Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

238 inlägg 23520 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#731157 😀 Tack för bilderna, Älgfoderodlare!
Vi fick lite regn också tidigt på morgonen men till sist hade jag väldigt trevlig skogsdag, det blåste så pass bra.

Stamformen syns väldigt bra på efterbilden. Sammt att det verkligen kräver ingen röjning 👍 👍 .
😥 Här i skogarna vinner björk alltid så tallungskogarna måste lövsaneras väldigt tidigt.

Älgarna bryter mest toppar i 2-2,5 m höjden så denna åtgärd kan även rädda kvaliten i hela bestånds nivån så det lönar sig nog stamkvista ungskogen.
Att rådet fortfarande är att det lönar sig kvista endast allra bästa tallarna för att produsera kvistfria brädor låter nu minst sagt ineffektivt.. 🙃

Malwa skogsmaskiner för gallring
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
HannuRöj skrev:😀 Tack för bilderna, Älgfoderodlare!
Vi fick lite regn också tidigt på morgonen men till sist hade jag väldigt trevlig skogsdag, det blåste så pass bra.

Stamformen syns väldigt bra på efterbilden. Sammt att det verkligen kräver ingen röjning 👍 👍 .
😥 Här i skogarna vinner björk alltid så tallungskogarna måste lövsaneras väldigt tidigt.

Älgarna bryter mest toppar i 2-2,5 m höjden så denna åtgärd kan även rädda kvaliten i hela bestånds nivån så det lönar sig nog stamkvista ungskogen.
Att rådet fortfarande är att det lönar sig kvista endast allra bästa tallarna för att produsera kvistfria brädor låter nu minst sagt ineffektivt.. 🙃

- Ja, även detta bestånd var ganska hårt betat. Vissa hade 2 - 4 toppbrott som rätat upp sig bra. Där jag står är en skapligt viltstig för både Älg o Rådjur. Färska spår när jag kom dit idag. Det ligger lite avsides och efter planteringen så gick det inte så bra. Men det fanns lite rester av små Tallar o Granar samt blev en hel del självföryngring. Så nu har det börjat arta sig. Och, - Ja, varför inte stamkvista fler när man ändå gör det i ett bestånd ! Man vet ju aldrig vilka som det kan bli avgångar med över tid. Jag satsar ju även på att ha lite högre stamantal framtill en tänkt ( förhoppningsvis) slutavverkning, o då gör det inget om man kan ha ett helt bestånd av samma kvalitet.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731191 Jag brukar som oftast höstplantera, upplever att det har gett högre överlevnad vilket även vissa experter säger. Så i Torsdags förbarmade jag mig över de sista ca. 140 - 150 plantorna jag hade kvar av Contorta. De har överlevt 2 vintrar endast vattenslagna i en balja i jordkällaren. Jag har tagit fram dom på våren o de har fått stå ute över sommaren o flera gånger tänkt sätta dom, men inte riktigt kommit på vart. Så har vintern kommit o de har åkt in igen. Men i år vart det av.
Men helt otroligt att dessa överlevt denna behandling. En verklig fysisk o biologisk uthållighetskamp må man då säga.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731195 Ibland måste man ta sig en funderare på om det här med skogen har gått lite för långt ?
Frugan ringde alldeles nyss o undrade om jag sov. - Nej sa jag, jag sitter o klänger kott. " - Du är inte klok !", vart hennes kommentar. Varför ? - Jo, jag jobbar natt nere i Mora, o gjorde så nu i helgen, med börjar Fred. kväll. Så efter att jag kom hem igår, så sov jag fram till ca. kl. 14.15 Lörd. em. Sen hängde jag tvätt, kollade på SFo, käkade, duschade, tankade bilen o for till jobbet. Jobbade från 20.45 till 07.10 idag på morgonen. Åkte ner till en mack för en kopp kaffe o for sedan över Älvdalen / Lillhärdal till Sveg.Var här uppe vid 09.45. Åt frukost, bytte om o for så ut o stamkvistade. Hemma vid 13.40. Började elda, torkade blöta kläder, började klänga kott, satt på Rådjurspass från 16.30 o fram till 18.50. Hem, käkade o fortsatte klänga kott, elda o kolla SFo o gör några inlägg. Fortsätter klänga kott. Det som inte är klokt enligt frugan, är att jag fortsätter att tänka på träd o skog, efter att ha varit vaken i över 32 timmar. Men det har blivit en vana o så ser de dagar ut när jag går av jobbet o åker hit upp. Skog, skog o åter skog ! Man har ju bara ett liv, varför inte göra det mesta av det så länge man kan ? Och helst då mest för andra ! Men nu tror jag att jag ger mig för idag. Klockan på ringning 07.30. Ska bli fint skogsväder. Stamkvistning väntar.
God natt !

