#868279Detta har ju varit på tapeten ett tag, men nu verkar det faktisk hända något. Ska träda i kraft redan 1.juni om förslaget röstas genom :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... andskyddet
Det finns en liten sjö på våran fastighet där jag kan tänka mig bygga bastu och brygga, men har avvaktat av samma anledning. Kruxet är att sjön är ganska exakt 1ha eller strax under, beroende på vilken karttjänst man använder. Vem är det som lagmäsigt avgör storleken på en sjö, är det lantmäteriet ? Det är ju inte så att det finns ett register där storleken på denna lilla sjön framgår.
Skogsfastigheter
Regeringen luckrar upp strandskyddet
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#868280Rådande strandskyddsregler är verkligen helt omöjliga att försvara. Att ha en lag vars enda möjliga argument är att det är viktigt att förnedra folk som bor på landsbygden är rätt bisarrt.
Den här ändringen är ju för vek, men verkar ändå vara ett tydligt steg framåt.
Den här ändringen är ju för vek, men verkar ändå vara ett tydligt steg framåt.
Absolut. Men andra lagar med samma destruktiva och omoraliska kvalitet hade aldrig accepterats. Tänk om man hade en lag som slog fast att landsbygdsbor hade rätt att sexuellt trakassera storstadsbor. Och sedan kompromissen: Bara på tisdagar.
Det hade inte gått hem så väldigt väl.
Elis76 skrev:Vek och vek . . . . det handlar om att kompromissa.
Absolut. Men andra lagar med samma destruktiva och omoraliska kvalitet hade aldrig accepterats. Tänk om man hade en lag som slog fast att landsbygdsbor hade rätt att sexuellt trakassera storstadsbor. Och sedan kompromissen: Bara på tisdagar.
Det hade inte gått hem så väldigt väl.
Det är liksom själva poängen med strandskyddet. Det finns ju inga fördelar för någon med strandskydd, utan det handlar ju om att förnedra landsbygden. Det är inte hemligt.
Dock är skymfandet ganska populärt och ändringen innebär en förbättring.
Alvarsson skrev:Detta förslag är för faen en ren skymf mot oss landsbygdsbor!
Det är liksom själva poängen med strandskyddet. Det finns ju inga fördelar för någon med strandskydd, utan det handlar ju om att förnedra landsbygden. Det är inte hemligt.
Dock är skymfandet ganska populärt och ändringen innebär en förbättring.
#868355I Värmland kan rent av bli en uppstramning av reglerna då Värmland haft ett undantag för vattendrag med max bredd på 10 meter. Nya förslaget är uppluckrat strandskydd för vattendrag under 2 meters bredd. 🙃
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... trandskydd
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
Det är ju otroligt. Undantag upp til 10 m ändrar ju reglering ytterst dramatiskt. Det är som att legalisera mord så länge färre än fem dör. Fast en bra variant, då.
Fredrik Reuter skrev:I Värmland kan rent av bli en uppstramning av reglerna då Värmland haft ett undantag för vattendrag med max bredd på 10 meter. Nya förslaget är uppluckrat strandskydd för vattendrag under 2 meters bredd. 🙃
Det är ju otroligt. Undantag upp til 10 m ändrar ju reglering ytterst dramatiskt. Det är som att legalisera mord så länge färre än fem dör. Fast en bra variant, då.
#868413regler o regler det är dagsformen på tjänstemännen som sitter på makten i Länsstyrelsen som avgör det hela. skulle fastighetsreglera så att huset som var avstyckat skulle bli en liten gård med åker på ca 13 Ha, hela gården är på 235 Ha
Inga problem sa Lantmäteriet i Övik o gjorde regleringen 80 000 kr
Brev från Länsstyrelsen att det dom avslog det hela med motiveringen Strandskydd
en bäck som är torr 90% av året, samt att dom sa att gården skulle inte vara utvecklingsbar ej lönsam och så var det något med vedhållningen
det gick till mark o miljö domstolen som fegade och återremitterade ärendet, jag fick INTE sitta med i förhandlingen. drog mig ur det hela o fick betala 3600 kr
Västernorrland som vill att familjer flyttar in Jo Jo
Har gårdar i Gottne som gjort avstyckning som jag ämnade utan problem samt vet om 2 gårdar till där det gått bra att avstycka
Grejen är att jag sökte inte om bygglov utan om fastighetsreglering inget skulle ändras
Försökte få med mig LRF men dom var inte intresserade
Inga problem sa Lantmäteriet i Övik o gjorde regleringen 80 000 kr
Brev från Länsstyrelsen att det dom avslog det hela med motiveringen Strandskydd
en bäck som är torr 90% av året, samt att dom sa att gården skulle inte vara utvecklingsbar ej lönsam och så var det något med vedhållningen
det gick till mark o miljö domstolen som fegade och återremitterade ärendet, jag fick INTE sitta med i förhandlingen. drog mig ur det hela o fick betala 3600 kr
Västernorrland som vill att familjer flyttar in Jo Jo
Har gårdar i Gottne som gjort avstyckning som jag ämnade utan problem samt vet om 2 gårdar till där det gått bra att avstycka
Grejen är att jag sökte inte om bygglov utan om fastighetsreglering inget skulle ändras
Försökte få med mig LRF men dom var inte intresserade
Havet är våran Moder Skogen är våran Fader
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).