Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH

jl skrev:Rossignol skrev:
Jag har ett bestånd som blev förstagallrat för sent är 2010. Då bestämdes att vi inte skulle gallra så hårt utan istället göra en 2:a-gallring relativt snart. Den 2:a-gallringen blev aldrig av. Nu är det för högt. Maskiner vågar jag inte släppa in i det beståndet. Jag har för dåliga erfarenheter från de jobb de gjort hos mig. Men det innebär att jag nu ser undertryckta träd. Jag funderar på att ta bort en del med motorsåg. Mestadels klena granar samt i stort sett all björk, som också är klen. Går det att få någon ekonomi i att göra det? Eller kommer förtjänsten först vid slutavverkningen? Jag har bilväg som går igenom beståndet som är planterat ca 1984.
Om det går att få ekonomi i det beror lite på vad man har för förväntningar.
Själv tycker jag att göra en första gallring och sen bara gå in och plocka träd som börjar att bli undertryckta passar perfekt om man är självverksam och gillar att manuell jobba i skogen.
Efter första gallringen och när jag ser att det börjar bli lite träd som inte hänger med i höjdtillväxten brukar jag gå in och plocka ut 4-6 fub/ha ungefär.
Att kvista, brossla och köra ut 1fub tar mig då ungefär 1,25 - 1,5 tim i tid, om man då räknar med ett pris på massaveden på 375kr/fub så har man en timlön på ca 250-300 kr/tim vilket jag inte tycker är så illa om man jämför med annat manuellarbete jag gör i skogen.
Dessutom håller man slutenheten i skogen hög och uppnår på det sättet en hög tillväxt, och skulle man missa några träd som står och självgallrar (vilket man med rätt stor sannolikhet kommer att göra) så är det inte hela värden.
Här är en bild på ett bestånd som är skött på detta sätt, är i dag 50 år och har en övre höjd på ca 27m stammantal har jag ingen aning om och i april 2019 stod där enligt laserscanningen ca 540m3sk/ha.
Skogsola skrev:Räkna med att gallringsfritt blir stamtätt. Det kan aldrig se lika ut som ett gallrat bestånd. Själva tanken med gallringsfritt är att det du förlorar i dimensionsutveckling vinner du i ökad total volym.
Skogsola skrev:Räkna med att gallringsfritt blir stamtätt. Det kan aldrig se lika ut som ett gallrat bestånd. Själva tanken med gallringsfritt är att det du förlorar i dimensionsutveckling vinner du i ökad total volym.
Skogsola skrev:Det blir det ju men då tappar du den volym du skulle fått ut i gallring utan att få något mer i slutavverkning.