Gallring

Dags att gallra eller vänta?

21 inlägg 8307 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Sjögården  
#758087
Mangan skrev:Tog en sväng genom delar av ett bestånd på 12,4 ha som står som gallring 2024 och framåt i planen. Tror det är G28, men just här är det gammal inäga.

Har själv röjt det för många år sedan, så det blev väl för klent röjt som vanligt. 😀

Mätte med pinne och stegade och ca 11m högt. Drygt halva är grönkvist.

1652434807_img_20220512_170107_077.jpg



Dags att starta sågen till hösten? 🤔 Kanske man hinner 1-2 hektar om inte annat kommer emellan. Ser ganska lättjobbat ut, och nära gården.

Hinner du så gallra alltihop lite försiktigt, hinner du inte så röj en gång till.
Nettot är nog detsamma men det måste nog göras rätt snart.
Om du inte vill producera ”gärsgårdstrinner” förstås 😉

Malwa
Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760163 Ja, nu har jag varit ute och mätt höjden. Det är ett stort område, och då växer det ju inte så bra på alla ställen, finns en del kullar där den självsådda tallen dominerar, och där är det inte så högt såklart. Men blir nog en del fina tallar ändå, trots det hopplösa betestrycket i ungdomen.

Men det finns flera hektar där övre höjd är 12 m. Min dumme fan glömde såklart ta med relaskopet, så får återkomma om grundyta.

Det planterades innan jag köpte, men på flygbilden från år 2002 så ligger det grotvältor kvar på hygget.

$matches[2]


Säg att det är planterat med 2 år gamla plantor år 2002, då borde totalåldern vara 22 år nu. Med övre höjd på 12m får vi G38(!) på stora delar. Planen säger G28. Delvis stenröjda marker och även någon fornlämning (stenmur, grunder).

Eftersom de gjorde en laserskanning i vintras (hurra!), så tog jag grundytan från denpå 21 m2/ha. (Edit: tror inte de har med grundytan från skanningen...) Vet inte hur bra det stämmer, måste gå och mäta själv. Men i alla fall, då ser det ut såhär (2000 stammar/ha, 22 totalålder och 12 övre höjd):
1654682760_skaermbild_fran_2022-06-08_12-05-38.png


Så då är det inte ännu något gallringsbehov... 🤔

Kanske man får uppleva att slutavverka detta? Min pension känns tryggad. 😎

Om någon är intresserad av att komma förbi och kika, säg gärna till! Länge sedan jag träffade skogsfolk. Långväga gäster kan erbjudas övernattning. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mellberg  
#760168 En förstagallring bör utföras innan ÖH passerat 15 meter. Är det mycket stamtätt eller rikligt med underväxt, kanske du skall börja med att underröja hela området. Sedan kan du börja gallra de bästa bitarna. Klarar du 2,5 ha om året är du klar ganska precis när ÖH passerar 15 meter.

Hur många gallringar, planerar du att göra på din G38?

Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761582 Jaha, då har jag varit ute och mätt med relaskopet. Enliga vinterns laserskanning är grundytan ca 21, men när jag relaskoperade fick jag det till runt 35! Kontrollmätte relaskopet, snöret var såklart 6-7cm för långt. Men drar vi av 20%, så blir det ändå än grundyta på 28. Detta var i de bördigare delarna av beståndet, fanns delar där det var neråt 20 också.

Så då blir det såhär:

1655822526_skaermbild_fran_2022-06-21_16-41-08.png
1655822526_skaermbild_fran_2022-06-21_16-41-16.png


Dags att gallra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Iskog  
#761683 Utan att ha sett beståndet med ögat utan endast baserat på bilden och beståndsdatan kanske det vore lämpligt o helt enkelt gallra bort "skiten" och klena stammar och sedan låta resten stå och svälla till en fet kubikfabrik? Granen tenderar ju inte att bli så gammal mera.

Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762004 Tycker ändå granarna klarar sig bra här, har 100 årig gran/tall skog som verkar rätt frisk fortfarande. Vi har inte så stora problem med barkborre här på västkusten. Men den borde nog huggas, lite för fin dock...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).