mån 24 nov 2014, 11:17#300395Översta bilden heter Vinschbro.jpg
Vad är vinschbro? Eller är det en dum fråga?
Gallring
Gallring, Manuellhuggningar
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

mån 24 nov 2014, 11:21#300396Nej, idén var dum däremot.
Hade lagt bitar för att släpan skulle traversera diket, men de var bara ivägen. Gick galant utan. Du kan resterna i diket.
Hade lagt bitar för att släpan skulle traversera diket, men de var bara ivägen. Gick galant utan. Du kan resterna i diket.
Självvald väg i egen skog
mån 24 nov 2014, 11:42#300403När man spelar in massaved som du gör Mangan bör man vara två, en som sköter spelet + en som går och rycker (styr) massaveden. Timmer går något bättre dock är det lätt att även stocken ibland går i lite fel riktning. Tänk om man hade ett radiostyrt spel - vad det skulle underlätta.
Går tyvärr inte att undvika att vissa rötter ibland blir något skadade. Min högst personliga erfarenhet.
Går tyvärr inte att undvika att vissa rötter ibland blir något skadade. Min högst personliga erfarenhet.
mån 24 nov 2014, 12:33#300408Om ni tittar på översta bilden, så ser ni släpan på andra sidan diket, ganska nära traktorn. Linan som går till fotografen är fjärrstyrninng medelst skogskompis. 
Lite svårt att gå och vinscha samtidigt, men med känsla får man bra kontroll på vajern, och kan även sänka försiktig.

Lite svårt att gå och vinscha samtidigt, men med känsla får man bra kontroll på vajern, och kan även sänka försiktig.
mån 24 nov 2014, 12:36#300409Vet inte om det passar den här tråden, men här är en bild på när jag tippat av hela lasset. Gick ju bra detta (OBS! Ej jag på bilden!)
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 25 nov 2014, 15:38#300636Bilder från ett blött gallringsbestånd! Tur att dikena sen 70-talet fungerar
Skapa konto
Skapa konto
TS
tor 27 nov 2014, 15:17#301067Börjar bli klar med långvägen. Yngre skog ut mot skogsbilvägen.
Ogallrat på sidorna!
Skapa konto
Ogallrat på sidorna!
Skapa konto
TS
fre 28 nov 2014, 21:26#301374Fick bli lite "fredagsmys" idag istället för att hugga
Lastning
Lastat och klart
Kan detta vara kronhjort som stångat i granen?
Skapa konto
Lastning
Lastat och klart
Kan detta vara kronhjort som stångat i granen?
Skapa konto
Maskiner: Hemek ciceron, Hitachi zx70lc3, Mf-5445, Mf-135,
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).