Gallring

Begagnat eller nytt?!

19 inlägg 6142 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: Begagnat eller nytt?!

jannee  
#784276Det är helt fel som ny entreprenör att prisa sig in, gäller att du verkligen kan få så pass "bra" betalt att du kan räkna hem din investering på förhållandevis kort tid eftersom du inhandlar begagnat.
Var beredd på att det verkligen kan kosta att köra begagnat, reparationer och delar är inte direkt gratis.
Finns någon orsak till att maskinen är till salu, gäller att förstå varför och vara beredd.........
Sedan detta med kontrakt, inte sällan de skrivs så pass luddigt att de inte är ens är värda pappret de är skrivna på - något att verkligen tänka på.
Satsa inte mer än vad du har råd att förlora - annars lycka till :!: :!: :!:

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Skogsgalej  
#784279Är framförallt min far å bror som ska dra igång, far har kört i drygt 30år, brodern har kört i 5 år. Här höjde dom massapriset igen för inte så längesen. Gallring finns i mängder å kmr att göra ett bra tag som det ser ut.
Senast redigerad av Skogsgalej tor 15 dec 2022, 14:23, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Skogsgalej  
Skogsgalej skrev:Är framförallt min far å bror som ska dra igång, far har kört i drygt 30år, brodern har kört i 5 år. Här höjde dom massapriset igen för inte så längesen. Gallring finns i mängder å kmr att göra ett bra tag som det ser ut.

TS
Användarvisningsbild

Skogsgalej  
#784284Här är det som är gjort på den, det mesta å borde hålla ihop utan några större haverier.

”Nu är det dags att sälja min trotjänare sedan många år.
Jag har ägt maskinen sedan 2015 och skött den väl.
Väldigt mycket är gjort med maskinen i min ägo.
Det finns två aggregat till maskinen ett Sp 451LF och original aggregatet H 754.
Nu sitter Sp aggregatet på och det renoverades 2019, då lagades ramen upp och dom flesta hydraulslangarna byttes. Vidare så är superCuten renoverad, sågmotorn bytt, parallelstaget bytt, hjulmotorer renoverade. Nu i oktober byttes en kvistkniv.
På det större H754 aggregatet så är samtliga hjulmotorer bytta.
Sågmotor bytt "Bucher", hjularmar och hydraulkolvar bytta, 3 av dom 4 kvistknivarna och hydraulkolvar är bytta, mäthjulsarm bytt.
Basmaskinen har i skrivande stund gått 20760 timmar och om vi börjar i ena änden på maskinen så är följande gjort.
Hydraulpump bytt i förebyggande syfte 2019.
På Dieselmotorn är Ac pump, Generatorn, Vattenpump, Egr-ventil, Turbo, Ecu bytt.
Hydrauloljekyl renoverat, Växellåda och diff bak bytt.
Midjan är renoverad med nya lager och expandertappar både upp och nere. Hyttnivilering ombyggd. Fram diff renoverad.
Nållager i planetväxlarna i boggi bytta. Ett nav är renoverat, lager för stickaxlarna är bytta. Expandertapp mellan maskinchassi och kranpelare, vridhuset total renoverat med ny halsbussning kuggstänger bottenlager osv.
Kranpelare bytt, i övrigt är kranen renoverad med nya bussningar och tappar i vissa fall expandertappar, hydraulkolvar ompackade osv.
Jag har säkert glömt någonting.
I övrigt så är maskinen utrustad med Stubbehandligssystem, Dieselvärmare, Dataklave med digitech tape, Matlådevärmare, Vätskefyllda hjul runt om, slirskydd ingår.
Maskinen är ny servad med alla filter och transmissionsoljor bytta.”

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).