Gallring

Poppel 10 år

21 inlägg 18537 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Poppel 10 år

skogshare  
#838223Praktiserade på 60-talet hos Tändsticksbolaget i Belgien som uteslutande arbetade med förädlad poppel, som ( efter vad jag kan minnas ) planterades på 8x8 m, stamkvistades  och avverkades som mycket grova träd med fin stamform efter 25 år för att sedan svarvas till fanér för tändstickstillverkningen. Hur kärnan tillvaratogs minns jag inte.

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Rulf  
#847113Har du möjlighet att uppdatera med några bilder på hur det ser ut idag?

Användarvisningsbild

skogshare  
Rulf skrev:Har du möjlighet att uppdatera med några bilder på hur det ser ut idag?

Tyvärr inte. Kanske någon annan på forumet sitter med någon värdefull information. De skogar jag arbetade i låg omkring staden Geraardsbergen / Grammont, där även tändsticksfabriken fanns. ( Tändstickstillverkningen, ser jag nu, flyttades 1998 till Ungern ). Skogschefen för Belgien hette Paul Flon och chefen för Tändsticksbolagets globala, skogliga verksamhet var jägmästare Olle Larsson. Den egenhändigt och omsorgsfullt framtagna poppelvariant som man arbetade med i Belgien hade benämningen I 214, där I:et så vitt jag kan minnas stod för Italien. Slutligen vill jag minnas att både tyskarna och fransmännen vid samma tid arbetade med 4 X 4 m förband. Vore spännande med en sakkunnig produktionsmässig jämförelse mellan de två förbandsalternativen - 4 och 8 m.

Solan  
#858098Intressant tråd har själv poppar som är 8 år och planterade lite för tätt skulle vara 1100 men blev nog 1500 st/ha är det någon som vet om poppar själgallrar sig mycket eller tål de att stå tätt.

Axl  
#858109Jag gissar att stamantalet är en avvägning mellan anläggningskostnad, medeltstam och totalproduktions. Med fler stam/ha får du högre produktion men också lite högre kostnad.

Solan  
#866241Jag läste från någon forskare att man kunde avverka popplen efter redan 14 år och sedan växer det nya beståndet ännu snabbare än det som stod från början. Eftersom det nya beståndet redan har väl utvecklat rotsystem låter det troligt. Eller vad tror ni om den tanken

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).