Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 232405 visningar 61 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
sundelius skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, det blr inte vara nåt problem :smile:

:-BD Jag skickade ett PM till Fredrik för en vecka sedan med samma fråga och han har inte återkommit i frågan så jag trodde det var komplikationer
Då kör vi tält Jens :smile:

Hej,
Detta är mitt fel och ursäkta att det blivit liggande. Vi skulle diskutera detta men annat kom emellan... :oops:

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

svampbob  
hfab skrev:
mrvimek skrev:Är då någon mer från Norrland som ska ner ?

Eventuellt.

Jag funderar också att åka och då från Umeå eller Sundsvall.

mrvimek  
#395132Ja bor i Sundsvall

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#396212Nu har även Entracon/Olssons Maskin bokat in sig på Gallringsdagarna 2016. Fler företag är på gång! Håll er uppdaterade på Gallringsdagarnas sajt

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
ImageUploadedByskogsforum forum1466166436.353768.jpg

Idag har vi haft planeringsdag i gallringsskogen. Det här blir bra! Mer bildet och video kommer!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
ImageUploadedByskogsforum forum1466587303.986338.jpg

Planeringsdag i Gallringsskogen. Nu börjar vi märka upp jämförelsecellerna. De kommer att bli stommen i områdesplaneringen. Det blir 9-10 st för olika maskinkoncept. Storleken blir 50x50 meter. Alla jämförelseceller kommer att vara avverkade och presenterade med fakta 23-24 september så att man kan, just det: jämföra!

Mellan jämförelsecellerna ligger våra partners och utställare samt demoytor där det körs under Gallringsdagarna. Väldigt pedagogiskt upplägg:-)

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
ImageUploadedByskogsforum forum1466591642.918433.jpg

En lunchpaus i planeringsarbetet. Centrala Tidaholm runt Tidan är fantastiskt fint. Här finns mycket industrihistoria och konsthantverk och det är en härlig miljö med vatten och lummig grönska. Det finns även ett litet vandrarhem här som heter "Gruvan". Jag har inte sett någon info om det på webben men det finns!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
ImageUploadedByskogsforum forum1466591896.776377.jpg

Modern industri i Tidaholm: Swedish Match tändstickstillverkning. Det finns en obruten tradition av tändstickstillverkning i Tidaholm sen slutet av 1800-talet då fabriken hette Vulcan. Idag hanteras ingen aspstock i Tidaholm. Det görs i SM fabrik i Vetlanda. Sedan fraktas stickorna hit där de doppas i tändsatsen och paketeras.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396824Att doppa tändstickorna kallas för att labba. Det var tidigare ett kvinnogöra och dessa kvinnor gick då under benämningen labbor. Tidaholm kallas därför ibland för Labbås.
/Niklas

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#396828Tack för intressant info @Niking!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#397721Hej,
Video från planeringsdagen var ju utlovad och här kommer den!
I början syns beståndet från himlen när vi filmade med drönaren, sedan förklarar jag och Torbjörn lite mer ingående om eventet och om gallringsskogen vi ska vara i.

Det kommer bli bra detta! Anmäl dig redan nu om du planerar att vara med, det underlättar för vår planering, tack! :-BD

evenemang.php

TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:
ImageUploadedByskogsforum forum1466591896.776377.jpg

Modern industri i Tidaholm: Swedish Match tändstickstillverkning. Det finns en obruten tradition av tändstickstillverkning i Tidaholm sen slutet av 1800-talet då fabriken hette Vulcan. Idag hanteras ingen aspstock i Tidaholm. Det görs i SM fabrik i Vetlanda. Sedan fraktas stickorna hit där de doppas i tändsatsen och paketeras.

Hade ni fortsatt några hundra meter mot Falköping och tittat åt andra hållet (där Rossis gatukök en gång låg), så hade ni hittat Jan-Erik Ståhls ("moppe-ståhl") butik och Moped-utställning. Jan-Erik är nu 81 år gammal och brinner ännu för sin butik och sina mopeder - trots att han sedan flera år använder gåstol. För er som gillar gamla mopeder, är detta ett utsökt besöksmål under Gallringsdagarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
1467798409_image.jpeg

Idag testar vi hur jämförelsecellerna ska mätas upp för att vi ska få rätt beståndsdata att utgå ifrån. Profesionell inventeringshjälp av skogsforummedlemmen @Tåndemåla :smile:

Mattias_sjogerdala  
#398413Hur är vädret i Velinga idag? Är det torrt i skogen eller svampväder?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#398422Lite beståndsdata från en av jämförelsecellerna:

2962 stammar/ha
Övre höjd: 15,5
Grundyta: 38
Dgv: 14,9 cm
Mrsk/ha: 244 m3sk
Medelstam: 0,08 m3sk
Beståndsålder: 31 år
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 06 jul 2016, 12:45, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).