Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

64 inlägg 4859 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

machonisti  
#666032 Livsstil är väldigt avgörande speciellt för småskogsbrukande. Allt från vedeldning och "stamkvistning". Skogsbruk kan även vara "inte lyfta ett finger" till att endast köpa vårdtjänster och sälja rotposter.
Å allt däremellan.

Malwa skogsmaskiner för gallring
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
machonisti skrev:Livsstil är väldigt avgörande speciellt för småskogsbrukande. Allt från vedeldning och "stamkvistning". Skogsbruk kan även vara "inte lyfta ett finger" till att endast köpa vårdtjänster och sälja rotposter.
Å allt däremellan.

- Ja, nu är ju jag lite av den tanken. Vi eldar med ved för att vi har så gott om det o kan sänka kostnaderna med det. Målet med mitt brukande är nog att det nog så småningom kommer att göras avverkningar. Men det sker ju inte via modellen " inte lyfta ett finger " ! För även om jag lagt det mesta av hur den gängse skogsbruksmodellen som råder idag, åt sidan, så gör jag ju så mycket annat. Ev. så får det även den effekten att jag fram tills nu, inte behövt en enda vårdtjänst. Att vid 62 års ålder kunna arb. 6-8 tim. fysiskt / dag med det jag gör, beror nog just på det. För det här är ju ingen " sofflocksmodell " direkt jag praktiserar ! Men hälso o trivsel faktorn gör mycket för drivet att fortsätta !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#666117 Jag beskrev tidigare o någon av Torbjörn's bilder visade på det område ( djungelbild ) jag har för avsikt att försöka få fram ytterligare en Björkskärm i för att söka skapa mer underväxt av Gran. Efter ett antal dagar o senast nu idag efter ca. 7 tim., så börjar det bli något. Även om det fortfarande är tätt, så är tanken att om nåt år, ta ut ved av de fortfarande mindre Björkarna på området. Förhoppningsvis så kommer en del att svara på åtg. o jag får lite grövre Björkar till ved. I det äldre området kommer ju även nu en del Gran. Men med ytterligare en minskning av antalet Björkar så kommer nog mer att växa in med tiden. Längst bak i bild så finns några större Granar som får bistå med frö.

hallingland  
#666191 Jätteintressant och jag blir supersugen på att prova detta! Kul med nya infallsvinklar. Hur väljer du ut huvudstammarna om det är tätt? Du vill väl ändå ha ett visst avstånd mellan dem redan från början (och hur långt är det)? I talltätningar är det ju inte allt för sällan bara någon dm eller två mellan... eller är det ditt initiala stamkvistande som "skapar" huvudstammarna?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
hallingland skrev:Jätteintressant och jag blir supersugen på att prova detta! Kul med nya infallsvinklar. Hur väljer du ut huvudstammarna om det är tätt? Du vill väl ändå ha ett visst avstånd mellan dem redan från början (och hur långt är det)? I talltätningar är det ju inte allt för sällan bara någon dm eller två mellan... eller är det ditt initiala stamkvistande som "skapar" huvudstammarna?

Det är ju just det som är poängen, att JAG väljer inte ut huvudstammarna, det gör skogsutvecklingen åt mig ! Stamkvistningen är ju mest för att " underhålla " systemutvecklingen. Av det du ser i den nyutvecklade skärmen, så är ju Björkstammarna så gott som helt opåverkade av åtgärder fram tills nu. Nu stamkvistar jag ju dom för att söka optimera ljusinflöde / tillväxt av Gran. De Tallar som finns inne i beståndet, har alla så gott som klarat av " racet " mot ljuset o vuxit ikapp / ifrån Björkarna. Om jag nu får ett nytt skogsbestånd av Gran under skärmen, så blir det ju en extra bonus i det tot. omloppet. För även om jag kommer att ta ut ytterligare en del Björk under de närmaste åren, så kvarstår ju de huvudstammar som nu är de mest växtliga rent synligt sett. Sen har ju jag sett att det verkar vara en positiv fördel att låta gruppställda / stubbuppslagsbjörkar vara kvar. De tar ju mindre plats / areal i förhållande till den volym de utvecklar / producerar. Fler Björkar på färre platser i beståndet till gagn för annan skoglig utveckling.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
hallingland skrev:Jätteintressant och jag blir supersugen på att prova detta! Kul med nya infallsvinklar. Hur väljer du ut huvudstammarna om det är tätt? Du vill väl ändå ha ett visst avstånd mellan dem redan från början (och hur långt är det)? I talltätningar är det ju inte allt för sällan bara någon dm eller två mellan... eller är det ditt initiala stamkvistande som "skapar" huvudstammarna?

