SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252582 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#500218 allting utvecklas och det som inte funkade för 10-20 eller 30 år sen kan nog funka idag, om turismen fördubblas på 18 år och skogsjobben halveras på 30 och lönsamheten där blir mindre så är det väl bara att haka på de nya inkomstmöjligheterna .. för det enda man inte kan jiddra med och förändra utan risk för katastrof, är ju faktiskt kretslopp och ekosystem .. hur svårt ska det vara att förstå det .. att det inte kommer så mycket folk till myggsvärmarna i de svenska nationalparkerna betyder inte att det är värdelöst att erbjuda djupa skogar med trädhus, timmerkojor, fiske och tystnad i en skogstjärn, det ena har inte med det andra att göra .. jag hade en spansk tjej och hennes pojkvän från belgien i min timmerstuga lördag och söndag, (studerar i linköping) dom var överlyckliga för att bara få vistas i skogen, gossa och elda i stugan när det är mörkt och knalla runt på snöskor i skogen på dagen .. förstår inte varför vi låter fibermaffian få styra över våra fastigheter och göra dom värdelösa för naturupplevelser .. är det en gammal tradition ifrån kommandoskogsbruket, på 70-80 talet då vi verkligen tvingades att avverka, varför är vi såna mesar .. skogsindustrin skriker äganderätt och alla kalkoner kacklar på en gång .. tänk själva förfan ..

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#500221 "2016 var 169 000 anställda inom verksamheter som kopplas till turism, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med året innan. Den kan jämföras med den totala sysselsättningen i Sverige som ökade med 1,7 procent under samma period. Det är just här turismen har sina styrkor för tillväxten i svensk ekonomi. Våra siffror visar att den har gett 11 000 nya jobb det senaste året. Samtidigt har turismens exportvärde ökat med 13 procent och står nu för 6 procent av Sveriges totala export av varor och tjänster, säger Sofi Sjöberg." ... överlägset att satsa på turism, det ska mycket till om du inte lyckas tjäna mer pengar på det än ett rent skogsbruk .. och en sak til,l är du totalt tondöv och inte förstår vad människor vill ha i din skog, så tjänar du väl inga pengar då ... men vad är problemet, träden står ju och växer, och värdet på fastigheten bara ökar... det du får för virket du säljer är ju exakt vad du MINSKAR värdet på fastigheten med .. det har jag väl skrivit om tror jag .. och till er som säger att jag talar om miljoner olika saker och får fokusera mig lite .. glöm det, jag talar bara om en enda sak .. försök lista ut det, så får ni lite träning i att tänka själva ...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#500226 Alla skogsägare kan inte leva på svarta pengar från stuguthyrning.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Andreas99  
#500228
ulf 1 skrev:"2016 var 169 000 anställda inom verksamheter som kopplas till turism, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med året innan. Den kan jämföras med den totala sysselsättningen i Sverige som ökade med 1,7 procent under samma period. Det är just här turismen har sina styrkor för tillväxten i svensk ekonomi. Våra siffror visar att den har gett 11 000 nya jobb det senaste året. Samtidigt har turismens exportvärde ökat med 13 procent och står nu för 6 procent av Sveriges totala export av varor och tjänster, säger Sofi Sjöberg." ... överlägset att satsa på turism, det ska mycket till om du inte lyckas tjäna mer pengar på det än ett rent skogsbruk .. och en sak til,l är du totalt tondöv och inte förstår vad människor vill ha i din skog, så tjänar du väl inga pengar då ... men vad är problemet, träden står ju och växer, och värdet på fastigheten bara ökar... det du får för virket du säljer är ju exakt vad du MINSKAR värdet på fastigheten med .. det har jag väl skrivit om tror jag .. och till er som säger att jag talar om miljoner olika saker och får fokusera mig lite .. glöm det, jag talar bara om en enda sak .. försök lista ut det, så får ni lite träning i att tänka själva ...

