SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Gallra eller inte gallra? Del 1 - Trejegallring i G36?

10 inlägg 11966 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Gallra eller inte gallra? Del 1 - Trejegallring i G36?  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#874498Det här är en artikel i en serie där vi tittar på fem olika gallringsbestånd och sätter in dem i gallringsmallen. I vilka bestånd finns det gallringsbehov? Och skulle vi ha låtit bli att gallra något bestånd?

Här hittar du alla delar i serien "Gallra eller inte gallra".

Del 1 - Tredjegallring i G36?
Del 2 - När virkesköparen fick bestämma
Del 3 - 1100 stammar men inte gallring?
Del 4 - Ja - äntligen gallringsskog!
Del 5 - Gallringskatastrofen i G42

Del 1 - Tredjegallring i G36:a?

Här tittar vi på bestånd nr 1.
En 46-årig grandominerad skog på bra bonitet som har gallrats två gånger tidigare. I skogsbruksplanen står det ”Åtgärd: gallring”. Skogen är planterad av undertecknad 1982, direkt i grönriset samma år som den gamla skogen avverkades i februari. Skogen har vuxit bra och det har röjts, gallrats ut en björkskärm samt gallrats ytterligare en gång och då även i granen. I skogsbruksplanen står det gallring som åtgärd men hur är det med den saken? Skulle det verkligen vara lämpligt att gallra en tredje gång med tanke på att medelhöjden passerat 20 meter? Och behövs det verkligen? Finns det risk att det självgallrar om det inte gallras nu? Vi tog fram relaskopet, höjdmätaren och gallringsmallen för att kontrollera hur det ligger till. Här kommer en beskrivning av vad vi kom fram till. Lite längre ner finns en video från beståndet.

1741709533_gallra-eller-omr1-3.jpg

Beståndshistorik
Skogen är som sagt planterad på våren 1982. Det markbereddes inte innan men en grävmaskin hade lagat lite hjulspår samt rensat två mindre diken. Hygget var på drygt fem hektar och det sluttade mot söder. Relativt finkornig sedimentjord som var sandig längst upp men mer åt mjäla-hållet längst ner. Den gamla skogen som avverkats var runt 30 meter hög trots att den inte var mer än drygt 80 år gammal så bra bonitet!
Efter fem år var det ett hav av självföryngrad björk på hygget. Detta röjde jag ner helt och hållet helt enligt dåtidens praxis. Resultatet blev att man nu såg ett hav av meterhöga fina granplantor. Nästa lövröjning gjordes av min bror hösten 1991 och då sparade han en björkskärm. Vårtbjörken är fin och växer bra på de här breddgraderna.

25 år efter planteringen, 2007, gallrades beståndet första gången. Volymen dominerades av björk och min bror förröjde beståndet innan gallring. Gallringen gjordes med en Rottne H8 och det var mest björk som togs ut och i en relativt stor volym. Därefter gallrades beståndet igen efter fem år (2012) och denna gång av en stickvägsgående skördare. Det mesta av kvarvarande björk gallrades ut samt att det även gallrades i granen.

1741709186_område-1-beskrivning.jpg

Beståndet idag
Idag uppfattar man beståndet som ett näst intill rent granbestånd. Men det finns kanske 10% björk kvar av volymen samt lite självföryngrad tall på vissa områden. Björkarna är lika höga som granarna. Granen tappade höjdtillväxt efter 2018 och den påverkades negativt i flera år. Björkarna gick då ikapp eller nästan förbi i höjd. Men nu växer granen bra på höjden igen med rejäla toppskott. Övre höjden hamnar runt 24 meter när vi mäter de grövsta träden (34cm+) och det kan ju vara intressant att veta att dessa träd nu redan innehåller en kubikmeter (m3sk) per stam. Grundytan varierar mellan 32 och 38 m2 med ett snitt runt 34.

