Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Svara  52 inlägg  8405 visn.  15 följer

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

#543799 Jag är hyfsat säker på att det finns potentiella köpare men industrin och mellanhänderna blockerar allt sådant. Ett annat problem är att byggföretag och snickerier ofta har inköpare med order att köpa in det billigaste virket. Utan att tänka en sekund på spillprocenten i produktionen och kvaliteten på slutprodukten.

Det skulle gå att betala litet mera för fullgod råvara utan att slutprodukten blir märkbart dyrare för det blir enorma mängder dyrt spill då man snickrar och bygger av dåligt virke.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543821 Det var ju det där med att betala lite mer för virket, när det snarare skulle behövas betalas mycket mer (3-4 ggr mer) än för bulkvirke.
/Niklas

#543828 Å andra sidan är ju bulkvirket också alldeles för dåligt betalt för skogsägaren.

Redan nu kostar snickarvirke mycket mer än vanligt byggnadsvirke. Jag har inga färska siffror men minst det dubbla. Problemet är att kvalitetskskillnaden inte är i proportion ens till den prisskillnaden........ varav skogsägaren får exakt 0 kronor.
Skulle man faktiskt få fullgott snickarvirke så skulle det tåla en ytterligare prishöjning och då är vi inte långt från ditt tredubbla.

Användarvisningsbild

Torleif skrev: Problemet är att kvalitetskskillnaden inte är i proportion ens till den prisskillnaden........ varav skogsägaren får exakt 0 kronor.

Betalas allt timmer med samma pris?

#543996 Till exempel furutimmer betalas med samma kubikmeterpris oberoende av om det är frodvuxet eller senvuxet och oberoende av andelen kärnved.
Skulle furuvirke betalas enligt kvalitet skulle man kunna överhålla ett bestånd till 180-årsåldern och sälja det virket till ett pris som gör det lönsamt.

Användarvisningsbild

Torleif skrev:Jag har inget skogskunnande direkt....... men jag har snickrat och byggt och timrat yrkesmässigt i perioder och förädlat vindfällen ur andras skogar till virke för husbehov så jag kan den delen ganska bra och ser ofta på trädet redan i skogen vad just det trädet lämpar sig till för slutprodukt.

Med den bakgrunden är det absolut självklart för mig att satsa på kontinuerligt skogsbruk nu när jag för första gången har blivit skogsägare till några hektar ganska olikåldrig skog som enligt skogsvårdsföreningen borde slutavverkas.
Helt enkelt för att då kan jag kontinuerligt plocka ut det fullgoda virket som jag vill ha för mina projekt och odla fram mer av samma sort under tiden....... och få ved som biprodukt.

Man känner oftast igen virke ur modernt skött jämnårig hårt gallrad och kalhuggen skog. Grova kvistar. Enorma årsringar där det borde vara kärnved. Smuligt i konsistensen när man arbetar med det och allmänt dålig hållfasthet. Obetydligt med kärna i tallarna.
Dålig kvalitet helt enkelt.
Det enda riktigt fullgoda virket som jag har sett i sådan skog kommer från skiften där snåla skogsägare har gallrat själva eller lata skogsägare har låtit bli att gallra så det har blivit ungefär dubbelt för många stannar per hektar jämfört med de officiella lärorna och reglerna. Då börjar virket se bra ut.

Jag tycker det skulle vara dags för skogsbruket att tillgodose behoven av olika kvalitetsklasser på virke i stället för att bara odla sämsta sortens sågvara och massaved.

Nu är väl vi en o annan som medvetet inte gallrar o även stamkvistar för att just skapa en annan kvalitet på de bestånd man har. För om nu marknaden i en snar framtid kommer att efterfråga förändrad sågvirkeskvalitet, så bör man ju ha börjat odla den för minst 40-50 år sen för att vara i fas med framtiden. De ungskogar som jag tog över för så där 30 år sen, har jag aktivt skött helt med inriktning på kvalitet o tänker fortsätta så också. Men det är ju jag det !

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544061 Det är ju bra att man får SKÖTA skogen precis som man vill. Däremot tycker jag att det är lite tråkigt när skogen lämnas för fritt förfall och sakta ruttnar ner.

Själv har jag många olika typer, allt från ett litet orört bestånd till kalmark som är nyplanterat.
Har en hel del blandskog till rena björkbestånd.
Har stamkvistat en hel del tills nacken sa ifrån.
Har även 2ha som jag tänkte använda blädningsteknik på. Är ju bara det att tiden rinner ifrån mig fortare än träden växer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Fakta skog om trädurval av Niking - tis 26 apr 2016, 03:49
i Skogsnyheter
3 svar
1338 läst
av åberg     
tis 26 apr 2016, 20:01
Träd fakta av Blivande snickare - fre 02 mar 2012, 01:31
i Länkar
4 svar
5165 läst
av Kjell S     
lör 03 mar 2012, 14:59
Fakta gammal Partner B 205 av Eric Sigurdsson - fre 10 aug 2012, 07:35
i Motorsåg och handhållet
3 svar
2473 läst
av axwell     
fre 10 aug 2012, 15:31
Fakta som borde påverka val av sågverk av Pabene - tis 29 jul 2014, 18:21
i Sågverk (mindre)
2 svar
4703 läst
av Pabene     
sön 05 okt 2014, 22:33
Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta av Pe_Er_79 - tis 19 aug 2014, 22:42
i Traktorer och processorer

12
16 svar
13191 läst
av E-J Eriksson     
tor 25 sep 2014, 22:46