Gallring

1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

34 inlägg 4511 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Nu när man ser alla toppbrott som orsakats av snön är det just där man skött gallringarna bra, träden står på vettiga avstånd och var frodiga, medans där det är ogallrat och träden står på tok för tätt - inga toppbrott.
M.a.o. hur man än gör blir det aldrig riktigt bra.

Är bestånden röjda och gallrade i tid så är det inga stora problem men är det som i detta fallet eftersatt så blir det naturligtvis annorlunda.

Malwa skogsmaskiner för gallring

dalatrafik  
jannee skrev:Nu när man ser alla toppbrott som orsakats av snön är det just där man skött gallringarna bra, träden står på vettiga avstånd och var frodiga, medans där det är ogallrat och träden står på tok för tätt - inga toppbrott.
M.a.o. hur man än gör blir det aldrig riktigt bra.

Så är det såklart. Men jag har inget ansvar i hur detta beståndet ser ut, och är dessutom väldigt nöjd i vilken effekt en riktigt hård förröjning hade. Många är vi nog där, att försöka göra det bästa av vad vi har :)

Idén med att göra en försiktig låggallring i detta skedet är inte bara att härda beståndet mot vind och snö, det är också en försiktighetsåtgärd; om häften av alla träd skulle blåsa omkull så har jag fortfarande en acceptabel grundyta. Skulle jag satsat allt på ett kort och ställt isär det ”riktigt” så skulle jag naturligtvis lejt en skördare för uppdraget. Vidare så får jag chansen att skapa fina förutsättningar för mig och mina barn genom fysiskt arbete. Egenvärdet i det kan åtminstone inte jag själv sätta ett pris på.

Jag väljer att fokusera på det positiva i dessa två hektar. Jag får sk. egentid, köra traktor, köra motorsåg, ägna mig åt fysiskt arbete som på sikt ger en bra lön, tallarna i beståndet är oerhört raka kvistfria och ser ut att bli en kvalitétsmässigt jättefin skog!

TS

dalatrafik  
#743618 Igår blev det ett ryck i skogen! Min gamla mentor och virkesköparkollega hade vägarna förbi med sin Valmet 502 och Hypro 300. Jag bad honom ge ett handtag och sex timmar senare var en 3-4 dagsverken avklarade! Jag började nästan känna en viss hopplöshet med att hinna klart detta i år. Jobbet, familjen och skidåkning kommer lite ivägen..

Hur som helst var det en fin dag i skogen. Enligt kompisen var det en perfekt Hypro-huggning; Långa kvistfattiga stammar, stamtätt, en bred ledningsgata så sorteringen får utrymme och det är ”slätt” = lätt att gå/vinscha.

Jag har huggit och skotat ca 70 fub, utöver de 20-25 vi högg idag. Jag tror att ungefär 2/3 är klart volymmässigt. Alltså till synes stort uttag. Men kollar man grundytan är det fortfarande många träd kvar (för många enligt mallarna). Jag tror min uppskattning av medelstam är hyffsat korrekt, däremot har jag nog kraftigt undervärderat stamtätheten.

TS
Användarvisningsbild

tallifjant  
#743656 Tycker det ser kanonfint ut efter dig/er!
Jag är formad av gamla skolan att man inte ska plocka ut för mycket virke och ved på samma gång. Ledningsgator är bra skydd för resterande skog ibland. Kämpa på där ute 🤜🤛

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).