Gallringsbehov?
När vi lägger in beståndsdata i gallringsmallen för G36 så hamnar vi strax över det gröna fältet. Vilket betyder att det inte föreligger något gallringsbehov. Skogen kan alltså lugnt fortsätta att växa utan risk för självgallring och det finns inget behov av att gå in med någon åtgärd. Det skulle snarare vara direkt skadligt då man tar ner tillväxten om man skulle sänka grundytan ytterligare. Samt att man tar bort träd som istället skulle växa sig stora och värdefulla inför en inte allt för avlägsen slutavverkning.

1741709186_område-1-gallringsmall.jpg

Högriskprojekt
Att gå in och gallra i ett granbestånd med övre höjd runt 24 meter måste betraktas som ett kvalificerat högriskprojekt. Det har nu gått drygt tolv år sedan förra gallringen och beståndet har hunnit stabilisera sig sedan dess. Trots det syns en del vindfällen, toppbrott och döda träd. Stamantalet ligger runt 700 stammar per hektar vilket inte är speciellt högt och man får räkna med en fortsatt avgång även framöver. Även om man skulle köra in med en skördare på de gamla stickvägarna så glesar man ut skogen vilket ger ökad risk för stormskador, mark- och rotskador samt minskar tillväxten och volymen i den framtida slutavverkningen.

Självgallring?
Risken för självgallring på bra granboniteter är inte speciellt stor. Enligt SLU-forskare behöver grundytan upp mot 40 m2 innan undertryckta träd börjar dö av. Det finns tydligen studier som visar detta och vi ska försöka få tag i dessa resultat. Risken för självgallring är troligtvis något man väldigt sällan behöver vara orolig över i bestånd som gallrats tidigare om än bara en gång. Sedan kan man fråga sig hur stor katastrof det innebär om ett granbestånd skulle börja självgallra något tiotal år innan slutavverkning? Det är de klenaste, kortaste, undertryckta stammarna som (långsamt) dör först vilket innebär att volymförlusten är mycket ringa. Denna risk ska ställas mot risken för storm- och rotskador som ytterligare ett gallringsingrepp kan ge.

Tidpunkt för slutavverkning?
Det här aktuella beståndet har idag en totalålder på 46 år och växer på en G36:a. Virkesvolymen är ca 330 m3sk/ha. Lägsta tillåtna ålder för avverkning är enligt Skogsvårdslagen 45 år så den här skogen är rent juridiskt lovlig att hugga redan idag. Men ekonomiskt skulle det vara vansinne att ta ner skogen nu när den fortfarande växer väldigt bra. Följer man tillväxtkurvorna i gallringsmallen så ser beståndet ut att utvecklas så här:

Om 10 år
Grundyta: 43 m2
Övre höjd: 27,5 m
Virkesvolym: 480 m3sk/ha
Tillväxt kommande 10 år: 150 m3sk/ha eller 15 m3sk/ha och år

Om 15 år
Grundyta: 46 m2
Övre höjd: 29 m
Virkesvolym: 550 m3sk/ha
Tillväxt kommande 15 år: 220 m3sk/ha eller 14,6 m3sk/ha och år

Använd relaskopet – inte virkesköparen
Något som vi inser när vi har mätt oss fram genom olika gallringsbestånd är att vi inte kan lita på det så kallade ”köttögat”. D v s vår förmåga att bedöma ett bestånd bara genom att titta på det. Man behöver mäta och då är relaskopet med vars hjälp man får fram grundytan det allra viktigaste. Mät flera ytor och ta genomsnittet. Till detta behövs även uppgifter om ”övre höjd” vilket motsvaras av de grövsta stammarnas höjd. Sedan är det bara att gå in i gallringsmallen och se om det finns gallringsbehov eller ej. Att släppa in virkesköparen i gallringsskogen kan vara vanskligare. Virkesköparen har en tendens att se skogen som tätare än vad den i själva verket är och för virkesköparen är kubikmetrar och pengar här och nu viktigare än hög volym vid slutavverkningen om 15-20 år. Så mät själv och använd gallringsmallen!

