Gallring

Vilken tillverkare av kranhängda stegmatare föredrar ni?

27 inlägg 7285 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vilken tillverkare av kranhängda stegmatare föredrar ni?

paavo25  
#874061Köp så smakar de bättre att köra och skogen blir skött. Andra, köp, svider den ena gången, härtills, inflationen skött att rätt garanterat får ni pengarna tiil baka, skogarna i skick, vinst av försälning och därtill pengarna tillbaka när ni säljer/ uppgraderar till nåt bättre!

Arbro eller andra som har typ siemens logo, så bla jag kan göra ny boks, håller ju på nu till minn egen hakki 400, pga orginal rele skåps ingen rigtigt vill ta itu med, men dessa logo, eller tmo aruino, vetskapen lite färskare och bland oss går sådanna som förstår sig på

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#874067Han köpte en vimekskördare. Det blir spännande känner jag med både steg och rullmatning. Jag tror det kan funka fint med rullarna åtminstånde på grävlastarn. Dom är på 200 cc så det borde nog skjuta på så det räcker åt det mesta i gallringarna. Eventuellt får jag se över pumpen till vagen kanske behöver uppgradera mig där, men det lär tiden utvisaJag tror det blir buskul men säkert en del huvudverk också.🤟

TS

SkogsGi  
Valmet665. skrev:Ingen här ned erfarenhet kring jobos kombimodell?

Jag kör med Jobo st75 och är mycket nöjd med den. Har en kombi med så kallade hjälprullar som funkar bra till massaveds träden. Klentimmer och timmer dimensionen på trädet går bäst med stegmatningen. Tar ca 30 cm men passar bäst i första och andra gallring. Oljan gick lite varm i början innan jag fick en oljekylare på plats till den externa pumpen och tanken som driver aggregatet. Bra driftsäkerhet det som har strulat har varit självförvållat 🤣

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#874102Ja, det måste ju vara 1a gallring det känns skönt med rullarna. Återkommer framöver när jag kommit igång. Men det blir nog inga större itag den här "säsongen". 👍

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#901957Nu är jag igång med valmeten och har börjat köra i en 1 gallring. Det var ett roligt bygge som visade sig funka bra🤙

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902007Ser fint ut med långt utskjut åxå, hur långt?
Fungerar aggregatet bra även med krokiga mindre björkar?
Finns det möjlighet till någon minuts film framöver?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902014En liten fundering, hur mycket jobb är det att plocka av grävaggregat och montera kran egentligen? Är det nån grävare som det är smidigt att göra så på?

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#902102Ingen större insats å byta från vipparmen jag köpte och grävstickan. 2 stycken tappar som ska ur och sen kopplas grävfunktionen direkt på utskjutet. Sen så har jag grävelegantfunkionen å sikta in den sticka jag vill köra med. Jag har inte mätt men ca 9-10 meter når jag nog. Det har inte varit för långt till något träd än iaf.

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#902104Tänkte köra med skördarutskjutet på vintern då det är gallringsesång. Och grävstickan på sommaren när det ska grävas. Men det lär väl visa sig fram över hur bra det går. Maskin är lite väl tung på vissa ställen, men oljeflödet finns så det räcker. Hoppas på lite tväle nu bara.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#902106Vore kul att se bygget live på en liten film. Hur är det att flytta ekipaget i skogen? Mina erfarenheter av grävaggregat på traktor är att det är gungigt och skakigt när man ska flytta sig på ojämnt underlag.

Användarvisningsbild

paavo25  
Valmet665. skrev:Tänkte köra med skördarutskjutet på vintern då det är gallringsesång. Och grävstickan på sommaren när det ska grävas. Men det lär väl visa sig fram över hur bra det går. Maskin är lite väl tung på vissa ställen, men oljeflödet finns så det räcker. Hoppas på lite tväle nu bara.

Ser genast detta blir baktungt och däcken blir små. Brädare rejäla däck första jag skulle göra. Om ejmasvis barmaks asvalt körning så flertal cm i höjd skilnadej problem, krypa fram i skog med kedjor söndrar ej transmission men bärförmåga och balans blir nåt helt annat. Ideal alll fyra men då skenar kostnaderana, 2st inklusive rätt fälg lättare än fyra, att hitta begangat. Nu erfaren av två kran farkoster med att fördubla hjulbrädden få stabilitet samt dessa tjälfria sesånger kunna köra i teräng

Hur löste ni hydraulik tillgång till jobon?

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#907166Jo visst är det baktungt och det är inte någon optimal bärare. men på många marker går det bra och oljan till jobon tar jag av en utan fastflödespumparna på traktorn via en 3/2. Rent maskinellt går allt väldigt fint. Det blir dock lite gungingt som badger skriver. Och det blir ganska högt marktryck så det går lätt att köra ner sig om jag inte vet hur underlaget är. Hade gärna haft en skördare typ en skogsjan eller en rottne 2004 men motorsågen måste få jobba lite också. Sen så kostar allt skjortan nu för tiden. En film ska jag försöka fixa åt er när jag kör

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).