Gallring

Mest prisvärda gallringsgrupp

56 inlägg 22283 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda gallringsgrupp

skogsjan695xl  
#883281Att ta en gallrings skördare att köra slutavverkning med är kanske inte så bra idé ändå. Visst det kostar en trailer extra för den skördaren. Men nyttja samma skotare i gallringen och slutavverkningen.
En mindre skördare i slutavv blir inte bra. Det blir högre stubbar, den får krångla mer vid kvistiga träd. Eventuellt manuell huggning (kostar extra) Det slirar mer och riskerar att få aptera mer massaved än nödvändigt.
Nej nyttja en gallrings maskin i gallring och en slutavverkare i slutavverkning.
Det lönar sig i slutändan. Jag märker själv vilken stor skillnad det är på mina egna maskiner i olika avverkningar.
Det är ju som att man hyr en 1,5ton grävare för att gräva rabatter och sen bygga väg med samma maskin bara för att man ändå har den på plats.

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
skogsjan695xl skrev:Att ta en gallrings skördare att köra slutavverkning med är kanske inte så bra idé ändå. Visst det kostar en trailer extra för den skördaren. Men nyttja samma skotare i gallringen och slutavverkningen.
En mindre skördare i slutavv blir inte bra. Det blir högre stubbar, den får krångla mer vid kvistiga träd. Eventuellt manuell huggning (kostar extra) Det slirar mer och riskerar att få aptera mer massaved än nödvändigt.
Nej nyttja en gallrings maskin i gallring och en slutavverkare i slutavverkning.
Det lönar sig i slutändan. Jag märker själv vilken stor skillnad det är på mina egna maskiner i olika avverkningar.
Det är ju som att man hyr en 1,5ton grävare för att gräva rabatter och sen bygga väg med samma maskin bara för att man ändå har den på plats.

Nog rätt lungt för den tar träd upp till 60-70cm och såpass grov stam är det inte i slutavverkningen🌲 sen kör jag ju netto så det påverkar inget oavsett👍

TS

Tralsmo  
#883366När de gäller gallring så är de inte viktigaste att nettot blir bra.
De viktigaste är att gallringen blir bra utförd å då är dom löjligt låga flyttkostnaderna inte särskilt viktigt om man ser till resultatet på gallringen.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
Peter_Högdahl skrev:
skogsjan695xl skrev:Att ta en gallrings skördare att köra slutavverkning med är kanske inte så bra idé ändå. Visst det kostar en trailer extra för den skördaren. Men nyttja samma skotare i gallringen och slutavverkningen.

Nog rätt lungt för den tar träd upp till 60-70cm och såpass grov stam är det inte i slutavverkningen🌲 sen kör jag ju netto så det påverkar inget oavsett👍[/quote

Att den tar såpass grovt spelar ingen roll egentligen, den är oavsett inte byggd att ta såna träd. Mäter dåligt på både längd och dia. Slirar och håller på.
Men jag förstår resonemanget, men resultatet blir helt olika om men har rätt maskin på rätt ställe.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
skogsjan695xl skrev:
Peter_Högdahl skrev:

Nog rätt lungt för den tar träd upp till 60-70cm och såpass grov stam är det inte i slutavverkningen🌲 sen kör jag ju netto så det påverkar inget oavsett👍[/quote

Att den tar såpass grovt spelar ingen roll egentligen, den är oavsett inte byggd att ta såna träd. Mäter dåligt på både längd och dia. Slirar och håller på.
Men jag förstår resonemanget, men resultatet blir helt olika om men har rätt maskin på rätt ställe.

Om det nu inte är en "mellan"maskin då så den är avsedd för båda ändamål,vet bara att det är nån modell av Ecolog

TS

hfab  
Peter_Högdahl skrev:Om det nu inte är en "mellan"maskin då så den är avsedd för båda ändamål,vet bara att det är nån modell av Ecolog

Jag har kört en hel del med ecolog 560 med logmax 5000 och komatsu 911 med C93
Det anses väl vara mellan maskiner.
I mitt tycke är dom för stora för gallring och för små för slutavverkning.

Men är du mest intresserad av pengar här och nu, så blir det nog bra.

alias  
hfab skrev:
Peter_Högdahl skrev:Om det nu inte är en "mellan"maskin då så den är avsedd för båda ändamål,vet bara att det är nån modell av Ecolog

Multiverktyg kan ju hjälpligt lösa flera olika arbetsuppgifter, men de är sällan de optimala verktygen för någondera.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
hfab skrev:

När det handlar om mindre än 100kubik uttag i gallringen så ser jag inte behovet att ta dit en maskin till,en annan sak om det var 1a gallring och mer virke skulle plockas ut 🌲

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#883409Ja är det så lite avverkning blir det lite annan sak.
Men är det den Ecologen jag tror det är på VVDS så är det ett logmax 5000 på den.
Jag känner han å kan väll säga som så här att det är inte mycket erfarenhet av gallring där bakom spakarna.
I dessa kretsar är han mer klassat som rot nisse å kör med gamla grejer.
Ta ett råd och åk å titta på nån gallring dom gjort å få uppfattning själv. Det kan ju självklart ha ändrat sig genom åren.

Användarvisningsbild

Hypro450xl  
#904710Efter första gallring, detta fungerar väldigt bra för oss.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Hypro450xl skrev:Efter första gallring, detta fungerar väldigt bra för oss.

Ser fint ut 🌲
Jag gjorde ju en andragallring denna gång så nu får det stå och växa till sig minst 20-30 år👍

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).