Gallring

Stamkvistning - hur stor diameter meningsfullt?

33 inlägg 13723 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning - hur stor diameter meningsfullt?

Asplöv  
#856668Tack för lyckönskning 🤩 och kul att det blev en diskussion. Mycket här jag har att lära!

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Badger  
Asplöv skrev:
Elis76 skrev:
Asplöv skrev:Han från skogsbolaget sa att jag inte behövde bry mig om den delen på 30-40 år så jag har mest fokuserat på annat här...

Det har man hört. Virkesinköparna brukar tycka att man ska fokusera på att avverka, gallra och plantera gran oavsett läge.

Användarvisningsbild

skogshare  
#856741Finns någon möjlighet för stamkvistning att fästa en lätt hydraulsax på en teleskopstång och koppla den till en bärbar driv- och styrenhet. Vilken ungefärlig höjd skulle i så fall kunna nås med god ergonomi och effektivitet? Finns fungerande bensinmotor- eller batteridrivna alternativ? Möjligtvis självklättrande med valsar och minimalt sågsvärd?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#856742😀 Batteridrivna effektiva sax med teleskopskaft finns.
Till eksempel Milwaukee 18V 3008-20.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
skogshare skrev:Finns någon möjlighet för stamkvistning att fästa en lätt hydraulsax på en teleskopstång och koppla den till en bärbar driv- och styrenhet. Vilken ungefärlig höjd skulle i så fall kunna nås med god ergonomi och effektivitet? Finns fungerande bensinmotor- eller batteridrivna alternativ? Möjligtvis självklättrande med valsar och minimalt sågsvärd?

4 m sägs det i Skogspodden, med manuell stångsåg.

alias  
#856746Jag tror att de flesta som har gått och stamkvistat/högröjt träd utmed skogsbilvägar är rätt eniga om att det närmast kan liknas vid straffarbete att försöka nå grenar högre upp än 4-5 meter.

Kviststången blir svajig när man drar ut teleskopet till max, nacke och axlar uppskattar inte den bristande ergonomin i arbetssättet och så kommer det en massa spån och träddelar nedramlande på en.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
bengt.a skrev:
skogshare skrev:Finns någon möjlighet för stamkvistning att fästa en lätt hydraulsax på en teleskopstång och koppla den till en bärbar driv- och styrenhet. Vilken ungefärlig höjd skulle i så fall kunna nås med god ergonomi och effektivitet? Finns fungerande bensinmotor- eller batteridrivna alternativ? Möjligtvis självklättrande med valsar och minimalt sågsvärd?

4 m sägs det i Skogspodden, med manuell stångsåg.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#856758Hejsvejs. Bosse från Skogspodden frågade mig idag om jag kunde hjälpa honom med en stamkvistning. Det är kvistat en vända med Japansåg upp till ca 2,5 meter. Nu skall det sista tas upp till 4,3 meter, vi skall titta på plats denna vecka det är tallbestånd.
Mvh

Användarvisningsbild

Badger  
alias skrev:Jag tror att de flesta som har gått och stamkvistat/högröjt träd utmed skogsbilvägar är rätt eniga om att det närmast kan liknas vid straffarbete att försöka nå grenar högre upp än 4-5 meter.

Kviststången blir svajig när man drar ut teleskopet till max, nacke och axlar uppskattar inte den bristande ergonomin i arbetssättet och så kommer det en massa spån och träddelar nedramlande på en.

MVH
Alias

5 meter går ok med en bättre teleskopsåg med Japanskt blad, sen är det nog som du säger väldigt stökigt. Viktigt också att ta grenarna tidigt. grövre än 5cm så måste man nästan såga på undersidan också för att inte fläka upp barken. Och att såga underifrån är tortyrklassat enligt mig.

Användarvisningsbild

skogshare  
HannuRöj skrev:😀 Batteridrivna effektiva sax med teleskopskaft finns.
Till eksempel Milwaukee 18V 3008-20.

Har du någon information om prestanda och praktiska erfarenheter?

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:Jag tror att de flesta som har gått och stamkvistat/högröjt träd utmed skogsbilvägar är rätt eniga om att det närmast kan liknas vid straffarbete att försöka nå grenar högre upp än 4-5 meter.

MVH
Alias

Gå å kvista snyggt o prydligt in vid stammen med stångsåg. Tar mycket tid för att märka effekt på det som hänger mot vägen. Testade kedjestångsåg med bensinmotor. Å kvistade lite längre ut. Ja jag vet det blir inte snyggt 🙈

Gick ju bättre med det kändes i armarna. När man dragit ut teleskopet för o nå lite. Så det får bli kortare pass. Annars hade jag god hjälp av pojken o slänga undan riset. 😀

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856812Jag stamkvistade ett litet självföryngrat tallbestånd. Som stått orört länge. Efter jag röjt o gallrat. Så stamkvistade jag 5 m på en gång. Nu var det mindre än 100 stammar. Jag tänkte att man får ut en 4,9 m stock.

