T18 en som tror på framtiden.
Skogsfastigheter
Kan man sälja en fastighet som är certifierad?
tis 10 dec 2024, 15:06#864614Har dubbelcertifiering på en fastighet som fortfarande är aktiv i 6 år till. Vad händer om man säljer fastigheten? Avslutas certifieringen då? Eller måste nya ägaren bruka med certifiering också?
TS

tis 10 dec 2024, 15:16#864616
Jag är tämligen säker på att certifieringen bryts av en förändring av ägarförhållandena till fastigheten.
MVH
Alias
T18 skrev:Har dubbelcertifiering på en fastighet som fortfarande är aktiv i 6 år till. Vad händer om man säljer fastigheten? Avslutas certifieringen då? Eller måste nya ägaren bruka med certifiering också?
Jag är tämligen säker på att certifieringen bryts av en förändring av ägarförhållandena till fastigheten.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 10 dec 2024, 18:33#864663Vad menas med att certifieringen är aktiv? Har förstått att cerifieringen kan man bryta på dagen om inte certifieraren och en själv är överens. Hur länge skogsbruksplanen räcker är en annan sak.
tis 10 dec 2024, 19:19#864670
Det är min uppfattning också.
Om inte samtliga i ägarkonstellationen har åtagit sig att följa certifieringen genom att skriva under cert.avtalet så lär det inte ha någon rättslig verkan och därmed inte heller något mervärde för någon virkesköpare.
MVH
Alias
Mangan skrev:Måste inte alla ägare vara lika certifierade?
Det är min uppfattning också.
Om inte samtliga i ägarkonstellationen har åtagit sig att följa certifieringen genom att skriva under cert.avtalet så lär det inte ha någon rättslig verkan och därmed inte heller något mervärde för någon virkesköpare.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).