När det gäller rena Tallbestånd, så är ju grundtanken inget annorlunda. För även om jag rent subjektivt via obs., tycker mig se en ökad höjdtillväxt som inte stöds av forskning, så gör ju det att urvalet av huvudstammar ändå kommer utav hur ett bestånd utvecklas.

Användarvisningsbild

machonisti  
#666219 Har funderat över egen situation, har knappt med tid. För många andra roliga projekt. Jag blir nog aldrig en riktig stamkvistare. Där jag är avundsjuk på odlarns energi är på glesa tallföryngringar då övervägande del tenderar bli kvistvargar. Då borde jag sparka mig själv där bak och nappa kvistsågen.
Angående längdutveckling kan man leka med tanken att en begynnande kvistvarg, vital och stark har ett utvecklat rotsystem och klarar avkvistningen galant.
Vad skall den då göra av sin energi?
Jo, kanske det lönar sig att skjuta upp ett långt årsskott då det inte går att bygga kvist!

Användarvisningsbild

Knagge  
#666225 Om hjortdjuren äter upp tallarna efter röjning eller de tallar man lämnar blir varglika . Så måste odlarns sätt vara bättre och röja med sekatör eller stamsåg . Nu skall jag ut med sekatör och ge mig på tallar som snart är varglika . Hoppas de inte får barrträdskräfta fast i småland är det sommar än så fram till 15 sept är det nog ingen fara .

hallingland  
#666227 Tack för all info!
Vad använder du för säkerhetsutrustning när det blir lite höjd?

Jag har ett bestånd, 7-8meter högt, där det redan hunnit bli lite vargar. Tror du att det ändå funkar att gå in med den här metoden? Eller skall man akta sig från att ta kvistar när de väl blivit över en viss diameter?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
machonisti skrev:Har funderat över egen situation, har knappt med tid. För många andra roliga projekt. Jag blir nog aldrig en riktig stamkvistare. Där jag är avundsjuk på odlarns energi är på glesa tallföryngringar då övervägande del tenderar bli kvistvargar. Då borde jag sparka mig själv där bak och nappa kvistsågen.
Angående längdutveckling kan man leka med tanken att en begynnande kvistvarg, vital och stark har ett utvecklat rotsystem och klarar avkvistningen galant.
Vad skall den då göra av sin energi?
Jo, kanske det lönar sig att skjuta upp ett långt årsskott då det inte går att bygga kvist!

Det är lite så jag också ser på det också ! Effekten på toppskottshöjden blir än mer synbar i tätare bestånd. Inne i skärmen på bilden, har vissa Tallar som förmodligen sackat efter mot omgivande Björkar, haft årsskott på 60-70 cm för att komma ikapp o förbi. Även upp på 7-10 m höjd. Hur en " varg " skulle svara på åtg. om man släppt den lite längre, vet jag inte. Jag försöker ju börja så tidigt som möjligt.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
hallingland skrev:Tack för all info!
Vad använder du för säkerhetsutrustning när det blir lite höjd?

Jag har ett bestånd, 7-8meter högt, där det redan hunnit bli lite vargar. Tror du att det ändå funkar att gå in med den här metoden? Eller skall man akta sig från att ta kvistar när de väl blivit över en viss diameter?

