helt enig med dig.
Allt ska kunna diskuteras. Och bör diskuteras.
Det är ju ett forum.

Bara blivit så trött på hur det ska vinklas ibland.

Sandström87  
#785377Hur kan det ha blivit såhär? Förut va skogsforum en gemenskap där vi utbytte erfarenheter med varandra, nu är det ett forum där medlemmarna får försvara vårt skogsbruk mot forumägarna. Tycker även det är tråkigt att dom alltid klagar på skogsägarrörelsen. Dom har inte insett att det är skogsägarföreningarna som håller uppe virkespriset, dom betalar inte bäst jämt, det gör ingen, men föreningarna ser till så att storskogsbruket inte kan dumpa våra virkespriser.

isteskog  
#785381Håller delvis med dig, Sandström! Men utan konkurrens så blir gärna föreningarna som feta kattor .... ( ironi)
I mitt område så har Mellanskog varit prisledande i snart 2 år, iaf om man bortser från ev premier ( som är väldigt godtyckliga från bolagen) 😎

Användarvisningsbild

Helproffs  
isteskog skrev:Håller delvis med dig, Sandström! Men utan konkurrens så blir gärna föreningarna som feta kattor .... ( ironi)
I mitt område så har Mellanskog varit prisledande i snart 2 år, iaf om man bortser från ev premier ( som är väldigt godtyckliga från bolagen) 😎

Och här är det F&T som leker katt å råtta..

Sandström87  
#785386Jag har aldrig sagt att föreningarna inte ska ha kunkurrens, det är bra med många aktörer då måste alla sköta sig för att kunna existera. Men historien är att föreningarna är väldigt viktigta för småskogsbruket. Dom är lika viktiga även för dom som inte levererar tex till Södra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785390Gallras för hårt? Hmm, är det så? Sen Gudrun har man bestämt sig för att rekommendera hårdare gallring tror jag, kanske det är hårdare än vad många är vana vid?

Jag är svårt att se att gallringsstyrkan är något som inte skogsägaren kan bestämma. Så vem är det som gallrar hårt, är det skogsägaren eller "industrin"?

Eller finns det bara ett sätt att sköta skogen nu helt plötsligt?

Själv vet jag bara att jag gallrar för dåligt, även om man får uppmuntrande ord om hur fint det blir. 5 år senare upptäcker man att det blev för tätt....

valtra mega  
isteskog skrev:Ursäkta, men jag tycker förutom ett dåligt bildval av ägarna för Forumet så är det väl viktigt att diskutera sakfrågan som är att det gallras för hårt både i Sverige och Finland! Det är ju bara att ge sig ut i verkligheten och titta där det gallrats med maskiner. Nu har jag inte tagit några grundytor efter gallring men det skulle vara intressant att göra det. Men med mitt "köttöga" så tycker jag det gallras för hårt både i 1a och senare gallringar. Det gallras nu lika hårt som på 70-80talet när det bara skulle ske en gallring pga den dåliga ekonomin på gallringarna. Jag har iaf varit aktiv i skogen sen slutet av 70-talet och sett tendensen alltför väl!

Problemet med att det gallras för glest håller jag med om men det beror inte på att det gallras med maskin jag gallrar själv allt med egen maskin och inga problem att gallra lika som med motorsåg men klart det kommer mindre virke i timmen än om man gör 4m vägar och gallrar glest

isteskog  
#785392Så är det, Sandström! Skulle vi prisförhandla själva utan att det fanns föreningar så skulle det bli väldigt godtyckligt vad var och skulle kunna få....Men vi är ju företagare och då måste mycket vägas in.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Skogsola skrev:Är mängden körskador ett kriterium för godkända gallringar? Det skulle kunna vara så men det framkommer ingenstans.

Ja, körskador är med som bedömningspunkt. Det var svårt att läsa Googles Cachade PDF men nu har de fått fart på den och då var det enklare. Se skärmdump. Max 5 % körskador får finnas.

https://www.metsakeskus.fi/sites/defaul ... hje-sv.pdf

TS

isteskog  
valtra mega skrev:

Problemet med att det gallras för glest håller jag med om men det beror inte på att det gallras med maskin jag gallrar själv allt med egen maskin och inga problem att gallra lika som med motorsåg men klart det kommer mindre virke i timmen än om man gör 4m vägar och gallrar glest

Gallrar du med maskin i egen skog så är du nog försiktigare och ta än om det kommer en entreprenör som kör enligt sedvanliga traktdirektiv.
Men det är ju skogsägaren själv som ska bestämma hur hårt det ska gallras, vi måste bli bättre som företagare på det området!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).