SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

55 inlägg 32298 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

halvproffs  
#814221Björken ekonomisk etta.

Malwa Combi i 5:e generationen

r93  
#814325Snyggt halvproffs!!

Det är bland det roligaste som finns att gallra björk!!

Du har ju även lyckats med kvaliteten.

Användarvisningsbild

jessica80  
#814334Efter att ni gallrat björk - med motorsåg självklart - så glömmer ni väl inte att betala in nöjesskatten...!? 😉

Användarvisningsbild

halvproffs  
jessica80 skrev:Efter att ni gallrat björk - med motorsåg självklart - så glömmer ni väl inte att betala in nöjesskatten...!? 😉

Det har jag glömt, har du bankgironumret till skatteverket?

Användarvisningsbild

jessica80  
#814342Jo, det kan jag bara alltför väl... 😢

Användarvisningsbild

Sjögården  
halvproffs skrev:
jessica80 skrev:Efter att ni gallrat björk - med motorsåg självklart - så glömmer ni väl inte att betala in nöjesskatten...!? 😉

Det har jag glömt, har du bankgironumret till skatteverket?

Jag kan skicka det, med mitt OCR nr, det hinner jag inte glömma…😉

Användarvisningsbild

halvproffs  
#814399Kommit en bit till idag. Ska bli roligt att köra fram det och se vad det blir.

alias  
jessica80 skrev:
r93 skrev:Sedan när man tittar på er gallring så är det som vanligt… man tar alltid för lite!!!

Åkte en sväng och kollade där jag gallrade lite björk förra året… det dubbla kunde jag plockat ut!

Det är som grannen säger ”röjning och gallring av björk ska grannar göra åt varandra, dessutom ska dom helst vara ovänner”

Nej, tyvärr! Du är som många andra ett offer för den äldsta - av många - myter runt björkskötsel. D v s " du ska röja och gallra björken så hårt att du skäms - gå hem och sova på saken - och sedan ta lika mycket till".
Dessa dumheter hörde jag redan i min första skogsutbildning på 70-talet. Det var falskt då och det är falskt nu. Så länge vi sänker grundytan så hårt som är alltför vanligt idag, så etablerar vi heller inte någon lövskötselkultur i det här landet. Björken är ingen hybridasp och kan inte prestera någon grundytetillväxt att tala om när Gy sänks ner mot 10 m2, vilket är vanligt i gallring idag. Trädslaget kräver högre stamantal än dagens rekommendationer för att prestera de 10 m3sk/ha/år, som även självföryngrad vårtbjörk presterar - om den ges chansen. Tjafset om 50 procents grönkrona är överdrivet, huvudstammarna tar alltid för sig tack vare björkens unika skiktningsförmåga.
Alltför hård röjning och gallring skapar breda kronor - se bild och då tappar björkens sin toppskottstillväxt och prioriterar grentillväxt. Målet måste vara att skapa spetsiga kronor - se bild, vilket bidrar till att björken bibehåller vitaliteten i höjdtillväxten.

@jessica80:
Om 10 m2/ha i grundyta är att anse som allt för lågt så vore det intressant att höra vilka lägsta grundytor som du förespråkar vid resp. övre höjd för att bibehålla en hög löpande volymtillväxt?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

jessica80  
#912789Vi gallrar nu i Gudrun-röjningarna, vilka börja komma över 120 m3sk/ha i virkesförråd.
Utgångspunkt för förstagallring:
Aldrig före 14 m ÖH och inte före 26 m2 i Gy. Aldrig lägre än 15 m2 Gy efter förstagallringen!

Användarvisningsbild

skogshare  
jessica80 skrev:Vi gallrar nu i Gudrun-röjningarna, vilka börja komma över 120 m3sk/ha i virkesförråd.
Utgångspunkt för förstagallring:
Aldrig före 14 m ÖH och inte före 26 m2 i Gy. Aldrig lägre än 15 m2 Gy efter förstagallringen!

Hur många stammar vill du då ha före och efter första gallringen på olika boniteter?

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).