Gallring

Gallra själv?

40 inlägg 17419 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: Gallra själv?

hfab  
#725973Vart finns skogen?

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Hemmanstomten  
hfab skrev:Vart finns skogen?

I norrbotten.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725976Perfekt blir det aldrig så det kan du glömma. En bra tumregel är att ta hälften av träden med fokus på de minsta och sämsta. Avståndet mellan enskilda träd är inte viktigt. Det är den totala volymen på det som står kvar som spelar roll.

Användarvisningsbild

Hemmanstomten  
Skogsola skrev:Perfekt blir det aldrig så det kan du glömma. En bra tumregel är att ta hälften av träden med fokus på de minsta och sämsta. Avståndet mellan enskilda träd är inte viktigt. Det är den totala volymen på det som står kvar som spelar roll.

Finns det något enkelt sätt att uppskatta den totala volymen efter att man gallrat ut ett område?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725984Japp. Relaskop.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#726000...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:16, redigerad totalt 1 gång.

opekka  
#727127Gör du allt själv är det svårt att förlora pengar. Glesa ut så det ser bra ut. Troligen ska du ta mer än egna känslan.

Varje åtgärd du gör tar dig och skogen framåt. Jag lärde mig efterhand. Det gör du också.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727335Jag är ju sån att där det blir för glest av att ta bort något träd, där får de tvärtemot experter stå lite tätare ett tag till.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#727361lejer du bort det blir det knappt något över.

hugger du själv får du knappt 300:- per m3 vid väg.

gör du det själv kommer det bli väldigt snyggt efteråt, särskilt om du kör med en grålle.
där uppe kan du även va säker på riktiga vintrar men kanske för mycket snö?

men gör du väg som du trampar hela vintern kommer det gå bra ändå gissar jag.

stamval, gör så du tycker det blir snyggt, det kommer bli en kanonskog efter du är klar!

Användarvisningsbild

Mellberg  
#727364Vi vet ej om det är en första eller andragallring. Är det tall eller granbestånd? Först hugger du upp en stickvägen, en lämplig sträcka, om dessa inte redan finns,. Vägen bör vara minst 3 m bred. Sedan kan du ta bort vart tredje träd mellan stickvägarna och försöker få till en någorlunda jämnstamfördelning. Öva genom att banda de träd som skall vara kvar. Ta alltid bort skadade, dålig kvalite, förväxande osv. Huvudspåret skall dock vara en låggallring. :-bd

Gallrar man själv behöver man inte ta så mycket, men komma åter efter 5-6 år. För varje timme du arbetar med sågen förbättras tekniken. Finns många fina filmer här, på hur man hanterar en motorsåg. 👍

Danskar´n  
#730684När jag läser inläggen i denna tråd, kommer jag att tänka på en gubbe som tyvärr inte lever länger. Hans namn är Flemming Juncker och han var en pionjär inom många områden, men särskild inom skogsbruk. Han var dansk, så kanske inte kännd i Sverige.
Hans metod var att gallra de största träden och låta de mindre stå kvar - incl självföryngringen - som med tiden växte till stora träd. Detta kräver ju att du inte säljer enbart massaved, men låter så mycket som möjligt gå till sågverken.
Fördelen med denna metod är att man undviker att låta de första 2-3 gallringar gå till flis/ lämna kvar som oanvändbart - och därmed non-profitabla...
Denna metod ger också en grön skogsbotten med stor del lövträds föryngring och mycket humus = vacker skog.
Men det kräver också mera förberedelse - men du hade ju gott om tid?

(Flemming Juncker var ägare av Sågverket som producerade bl.a. Junckers Parkett. Det ligger i Köge på Själland/DK. En mycket begåvat och innovativ person) 🤭

Danskar´n  
#730685PS: En grålle är enligt samma Flemming Juncker eminent för småskalig gallring. Som alla vet, så går det att ställa framhjulen nära 90 grader på tväran, vilket gör det möjligt att smyyyga sig runt träden...vikten är också väldig gynnsam mot rötterna.

jannee  
#730724Rätt mycket att gallra själv och då på fritid + lite ovana, men allt går.
En fördel men även nackdel när man gallrar åt sig själv.
Man är garanterat för sparsam, många ggr så sparsam att man bör återkomma efter max 10 år.
En vis man sa en gång:
När du gallrat för dagen går du tillbaka nästa dag och ta lika mycket till, då blir det bra.
Självklart ska du i första hand ta de träd som växt sämst (låggallring)
Man gallrar bort det sämsta, inte alls viktigt att avstånden mellan träden är exakta, många ggr tvärtom.
Snitsla först in lämpliga körvägar, försök få dem så raka som möjligt.
Är det kuperat ska vägarna gå rakt upp eller ned, absolut inte på sniskan.
Bättre att ta något för bred väg än för smal, tänk på att du ska nyttja samma väg vid nästa och eventuellt nästa gallring, 4 meter är INTE för brett, minskar risken för körskador på trädrötter..
Vägkantsträd brukar dessutom alltid växa betydligt bättre än övriga.

Danskar´n  
#730727Jag har lite svårt att begripa detta sug efter att få stora maskiner in i vilken liten skog som hällst, och eftersom TS själv talar om motormanuell gallring, evt med grålle o vagn, för att få ut så stort belopp som möjligt och för att skona rötterna. Därför begriper jag inte häller "låggallrings-principet" där man tar bort det som inga pengar ger. I småskaligt skogsbruk där man visst vill ha pengar men kanske inte är så stärkt beroende av överskott, tycker jag att "Juncker-metoden", (se inlägg ovan), ger större resong. Så ut med sågtimmer och ge utrymme för de mindre träden, så de kan växa sig stora...TS talade också om att han gillade en vacker skog - och det får han inte om alla buskar och småträd ligger kvar.

Användarvisningsbild

Erre  
jannee skrev:Snitsla först in lämpliga körvägar, försök få dem så raka som möjligt.

Ska dom verkligen vara så raka det bara går?
Vinden får upp rejäl fart när den kan blåsa rätt in i ett rakt stråk.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).