Gallring

Skador i gallringsbestånd

8 inlägg 1314 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Skador i gallringsbestånd

Stolle  
#907932Hej!
Jag har tittat på en skogsfastighet där det är en stor population av kronhjort vilket jag även fick bekräftat när jag tittade till gallringsbestånden.

Min bedömning är att ca 30-40% av alla stammar har nya eller gamla skador.

Hur ska man tänka här?

Kommer granen få röta och dö innan uppnådd ålder för avverkning?

En mycket stor andel av fastigheten är R2 och G1 där mycket är gran.

Bifogar lite bilder.

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Skador i gallringsbestånd

JANERIKA  
#9079351 Verkar som att tvärtemot mäklarkårens lockrop skogsmarkspriserns är på väg ner igen.Pga höjd ränta och fallande rotnetta pga inflation.Dvs betala inte förmycket för fastigheten.Kanske förhandlings läge i ditt fall?

2 Har haft betskadad skog som du beskriver .Den gången blev det varken röta eller döda träd.Beror nog på om förutsättningarna i övrigt.Tork och bonitet.Sålde senare dessa bestånd som leveransrotköp till ett lokalt sågverk.Inget klagomål på kvaliten den gången.
3.Skaffa en skarp hund / jägare och eleminera problemet.
Inga hjortdjur gillar att man jagar dom aktivt.Då bytter dom område😇 och någon annan får problemet.
4 Marken är ju inte värdelös utan man kan börja om med nya bestånd.Något vi fick lära oss vid Gudrun .
Mvh JEK

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#907936Ja det är ett elände med dessa kronhjortar. Jag har ett område jag kört precis nu i dagarna där skogen växt väldigt bra men tyvärr fläckar med extrema hjortskador. Jag har även bestånd jag gallrade för 25 år sen som i dag är 55 år gamla, Jag har inga träd som dött helt. Dom lämnar tillräckligt med bark för att dom ska överleva. Det blir heller ingen synlig förändring av tillväxten. Men skadan i rotstocken finns där och det är bara att hoppas den stannar i första stocken, Sen drar det ju in röta i beståndet och det är ju stor risk att det följer med även i nästa generation skog.

Användarvisningsbild

Stolle  
#908061Tack för svar.
Fastigheten är dryga 50ha så något större jakttryck är väl inte så lämpligt men kanske samråd med grannfastigheter är ett alternativ.

TS
Användarvisningsbild

Stavve  
Vedproducent skrev:Ja det är ett elände med dessa kronhjortar. Jag har ett område jag kört precis nu i dagarna där skogen växt väldigt bra men tyvärr fläckar med extrema hjortskador. Jag har även bestånd jag gallrade för 25 år sen som i dag är 55 år gamla, Jag har inga träd som dött helt. Dom lämnar tillräckligt med bark för att dom ska överleva. Det blir heller ingen synlig förändring av tillväxten. Men skadan i rotstocken finns där och det är bara att hoppas den stannar i första stocken, Sen drar det ju in röta i beståndet och det är ju stor risk att det följer med även i nästa generation skog.

Intressant - har du någon uppfattning nu hur stora skadorna är dvs andel träd med röta/annan skada som är orsakade av barkskavet (som då verkar uteslutande vara kronvilt)? När kommer du att ta ned dessa bestånd som idag är 55 år?

Har sett flera dylika bestånd med ung gran - ca 25-35 år där drygt en tredjedel är barkflängda. Har alltid funderat över hur det sedan blir vid slutavverkningen.

Användarvisningsbild

Stavve  
Stolle skrev:Tack för svar.
Fastigheten är dryga 50ha så något större jakttryck är väl inte så lämpligt men kanske samråd med grannfastigheter är ett alternativ.

Varför skulle inte jakt vara ett lämpligt sätt att minska de bekymmer du beskriver? Problemen blir väl inte mindre signifikanta för att den totala arealen upplevs liten?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908115Är väl bara att jaga, har ingen förståelse för varför inte jakt sker i samlagda områden.

Användarvisningsbild

Knagge  
#908249En del jägare älskar att ha höga klövviltstammar de ser inte skadorna på skogen som ett problem bara att plantera gran säger dom.
Dom tycker att ett högt jakttryck på viltstammen är att stjäla från den gemensamma tillgången viltstammen.
Detta är min uppfattning och det är svårt att få vissa jägare att ändra sig.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).