Å hur många var anställda totalt i hotell och restaurang branschen?
Men skit i det nu. Fram med källan till din lögn om Härjedalen, eller det går ju inte för du ljög

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#500231 Ulf har lite humor när han vill påskina hur viktigt det är för Sverige med inkomster från stuguthyrning när han inte ens själv tar upp inkomsterna till beskattning.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#500246 synd att vi inte kan diskutera något så viktigt som vad vi 99% av skogsägarna ska göra med våra små skogsfastigheter nu och i framtiden .. vet inte varför man ska behöva må så illa över vad jag skriver, har svårt att se problemet med att tala om saker som dom är .. ingen behöver hålla med, men att tala om lögner och svarta pengar verkar lite sjukt, jag kan inte följa med ner i mörkret .. måste ägna mig åt de viktiga sakerna ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Andreas99  
#500252
ulf 1 skrev:synd att vi inte kan diskutera något så viktigt som vad vi 99% av skogsägarna ska göra med våra små skogsfastigheter nu och i framtiden .. vet inte varför man ska behöva må så illa över vad jag skriver, har svårt att se problemet med att tala om saker som dom är .. ingen behöver hålla med, men att tala om lögner och svarta pengar verkar lite sjukt, jag kan inte följa med ner i mörkret .. måste ägna mig åt de viktiga sakerna ..

Hitta på nya lögner?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#500255
ulf 1 skrev:synd att vi inte kan diskutera något så viktigt som vad vi 99% av skogsägarna ska göra med våra små skogsfastigheter nu och i framtiden .. vet inte varför man ska behöva må så illa över vad jag skriver, har svårt att se problemet med att tala om saker som dom är .. ingen behöver hålla med, men att tala om lögner och svarta pengar verkar lite sjukt, jag kan inte följa med ner i mörkret .. måste ägna mig åt de viktiga sakerna ..


Ja säger du att du verkligen tar upp airbnb inkomsterna till beskattning så tror jag dig men då tillhör du garanterat en minoritet av uthyrarna.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#500260
ulf 1 skrev:synd att vi inte kan diskutera något så viktigt som vad vi 99% av skogsägarna ska göra med våra små skogsfastigheter nu och i framtiden ..


En diskussion förutsätter
1) att man lyssnar på de andras argument, och
2) att man svarar på frågor från de man diskuterar med.

Att bara påstå en massa och samidigt avfärda allt som andra för fram, brukar inte kallas diskussion. Det kallas agitation och det brukar bara de redan frälsta uppskatta.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500281
ulf 1 skrev:"2016 var 169 000 anställda inom verksamheter som kopplas till turism, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med året innan. Den kan jämföras med den totala sysselsättningen i Sverige som ökade med 1,7 procent under samma period. Det är just här turismen har sina styrkor för tillväxten i svensk ekonomi. Våra siffror visar att den har gett 11 000 nya jobb det senaste året. Samtidigt har turismens exportvärde ökat med 13 procent och står nu för 6 procent av Sveriges totala export av varor och tjänster, säger Sofi Sjöberg." ... överlägset att satsa på turism, det ska mycket till om du inte lyckas tjäna mer pengar på det än ett rent skogsbruk .. och en sak til,l är du totalt tondöv och inte förstår vad människor vill ha i din skog, så tjänar du väl inga pengar då ... men vad är problemet, träden står ju och växer, och värdet på fastigheten bara ökar... det du får för virket du säljer är ju exakt vad du MINSKAR värdet på fastigheten med .. det har jag väl skrivit om tror jag .. och till er som säger att jag talar om miljoner olika saker och får fokusera mig lite .. glöm det, jag talar bara om en enda sak .. försök lista ut det, så får ni lite träning i att tänka själva ...


Hittills har jag inte hört talas om att några restauranger, hotell, eventbolag eller dylika turistmagneter varit beredda att betala skogsägare något vettigt arrende för att de ska göra sina skogar mer turistvänliga. Å då lär det ju inte heller skogarna bli mer turistvänliga. Svårare än så är det inte.

Edit: Här finns ett intressant offertförslag, vars summor knappast torde skrämma turistföretagen, då turistbranschen tydligen har en sådan hög tillväxt. https://www.frihetsportalen.se/2017/06/offert-till-snf/