isteskog  
#731197 Du är inte klok på en fläck du, älgodlarn ..... 😀 😀 Verkar som det finns fler här på forat som lider av samma åkomma ..... 😉

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
isteskog skrev:Du är inte klok på en fläck du, älgodlarn ..... 😀 😀 Verkar som det finns fler här på forat som lider av samma åkomma ..... 😉

- Ja, jag skulle helst se att det blev en epidemi av "skogstokar" som vart mer verksamma i sin egen skog ! Det är ju inga oöverstigliga färdigheter man behöver skaffa sig för att göra det. För även om skogsbruk bör o skall bygga på 100 % kunskap. Så kan utförandet / vårdandet skapas med 50 % teknik / utrustning o 50 % med hjärta / känsla.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731267 Ytterligare en dag i skogen. Efter drygt 6 timmar är det skönt att komma hem. Lika blöt som i går, fast inifrån.

isteskog  
#731273 Idag var det en härlig skogsdag! Till och med roligt att plantera, fast jag började med en dryg halvtimmas stamkvistning .... 😉

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
isteskog skrev:Idag var det en härlig skogsdag! Till och med roligt att plantera, fast jag började med en dryg halvtimmas stamkvistning .... 😉

Verkar som att du också fått smittan "isteskog" ! Det ger en j . . ligt skön känsla efteråt, att ha gjort något som kan bli bestående i flera decennier i framtiden. Vår roll för framtiden, som skogsvårdare / skogsbrukare, är det nog få som matchar! Bara hoppas att vi blir erkända / ihågkomna för det jobbet också ! Klimathotsivrare, Gretor o Taxonomiadministartörer gör inte vårt jobb ! Det är vi som är där i skogen, som ger dom den kredit som vi egentligen borde ha. Hoppas att de inser det o låter oss fortsätta med det. Det är ju trots allt det som de önskar o vill ha, vi gör o låt oss göra det i fred ! Vi har nog koll på läget, det är därför vi gör det vi gör ! Varför skulle vi inte måna om den skog vi äger ?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731908 Så sitter man här igen ! Inte mera klok än förra veckan, men ack så mycket mer frörik.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731914 - Ja, nu vart det ju inte som man tänkt sig. Väntar på svar från både öst o väst. En part har kväll, den andra morgon. Olika fröer o kvantitet. Ca. 34,5 timmar sömnlöst nu. Frugan har förmodligen mer rätt än jag !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#732511 Nu kan jag bara hoppas på att Lärkfröerna är på väg. Långväga o med strul !
Har just "invintrat" mina Ask sticklingar i jordkällare. Ser ändå lovande ut !
Stamkvistar efter tid o förmåga. Ca. 7 ha som ska danas + alla skärmar !
Men "plantmarodören" (Råbocken) är fortfarande där ute! Har en eller flera på olika platser.
Vart en Räv i förrgår till gagn för småviltet. Grävlingarna som går här, är lite svårare att komma åt.
Skogslivet går vidare ! Varje levande träd är en tillgång ! Därför gör jag mer av dom !
Ser fram emot nästa år med ytterligare trädarter att plantera.

isteskog  
#732515 Ni gör som i gamla goda tider då, Älgodlarn? Du slöjdar och frugan stickar framför den öppna elden..... 😉
Inte många som lägger ner den tiden du gör! Ska bli spännande att komma upp till våren/ försommaren och titta 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).