Men när skogen är färdig. Så är det svårt o veta vilka längder som efterfrågas. Det är sista biten som tar tid. Så det kan vara svårt o veta vilken höjd som blir bäst.

Men man är sugen på o börja kvista nåt nytt bestånd lite tidigare. 😀

alias  
Vedmaskin skrev:

MVH
Alias

Gå å kvista snyggt o prydligt in vid stammen med stångsåg. Tar mycket tid för att märka effekt på det som hänger mot vägen. Testade kedjestångsåg med bensinmotor. Å kvistade lite längre ut. Ja jag vet det blir inte snyggt 🙈

Gick ju bättre med det kändes i armarna. När man dragit ut teleskopet för o nå lite. Så det får bli kortare pass. Annars hade jag god hjälp av pojken o slänga undan riset. 😀

Själv kvistar jag nästan aldrig invid stammen på vägträd, då det oftast är gran och jag inte vill riskera att dra in röta.

Jo det jäkligaste är ju långa och grova grangranar som hänger ner långt samtidigt som de kan vara fästa vid trädstammen 1,5-2 m ovanför frihöjdskravet på 4,5 m. Dessa brukar jag kapa ca en halvmeter ut från stammen och göra som @Badger skrev och börja med att såga snett underifrån, så att man får en brottanvisning både i barken och vedfibrerna och slipper att det spjälkar och fläker.

MVH
Alias

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856826nog har jag stamkvistat mycket på åttio o nittiotalen. Men stamkvistade så sent som i lördags också.
mest tall bara. Stångsåg har jag aldrig saknat nåt alternativ till. Bängla omkring med en motor är nog jobbigare än att såga. Själv har jag en Bahco och även gamla EIA med stötkniv och det går så bra så. Japansåg har jag en handsåg men tycker bladet är så tunt och klent att jag aldrig tänkt mej det på stångsågen då jag brukar slå och stöta av exvis klenare torrkvist och då lär det vara lite kraftigare stål. Är det risk för fläkning drar man av kvisten en decimeter ut först sen tar man intill. Gamla råden var stamkvistning så tidigt som möjligt och ev. två gånger. För att inte kväsa växtkraften skulle man inte ta mer än 1/3 av grönmassan. Man kan ju fundera hur grovt det blir på ståndorten vid slutavverkningen och var övervallningen då ligger inne i stammen. Man kommer då fram till att stamkvistningen inte bör ske på alltför grova stammar. Då blir det mest kvistfria bakar att flisa åt Skutskär.
Har inte läst hela tråden innan jag skriver men det får ni ha överseende med.
Edit: Grankvist ska man inte ta nära om man siktröjer skjutgator och rågångar. Det är soldatinstruktionen om att ta granris. En god bit ut från stammen.

Skogsöga  
#857584Jag tycker du börjar lite i fel ände. Frågan är, vad är ditt mål? Är målet en stor andel kvistfritt virke, så är max 6-8 cm stamdiameter ett bra råd. Men det finns ju en massa andra anledningar att stamkvista. Själv kvistar jag mycket tall, björk och diverse roliga lövträd. Målen är sikt, vacker skog och kvistfritt virke i nämnd ordning. Nu har jag hållit på ett tag och är med från början. I vissa lägen har grövre träd kvistats, men då inte för virkeskvalitetens skull.

Är trädet 8 cm när du kvistar är det 11-12 cm grovt när det bildas kvistfritt virke. En stock som är 30 cm har då bara ca 9 cm kvistfritt på var sida. Kvistar man vid grövre dimensioner går det åt grövre timmer för att det ska bli något av det och då tar det lång tid. Blandar man då in ränta blir vinsten liten. Då kommer målet in igen. Vad vill jag åstadkomma?

Jag kvistar ett (ibland två) kvistvarv i taget från det att tallen har fem grenvarv. Max 8 cm stamdiameter vid kviststället och max 2cm grova grenar. Det styr hur många grenvarv som jag tar. Använder sekatör så långt jag når, ca 2m. Sedan stångsåg till ca 5m. En vass såg med stötkniv kräver ett eller två drag och en stöt när kvisten börjar vika neråt. Bor mitt på fastigheten och kvistar bara ett par timmar i stöten. Har hunnit med ca 15000 stam under JAS. Nästa år blir det mindre då ett bestånd är färdigt i och ned årets insats.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).