Tallen på bilden i rep.som jag stamkvistar, har jag slarvat med. Den var ju rel. grovkvistig med grön kvist. Tallen är nog ganska tacksam på det sättet, att det inte verkar spela någon roll när man börjar kvista. I tråden " Stamkvistning av Tall . ." i kat. " Röjning " tror jag den är. Så medverkande där, börjar ju när Tallen har blivit 8-10 cm i bh o i höjd ungefär som det du beskriver. Jag föredrar att börja klart tidigare. Så jag tror nog att det är inga problem att börja nu för dig i det du har. Förhoppningsvis reder du istället upp att få till mer växtliga Tallar under kommande år. Lycka till !
När det gäller säkerhet så har jag en vanlig fallskyddssele som jag anv. en lyftstropp till för att sätta runt trädet. Jag har 2 olika längder på lyftstroppen beroende på trädet diam. Mellan selen o stroppen har jag grova karbin hakar.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Knagge skrev:Om hjortdjuren äter upp tallarna efter röjning eller de tallar man lämnar blir varglika . Så måste odlarns sätt vara bättre och röja med sekatör eller stamsåg . Nu skall jag ut med sekatör och ge mig på tallar som snart är varglika . Hoppas de inte får barrträdskräfta fast i småland är det sommar än så fram till 15 sept är det nog ingen fara .

- Ja, o det är ju mest för att minska den risken att få de framröjda Tallarna som man då tror är de bästa skogligt sett, uppätna / skadade av vilt. Så genom att hellre hålla bestånden tätare under ungskogstiden till att de flesta hunnit ur beteshöjd ( vilket då verkar gå fortare ) o sen välja ut huvudstammar. Att man då som jag kan få stamkvista fler / alla Tallar i ett bestånd, kan verka jobbigt o tidskrävande. Men jag tror man har igen det trots allt ! Dessutom så tenderar nog även Tall att vid ganska tidig ålder, visa vem / vilka det är som har bäst fart i tillväxten. Urvalet då till huvudstammar blir så mycket lättare o med också färre att kvista om man så vill.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Knagge skrev:Om hjortdjuren äter upp tallarna efter röjning eller de tallar man lämnar blir varglika . Så måste odlarns sätt vara bättre och röja med sekatör eller stamsåg . Nu skall jag ut med sekatör och ge mig på tallar som snart är varglika . Hoppas de inte får barrträdskräfta fast i småland är det sommar än så fram till 15 sept är det nog ingen fara .

På tal om just " vargar ", så kollade jag när jag for hem till Mora idag på rätt många röjda ungtallbestånd. Gick runt lite o gjorde mig en uppfattning om förekomsten av vargar. Det är ju en sak om de står i kanter o har det gynnsamt. Men hur vanligt är det längre in i bestånden. Efter ett antal stopp så är jag mer övertygad i det jag gör o varför.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666833 Mycket intressant att läsa om. Har blivit av den uppfattningen att det inte ska gallras så hårt som det görs, men stamkvistning har det inte blivit, även om tanken funnits.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
bengt.a skrev:Mycket intressant att läsa om. Har blivit av den uppfattningen att det inte ska gallras så hårt som det görs, men stamkvistning har det inte blivit, även om tanken funnits.

Tack för att du tog dig tid att läsa o det är ju alltid roligt med feedback ( även om det nu är Torbjörn's beskrivning ) ! Men jag håller med dig ang. Gallring. Via mitt sätt att arb. o obs. från andra områden / bestånd som har väl varit mer skött enl. " inte en hand i skogen " modellen . Att det är många fler skogstyper där man skulle förmodligen kunna hålla klart högre volym / areal än vad som är brukligt idag. För det handlar ju trots allt om en privat ekonomi som kanske inte alltid gagnas av för hårda gallringsuttag, där återstående bestånd mer har fokus på tillväxt / träd o mindre på just volym / areal. Ev. så kan man via det få en något förlängd omloppstid men som jag ändå tror kompenseras av att man istället får ett större utbud den dag man slutavverkar. Mitt fokus med mina bestånd, ligger väl lite för långt bort för mig i tid för att jag ska hinna göra något av dom själv. Så därför har stamkvistning blivit en del av att även försöka få med ett ökat kvalitetstänk. Dessutom tenderar ju även tätare bestånd som inte gallras enl. mall, att vara mer stormfasta / skadefria.
Så det är väl bara att önska dig lycka till i framtiden !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).