Å förresten kom det väl för några år sedan lagkrav på personalliggare i hotell och restaurangbranschen. Så mycket utav dessa 11000 bonusanställda kan ju faktiskt vara tidigare svartarbetande personal, som numera tvingas jobba vitt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#500439 jag tror nog att det där med skatt är det minsta problemet med att hyra ut din stuga ... själv betalar jag närmare en miljon i skatt och arbetsgivaravgifter varje år och har nyligen haft en revision utan problem, så det är nog fel person att hoppa på, men jag bor ju i sverige och förväntar mig inte annat, vi är egentligen ett ganska tragiskt folk.. så det blir till att välja sina vänner noggrant .. men om du nu tillhör de 290 tusen skogsägare (av 330 tusen) som äger mindre än 100 hektar, så får du alltid mer pengar i plånboken om du hyr ut en stuga, jämfört med att plocka nettot på tillväxten av skogen (som också ska skattas) .. du får hyra ut för 50 tusen om året utan att betala skatt https://blogg.bostadsportal.se/2018/01/ ... attefritt/ och över är det 30% som gäller och avdrag för utlägg .. många säger nu " men alla kan inte hyra ut stugor" och det typiskt svenska "det går aldrig" ... det är så tråkigt, och så meningslöst, tyder på ett uselt självförtroende ... men tänk efter, om alla kan säga att det funkar att sälja gratis gallringar till fibermaffian varför skulle inte alla kunna ta dom träden och bygga en liten timmerstuga och hyra ut, kanske göra en åt grannen också, kolla youtube så hittar ni massor av fina lättgjorda timmerhus .. och ett stort feltänk är att det blir en mättad marknad, tvärtemot vad man tror så är det brett på toppen .. det finns plats för alla, och ju fler kåkar i skogen ju fler människor vill hyra .. det är ju detta som är problemet med negativa människor, dom drar ner andra i skiten, och gissa om dom dominerar skogssverige.. låt er inte luras, (nu plingade det i telefonen igen, en ny hyresgäst till helgen) .. och forskarna är inte ett dugg bättre än skogsägarna, det går aaaaldrig att bedriva ett lönsamt skogsbruk om du inte kalavverkar .. som sagt låt er inte luras, av köpta forskare och baggbölande skogsbolag och skogsägarföreningar, det är jävligt dåliga "kompisar" .. och sluta gnälla, varför ska någon betala er för att vistas i allas vår natur, ska vi hålla andan medan vi passerar så vi inte tar syret också ... ta för fan tag i era liv och gör nåt själva.... att sitta som gökungar och gapa om ett bidrag är bara bara så patetiskt och orealistiskt ... det borde alla förstå .. när jag bodde i alaska hörde jag aldrig någon som ens nämde ordet ersättning, i sverige är det det enda man tjatar om ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#500441 Har du skogen i AB eller bara stugan?

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#500461 I vissa saker kan jag hålla med Ulf! Du kommer aldrig att få någon vidare lönsamhet i att vara bulkleverantör till sågverk och massavedsindustri. Det är vidareförädling av något slag du kan tjäna pengar på. Där stannar det i vad jag håller med Ulf om ..... 🌲

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

machonisti  
#500466
isteskog skrev:I vissa saker kan jag hålla med Ulf! Du kommer aldrig att få någon vidare lönsamhet i att vara bulkleverantör till sågverk och massavedsindustri. Det är vidareförädling av något slag du kan tjäna pengar på. Där stannar det i vad jag håller med Ulf om ..... 🌲

Jag tolkar emojin till "ta i trä" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#500467 "aktiebolaget stugan", lite fjuttigt va .. det skulle väl vara ungefär som svensk skogsindustri som med sin omsättning på 124 miljarder utnämner sig till en av de viktigaste industrierna i sverige, vilket är skrattretande .. "Skogsindustrin är en av Sveriges viktigaste basindustrier. Av svensk industris sysselsättning, omsättning och förädlingsvärde svarar skogsindustrin för 9–12 procent. Andelen av den svenska varuexporten är 11 procent, vilket motsvarade 124 miljarder kronor år 2014. Den svenska skogsindustrin är starkt exportinriktad. Av massa- och pappersproduktionen exporteras nära 90 procent, och motsvarande för sågade trävaror är nära 75 procent. Sverige är väldens tredje största exportör sammanlagt av papper, pappersmassa och sågade trävaror." om man läser detta utan att tänka så kan det ju låta riktigt bra, vid minsta tankeverksamhet så blir det bara tragik .. vi tar alltså och dumpar vår natur som borde lätt dra in det tiodubbla för att skicka sågat oförädlat virke till länder som omedelbart minst tiodubblar värdet av det köpta sågade virket eller så säljer vi massa från tragiska fiberplanteringar ( borde kallas plantager) för ett pris som ligger på samma nivå som de som producerar tio-tjugo gånger mer råvara på sina odlingar under samma tid .. vi är så korkade och givetvis motsvarande populära att vi är den tredje största exportören i världen från våra fjuttiga 24 miljoner hektar hårt drivna och ekologiskt förstörda skogsmarker, det finns 4000 miljoner hektar skogsmark i världen och vi är den tredje största exportören ......... tänk en stund på det ... medan ni gör det så läs hur det går för en stor och växande basnäring värd namnet .. turismen .. de finaste (export)pengar man kan få till sitt land, näst efter skänkta guldtackor https://tillvaxtverket.se/statistik/turism.html

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).