Gallring

Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

56 inlägg 20414 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765963Inget bra förslag tyvärr. Det var en svunnen tid när man fällde åt maskinerna och ska det göras ska fällare och maskinförare vara väl samspelta. Ursprunget till tråden var väl att ersätta gallringen med en hårdhänt sista röjning?

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Rossignol  
jl skrev:
Rossignol skrev:
Jag har ett bestånd som blev förstagallrat för sent är 2010. Då bestämdes att vi inte skulle gallra så hårt utan istället göra en 2:a-gallring relativt snart. Den 2:a-gallringen blev aldrig av. Nu är det för högt. Maskiner vågar jag inte släppa in i det beståndet. Jag har för dåliga erfarenheter från de jobb de gjort hos mig. Men det innebär att jag nu ser undertryckta träd. Jag funderar på att ta bort en del med motorsåg. Mestadels klena granar samt i stort sett all björk, som också är klen. Går det att få någon ekonomi i att göra det? Eller kommer förtjänsten först vid slutavverkningen? Jag har bilväg som går igenom beståndet som är planterat ca 1984.

Om det går att få ekonomi i det beror lite på vad man har för förväntningar.
Själv tycker jag att göra en första gallring och sen bara gå in och plocka träd som börjar att bli undertryckta passar perfekt om man är självverksam och gillar att manuell jobba i skogen.

Efter första gallringen och när jag ser att det börjar bli lite träd som inte hänger med i höjdtillväxten brukar jag gå in och plocka ut 4-6 fub/ha ungefär.
Att kvista, brossla och köra ut 1fub tar mig då ungefär 1,25 - 1,5 tim i tid, om man då räknar med ett pris på massaveden på 375kr/fub så har man en timlön på ca 250-300 kr/tim vilket jag inte tycker är så illa om man jämför med annat manuellarbete jag gör i skogen.

Dessutom håller man slutenheten i skogen hög och uppnår på det sättet en hög tillväxt, och skulle man missa några träd som står och självgallrar (vilket man med rätt stor sannolikhet kommer att göra) så är det inte hela värden.

Här är en bild på ett bestånd som är skött på detta sätt, är i dag 50 år och har en övre höjd på ca 27m stammantal har jag ingen aning om och i april 2019 stod där enligt laserscanningen ca 540m3sk/ha.
1658275897_img_20220719_194429.jpg

Mycket intressant beräkning som jag uppskattar mycket.

Hur lång tid går det mellan dina "plockningar"?

Hinner du minst 5 hektar (dvs jobbar ca 37,5 timmar) på en vinter så kan du ju sälja både massaved och klentimmer. Det förbättrar kalkylen avsevärt.

Det bestånd jag beskrev i min skog skulle passa perfekt för detta.

TS
Användarvisningsbild

edlundp  
#773329En fråga gällande gallringsfritt. Ursäkta att jag lånar tråden.

Har ett nyplanterat hygge med 2000 stam/ha med G21-G25-marker. Rena granplanteringar där det blir inslag av löv. Är det lämpligt för gallringsfritt eller är det för låg bonitet för att köra så många stam? Tänker givetvis röja ganska hårt där, företrädesvis i lövet men gillar inte tanken på att ha in maskiner och gallra där.

En annan fråga, någon som har uppskattning av vad man borde kunna uppnå i m3sk/ha i slutavverkningsbar ålder för SI G21-G25?
Är uppe i Västernorrland, 110 möh ute i kustbandet.
//Peter

Skogsöga  
#773340edlundp. Tittar man i gallringsmallar, t.ex. på Skogskunskap.se, så landar de på 6-800 stam/ha. Detta nästan oavsett bonitet, det är omloppstiden som är skillnaden. Själv siktar jag på 1100 dvs. ca 3 meters förband. Jag gör all gallring manuellt och skotar med traktor och vagn, behöver max 2,5m väg så i praktiken blir det stickvägslöst.
För att få en skaplig timmer andel i slutändan, utan att behöva förlänga omloppstiden allt för mycket så är det nog de trakterna du behöver komma till. Du kommer alltså att behöva ta bort drygt häften av granen, det ska ju vara minst 10% löv i bestånden numera, Har du mycket lövuppslag kommer det att bli mycket röjning innan beståndet sluter sig.
Boniteten för G20-24 är 4-5m3sk/ha/år, lägsta slutavverkningsålder 65-70 år. Om vi räknar med snitt på 4,5m3, 70 år och att 80% av optimal tillväxt uppnås får vi 4,5*70'0.8= 252m3sk. Mycket om och men och parametrar att ta hänsyn till men som en grov uppskattning tror jag det duger.

#773687Räkna med att gallringsfritt blir stamtätt. Det kan aldrig se lika ut som ett gallrat bestånd. Själva tanken med gallringsfritt är att det du förlorar i dimensionsutveckling vinner du i ökad total volym.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Räkna med att gallringsfritt blir stamtätt. Det kan aldrig se lika ut som ett gallrat bestånd. Själva tanken med gallringsfritt är att det du förlorar i dimensionsutveckling vinner du i ökad total volym.

Blir väl även gallringsfritt om man röjer hårdare ?

#773745Det blir det ju men då tappar du den volym du skulle fått ut i gallring utan att få något mer i slutavverkning.

Användarvisningsbild

skogshare  
Skogsola skrev:Räkna med att gallringsfritt blir stamtätt. Det kan aldrig se lika ut som ett gallrat bestånd. Själva tanken med gallringsfritt är att det du förlorar i dimensionsutveckling vinner du i ökad total volym.

Med optimala stamantal/ha (förmodligen omkring 800 för gran) får du vid gallríngsfritt både(!) en utmärkt dimensionsutveckling, som ligger nära den för gallrad skog och en betydlig större total gagnvirkesvolym än i gallrade bestånd. Samtidigt minimeras riskerna för stormfällning, borreangrepp, körskador och rötangrepp. I båda fallen bör givetvis alltid produktionsmässigt optimala omloppstider eftersträvas.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Det blir det ju men då tappar du den volym du skulle fått ut i gallring utan att få något mer i slutavverkning.

Men när gallring knappt lönar sig samt riskerar tillföra skador på det ena eller andra viset. Tänker först och främst på gran då.

jannee  
#773864Plantera glest, max 1500 - 1600 plant/ha nyttja också den självföryngring av löv.
Röj så pass hårt att din 1:a gallring endast blir lövet (björk).
Senare gör du eventuellt en sista gallring, allt avgörs av hur hårt du röjt, om du har något löv kvar och hur många av granplantorna som tog sig. :-bd

#773868Vi pratar på minst 50 års sikt. Det är möjligt att framtidens gallringar blir både skonsamma och lönsamma. Men röjer man rejält så har man handlingsfrihet.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).