1741709533_gallra-eller-omr1-1.jpg

Hur hade ”sofflocksmodellen” fungerat?
Man kan ju leka med tanken på att det inte hade planterats några granar på den här marken. Vårtbjörken i den här delen av landet (Värmland) håller fin kvalité och växer mycket bra. Björken slog till över hela området och hade den inte röjts ner och gallrats bort hade det kunnat vara ett fint björkbestånd idag. De björkar som står kvar håller jämn höjd med granarna vilket innebär en övre höjd runt 24 meter eller mer. Beakta då att jag röjde ner all björk 1987 då björkbesåndet nollställdes. Om ”ursprungsbjörken” hade fått gå upp istället hade den kunnat vara ännu högre och grövre. Tittar man i SI-tabellen för björken så hamnar den runt ståndortsindex B28.

Rätt skött och gallrat hade det nu kunnat stå ett 43-årigt björkbestånd med 500 stammar per hektar, medeldiameter på 35 cm och en medelhöjd runt 23 meter. Med en volym runt 400 m3sk/ha och hög timmerandel. Jag gissar att nuvärdeskalkylen på ett sådant alternativ hade blivit väl så bra som för granen?

1741709533_gallra-eller-omr1-2.jpg

Här finns en film från när Fredrik och undertecknad tittade på det här beståndet:

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Gallra eller inte gallra? Del 1 - Trejegallring i G36?

Vedproducent  
#874502Följer man gallringsmallen bakåt i 12 år då senaste gallringen gjordes och det utvecklat sig i närheten av detta så kan man nog inte betrakta det som annat än gallringskatastrof. Hur mycket volym har inte tappats här?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Vedproducent skrev:Följer man gallringsmallen bakåt i 12 år då senaste gallringen gjordes och det utvecklat sig i närheten av detta så kan man nog inte betrakta det som annat än gallringskatastrof. Hur mycket volym har inte tappats här?

Ja, det kan man fråga sig. De här markerna är väl inte helt olikt dina förhållanden? Jag gissar att du har nån G36:a med liknande skog? Hur många kubik borde det stå nu enligt dig och hur många m3sk kan man då förvänta sig att man har om man slutavverkar vid 60 år?

Det här är beståndet är ändå inte det värsta av vad vi har sett. Det kommer fler exempel inom kort.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Torbjörn Johnsen skrev:
Vedproducent skrev:Följer man gallringsmallen bakåt i 12 år då senaste gallringen gjordes och det utvecklat sig i närheten av detta så kan man nog inte betrakta det som annat än gallringskatastrof. Hur mycket volym har inte tappats här?

Ja, det kan man fråga sig. De här markerna är väl inte helt olikt dina förhållanden? Jag gissar att du har nån G36:a med liknande skog? Hur många kubik borde det stå nu enligt dig och hur många m3sk kan man då förvänta sig att man har om man slutavverkar vid 60 år?

Det här är beståndet är ändå inte det värsta av vad vi har sett. Det kommer fler exempel inom kort.

Ja jag vill nog säga att det borde stå i alla fall 450 kubik i det beståndet. Jo jag har jämförbara marker. Här tex. Planterat 72 så precis 10 år äldre och det står över 600 kubik per hektar.

alias  

Nog kan man fundera på hur den löpande tillväxten har påverkats av tidigare gallringar, (tänker på resultaten från GG-försöken) men det vore också intressant att se hur stor volym som är utgallrad (för att få reda på beståndets totala volymproduktion så här långt)?
Har man förlorat väsentlig del av potentiell löpande tillväxt p.g.a. högt gallringsuttag, eller har man i huvudsak bara gjort ett tidigare volymuttag av sämre betalda sortiment och till högre avverkningskostnad jmf slutavverkningsvolymer?

Om jag jämför med Södras gallringsmallar för en G36 så säger den ingfn gallring efter 22 m i ÖH och att beståndet borde stå till ca 55 års totalålder då det förväntas hålla ca 27 m höjd och 42 m2 i GY (ger 465 alt. 515 m3sk/ha beroende på om man kollar i SVO:s vanliga virkesförrådstabell för södra Sverige eller i den för välskötta bestånd).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Jl2  
#874547Här är en G36 som i dag är 36 år inklusive plant ålder. Mätte beståndet tidigare i vinter och fick en grundyta på 42 i medel. Är gallrar en gång för 9 år sedan med ett uttag på ca 35 procent och 20 meter mellan stickvägarna med en bredd på dessa på 3-3.5m.

