ons 13 nov 2024, 17:05#861729
Nyblivna skogsägare och ny på forumet med funderingar. Ursäkta långt inlägg
Bakgrund:
Jag och frun har precis köpt 8ha skog, ca 1300 m3 enligt skogbruksplanen. 300m3 möjligt uttag, viss föryngring och stor del gallring. Fastigheten har också fritidshus vid vattnet, och jakt i vvo så det var en av anledningarna men också ett intresse av att själv jobba i egna skogen. Stora delar behöver röjas och gallras och vissa mindre avdelningar föreslås slutavverkas.
Fundering:
Tar vi oss vatten över huvudet?
Varför frågar jag det, jo vi vill inte ha kalhyggen eller ha in stora maskiner som förstör. Man går igenom stor del av skogen till fritidshuset. I skogen ska vi kunna ladda batterierna, barnen leka och vi ska njuta av att kunna vara i vår egna skog.
Jag tänker mig att vi själva ska röja samt ta ner det som behövs, visst blir till ved, både hem och till stugan, men också sälja vissa partier leveransvirke. Vara selektiv och inte skapa soprena hyggen. Motorsåg, röjsåg mm finns och en ATV. Dock inte tillgång till traktor nu eller annat. Kompetens finns hos svärfar mfl som kommer hjälpa till. Själv är jag novis på motorsåg.
Känns som ett evighetsjobb att bli klar och om man också ska vinscha/manuellt dra fram stockar samt forsla ut med ATV (och vagn som i så fall behöver köpas in). Är ju en mindre skogsfastighet så känns overkill att själv köpa in traktor eller annat. Det är 800m stig till väg och möjligt upplägg. Fixar man det? Handlar inte om att göra allt på en gång utan att ta ut de träd som behöver avverkas och gallras när tid finns och få en slant för dem. Tid som kan läggas är vissa semesterdagar, helger, kvällar och så.
Utifrån ovan, tillbaka till min fundering, tar vi oss vatten över huvudet när vi vill göra allt själva? Vilka är era bästa tips för att klara det?