Tanken var att göra ett litet gallrings uttag i vinter för att plocka det som börjar att tappa i höjdtilväxt och riskerar att självgallra.

Nedan är en prognos i Ingvar på beståndets hitintills faktiska uttag och dess fortsatta utveckling fram till slutavverkning.
Befinner mig i dag vid det andra gallringsutaget som förhoppningsvis ska hinnas med i vinter.
1741731725_1000023310.jpg

Här är en bild på det simulerade utfallet vid 46 års ålder.
1741731726_1000023309.jpg

Och här är en bildserie på övriga gallringsutag och slutavverkning.
1741731725_1000023305.jpg

1741731725_1000023304.jpg

1741731725_1000023306.jpg

1741731719_1000023307.jpg

1741731724_1000023311.jpg

Och slutligen en film.

Användarvisningsbild

Stavve  
#874759Ett sidospår, hur får man tag i INGVAR nuförtiden? https://www.skogforsk.se/rad--stod/besl ... yg/ingvar/ Hade det på en tidigare dator.

Kan du skicka en fil för installation? Tyckte det var ett ypperligt verktyg för gallringsbestånden.

Användarvisningsbild

Jl2  
#906093[att
Jl2 skrev:Här är en G36 som i dag är 36 år inklusive plant ålder. Mätte beståndet tidigare i vinter och fick en grundyta på 42 i medel. Är gallrar en gång för 9 år sedan med ett uttag på ca 35 procent och 20 meter mellan stickvägarna med en bredd på dessa på 3-3.5m.

Tanken var att göra ett litet gallrings uttag i vinter för att plocka det som börjar att tappa i höjdtilväxt och riskerar att självgallra.

Nedan är en prognos i Ingvar på beståndets hitintills faktiska uttag och dess fortsatta utveckling fram till slutavverkning.
Befinner mig i dag vid det andra gallringsutaget som förhoppningsvis ska hinnas med i vinter.
$matches[2]

Här är en bild på det simulerade utfallet vid 46 års ålder.
$matches[2]

Och här är en bildserie på övriga gallringsutag och slutavverkning.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

Och slutligen en film.

Har nu börjat att plocka undertryckta träd i detta bestånd. När jag tittade i skogsbruksplanen ser jag att jag skrivit fel ålder på beståndet, 34 år ska det vara.
Träden jag tar ner har tappat en hel del i tillväxt och är mellan 12-15m medan dom flesta kvarvarande träden är 19-20m. Har en del ekar i beståndet som jag skulle tagit ner för 10år sedan men det blev inte av och nu börjar dom bli ifrån växta av granen. Jobbiga att få ner nu utan att skada det jag vill ha kvar.
1770512034_1000024406.jpg

1770512034_1000024411.jpg

1770512032_1000024416.jpg

1770512036_1000024425.jpg

Användarvisningsbild

Jl2  
#908763Färdiggallrat gran i ovanstående bestånd och har börjat köra ut.
Har inte mätt grundytan än då jag har en del ekar att fälla också men skulle tro att uttaget är lite högre än jag tänkt från början.
$matches[2]

Har även hunnit med att plocka undertryckta träd i två andra bestånd så det blev strax över 2ha i vinter.

Lite fler bilder från ett av dom andra bestånden, gran 40år övre höjd ca 23m, grundyta före åtgärd 47 och efter gallring 43.
$matches[2]

1775476329_1000024519.jpg

Och slutligen en bild på där det var som tätas med en grundyta på över 50.
1775475873_1000024531.jpg

Användarvisningsbild

Jl2  

En liten video från det 40åriga beståndet, inte ett övre höjdsträd men det var med uppe i det övre krontaket.
Tog ned det stod lite tätt och var rätt så krokigt och så vile jag kolla höjden så att jag mäter ungefärlig rätt. Granen var 22.3m.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).